Eksperthjælp: Svigermor/farmor, fylder, tramper og mangler situationsfornemmelse.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.225 visninger
0 svar
0 synes godt om
2. juli 2014

Lisbeth Jess

"Svigermor/farmor, fylder, tramper og mangler situationsfornemmelse."

Hej Lisbeth.
Jeg har en svigermor, der bare fylder alt for meget! Hun kommer på besøg en gang hver uge (nogle gange 2-3 gange), og alligevel brokker hun sig over, at vi ikke ser hende nok. Men der er jo også en farfar og mine egne forældre, som vi gerne vil se ind imellem, samt andet familie og venner - oveni arbejde. Nu er det kommet til, at hun overvejer at købe huset skråt over for os. Hun har været ude og se på det, og været i banken. Da hun fortalte det til min kæreste, sagde han til hende, at det var godt nok tæt på, men det er som om, at hun bare har valgt at ignorere det. Jeg har sagt til min kæreste, at det bare er alt for tæt på, og at han er nødt til at sige fra over for hende, men han vil kun sige noget, hvis det ender med at hun vil købe det. Jeg kan bare slet ikke klare tanken om, at hun vil bo så tæt på os! I forvejen synes jeg at hun tramper rundt på mig og fornærmer mig, når hun kan komme til det. Når hun er på besøg, bruger hun det meste af tiden på, at fortælle os om, hvor god en mor hun har været, der er der altså ikke andre der kan være med! Vores datter fik mellemørebetændelse og sov næsten ikke i 2 uger, det var lidt hårdt. Min svigermors reaktion på det, var at troppe op, for at fortælle mig om at hendes børn aldrig havde haft en eneste sygedag, men det var nok fordi hun lavede specialkost til dem. Nogle gange kanjeg høre, når hun går rundt med vores datter, at hun siger til hende "Nåh, kan din mor ikke finde ud af det", eller "hvad er det din mor gør" osv i den dur. Når jeg har købt nyt tøj til hende, kritiserer hun det hver gang. Det er så irriterende at høre på! Hun kan finde på at sige "Ej, har din mor købt det tøj som straf" eller sige til os, at hun synes det er synd med det tøj, vi giver hende på. Jeg ville ønske, at hun bare tiede stille, når hun ikke har noget pænt at sige! Hvis vores datter har fået noget i gave fra min familie, siger hun altid at det er noget lort, dårligt eller mærkeligt. Så siger hun at hun vil lave noget der er bedre til hende! Det kan da godt være det er anderledes end noget hun ville ha valgt, men der er da ikke nogen grund til altid at kritisere. Vi er bare glade for, at vores datter har nogen, der har lyst til at forkæle hende lidt. På et tidspunkt var der en, der spurgte mig, hvordan fødslen var gået. Jeg nåede slet ikke at svare, før min svigermor, ret hånligt sagde, at jeg ikke vidste, hvad det ville sige at føde. (Fødslen gik rigtig godt, 4 timer i alt!) Nej, nu skulle vedkomende høre om, da hun havde født sine børn! Jeg blev så ked af det, for det er da mit livs største præstation. Jeg ved ikke, hvordan jeg skal gribe det an, når hun opfører sig sådan. Normalt tør jeg godt sige fra, hvis jeg føler mig trådt på, men med hende bider jeg det bare i mig, og håber at min kæreste siger noget. Det gør han sjældent! Og nu er jeg altså blevet nervøs for at lade hende passe vores datter, så jeg er bange for at hun bare bliver endnu værre. Men hun tænker sig bare ikke om! Hun har så travlt med at fortælle os om, hvor meget bedre end andre er, men det passer altså ikke. Hun har tabt vores datter, fordi hun satte hende op på en gynge, der var alt for stor, så hun røg igennem og slog sig. Hun var jo ikke engang 1 år, og havde ikke lært at holde fast. Når hun passer hende, glemmer hun at skifte hende ble, så hun bare er ildrød, det er så synd! Eller lader hende løbe rundt udenfor uden tøj på, når hun er helt våd og det blæser, så hun bliver syg. I lørdags skulle hun passe vores datter i 3 timer, og det kunne ha gået helt galt! Da vi hentede hende, sagde min svigermor at hun jo måtte gå til bekendelse: hun havde vendt ryggen til vores datter, og da hun næste gang kiggede på hende, stod hun og spiste giftige bær fra et pebertræ! Hun mente, at hun havde fået alle bærene ud af munden på hende, og der var blevet ringet til giftlinjen, så der lå noget klar til hende, hvis hun skulle blive dårlig. Jeg blev så chokeret, for selvfølgelig skal man holde øje med en 1årig! Men når jeg siger det, er min svigermors svar altid "hun skal jo lære det". Nu har jeg bare slet ikke lyst til at overlade min datter i hendes varetægt! Jeg har ellers fra starten prøvet at inddrage min svigermor så meget som muligt, inviteret hende med til læge osv, men jeg har efterhånden givet lidt op. Jeg vil gerne have at min datter skal have det bedste forhold til sin farmor, men det må kunne foregå på en bedre måde, end sådan som det er nu? Åhh, det er svært!
Knus

Lisbeths svar

Hej !
Årh et tungt brev at modtage fra dig. Det lyder som om der er rigtig mange sorgfulde grænseoverskridende ting i jeres forhold, som trænger til at blive sat ord på og blive løst på en ordentlig måde.

Først vil jeg sige. med din beskrivelse af svigermor handler alle de ting hun siger ikke om dig /jer. hun må havde det skidt selv, når hun har behov for at være selvhævdende og fremstille sig selv som en supermor.

Når hun kritiserer konstant og retter på jeres måde at gøre tingene på, skaber hun unødig disharmoni imellem hende og jer.

Det er det jeg tænker om hende. Du kan nok ikke lave hende om. alligevel er der ting der skal justeres i jeres forhold. Og det er dig der skal gøre det. sammen med din kæreste, hendes søn.

. Hun skal have at vide , du er farmor, svigermor og mor og det værdsætter vi. og vi holder af dig.

Alligevel er det her vores familie med vores barn. vi bestemmer hvordan vores liv med barnet skal være. Du er gæst her og i vores hjem skal der være respekt og omsorg omkring forældre og barn.

Dine kommentarer kan du komme med, hvis vi beder om dem. Du må gerne være sammen med dit barnebarn, når du drager omsorg for hende. giver det tøj på hun skal have afhængig af vind og vejr., skifter hende når bleen trænger. holder hende væk fra giftige bær og andre farlige ting. Vi skal kunne være trygge, når vi ved du er sammen med hende.

Din ide om at købe hus overfor er vi bekymrede for, da vi gerne vil have lidt afstand til bedsteforældre og familie .Derfor beder vi dig finde et hus længere væk.

Vi vil gerne have at vores barn får et dejligt forhold til sin farmor, det indebærer at du respekterer vores familie og regler.

Det er et forslag til hvad i kan sige til hende.

Svigermor skal være svigermor mor og farmor. hun skal ikke styre jeres liv. Hun er trådt ned ad rangstigen da du blev kæreste med hendes søn. Hun er ikke mere hans primære person, det er du og barnet.
Det skal hun lære at acceptere og glædes over. Hun kan nyde sin rolle mere tilbagetrukket og i sit liv have andre ting der kan give hende glæde. , Hun skal lære at glædes over at måtte komme på jeres præmisser. sådan er det AT VÆRE BEDSTEMOR.

Man skal kunne holde sin mund, til man bliver spurgt, glæde sig over barn og forældre. nyde at kunne træde til ved behov. tilbyde sig uden at påtvinge.

Jeg håber for dig og jer at i får taget snakken og det hjælper. Sådan skal i ikke have det i familien.
Der findes glimrende bøger til bedsteforældre om hvordan de kan håndtere deres rolle.

Hvis ikke det bliver forstået, så må hun sættes på stand by i en periode.

Rigtig meget held og lykke med den nødvendige snak.
Hav en god sommer

Varme hilsner
Lisbeth Jess

Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.

Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.