"3 uger gammel stadig gulsot"
Hej.
Min søn på 3 uger i dag, har døjet en del med gulsot, og da han var 5 dage gammel blev han lagt i lys hvor han lå i 2 dage, fordi hans tal var oppe på 385 indecision Siden han kom ud af lyset har tallet været faldende, og da vi så blev udskrevet fra sygehuset i sidste uge var hans tal nede på 150, og derfor skulle han ikke tjekkes yderligere op på..
Da han stadig er gul, valgte de dog i går, at tage en blodprøve der skulle vise konjugeret bilirubin, for atudelukke galdevejsastresi. Den almindelige bili var nu nede på 113, og konjugeret var på 7!! Og der bliver jeg bange!! Sygehuset sagde at det var fint, og der skulle ikke gøres yderligere, og han er hermed afsluttet!!
Burde tallet ikke være 0 ???? Og er det normalt at de stopper med at tage blodprøver selvom de stadig har let forhøjet bilirubin??
Mvh. Mie
Lisbeths svar
Hej Mie !
Tillykke med den lille dreng.
Han er og har været gul og i har været indlagt. Det er hårdt når sådan noget ligepludselig sker og kommer til at give bekymringer for barnet.
Når tallet ikke er 0 bliver du bekymret.Det kan jeg godt forstå. Jeg vil fortælle hvad jeg mener der sker.,
Mange nyfødte bliver gule. de færreste får så højt Bilirubin at de skal i lys. det har din søn fået. han har rettet sig flot på lyset og den er allerede nede på 113 og det er flot.
Sundhedstyrelsen har nogle retningslinjer for nyfødte med gulsot og hvilke sygdomme ,der skal udelukkes når gulsoten stadig er der..
Derfor er han undersøgt for galdevejsatresi, og det har han ikke. D.V.S hans galdeveje og lever fungerer fint og derfor, når han i øvrigt trives, kan I være helt rolige.
Når han spiser, tisser det han skal, og ikke er for sløv, så skal det nok gå over, Du har sikkert fået at vide at han skal hyppig mad. Det gule kan være flere måneder om at forsvinde..
Stille og roligt aftager det, og sammen med det moderens bekymringer.
Håber det gav lidt ro. rigtig meget held og lykke med ham.
Varme hilsner
Lisbeth Jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk