Eksperthjælp: forskellige opfattelser af et årigs putterytme.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.043 visninger
0 svar
0 synes godt om
25. maj 2014

Lisbeth Jess

"forskellige opfattelser af et årigs putterytme."

Kære Lisbeth

Jeg skriver til dig, fordi min kæreste og mig er meget uenige om putteritualet for vores dreng på 1 år. Lidt om putteritualet: han sover i sin egen seng på eget værelse, med en af os liggende ved siden af på en madras. Når han bliver lagt i seng, synger vi og kæler med ham igennem tremmerne til han falder i søvn. Noglegange falder han i søvn umiddelbart efter, eller med en smule klynkeri inden.
Der sker også nogle aftener at han græder (ikke klynker) men græder og bliver meget rød i hovedet med tårer og evt. snot, der står ud af hovedet på ham. Det er den ene problemstilling vi er uenige om.
Den anden problemstilling er om en våd ble skal skiftes, og om det kan være den som kan være årsag til ovenstående.

Jeg (moderen) mener, at vores baby skal have skriftet ble, have mad/flaske, krammes og derefter i sin seng. Så mener jeg, at han ikke skal op mere, pånær hvis han har "lavet stort" i sin ble eller f.eks. har tisset igennem.
Ellers bør han kunne falde i søvn med en enkelt tår tis i bleen så længe der ikke er tisset igennem.

MIn kæreste (manden) mener, at når han græder, som beskrevet ovenstående, så er det et af de basale behov (mad, drikke, ble, omsorg) som ikke er dækket.
Han tager han derfor op for at gå rundt med ham på armen for at få ham til at falde til ro, pludrer med ham, indtil han igen er klar til at blive lagt.
Dette udskyder selvfølgelig putteperioden.
Han mener også at, når han græder voldsomt, så er det bedste udgangspunkt at sikre at bleen er skiftet og tør.

Jeg (moderen) mener, at han bliver forvirret af at komme op igen, og kampen for at få ham til at sove bliver unødig lang og opslidende for ham. Jeg mener, at han bliver tryg af at vide, at nu er det puttetid og nu skal du sove og at det er de voksne, som bestemmer.

Med venlig hilsen

Gro

Lisbeths svar

Hej Gro !

jeg kan sagtens sætte mig ind i frustrationerne over hinanden når enigheden omkring putningen ikke er tilstede.og hvor meget nemmere det ville være hvis det var tilstede.

Jeg hverken kan eller vil sige,, hvad jeg mener, der er det rigtige for jeres barn og jer.

Derimod har jeg nogle synspunkter, som I kan læse, snakke om, og derefter finde jeres egen og bedste måde for jeres lille dreng og jer.

Børn skal sove en dejlig nattesøvn, og det gør de bedst, når putningen foregår i god kærlig stemning, og nogenlunde på samme tid og sted hver aften..

De grundlæggende behov, som mad, tør ble, kærlighed , nærvær og omsorg skal være dækket ind og barnet skal formodes at være træt og klar til sengen.

Nogen børn kan brokke lidt og alligvel falde i søvn.

Når et barn græder og er utrøstelig, så skal det tages op, og beroliges, sikres at mor og far er her, og alt er godt. Selvom der lige er givet en flaske og ren ble, er det ikke sikkert at tørsten er slukket og bleen ikke generer.
Det er vigtigt, at det lille barn oplever sig mødt i behovet for nærvær.
Han græder, fordi der er noget, han gerne vil have, eller noget som generer, eller han bare skal mærke i er der.

Jeg tænker på, om din kæreste har haft tid nok med ham inden putning, I kan overveje at skubbe putningen lidt og eller proritere at han får mere tid med ham.

God nærvær og en gang babymassage efterfulgt af et bad giver en dejlig træthed..

Hvis der bruges en time på at putte barn, vil jeg foreslå at have dejligt nærvær en halv time mer, i stedet for at bruge tiden på at få barnet til at sove..

Det allervigtigste er at finde en model som begge I forældre kan acceptere og opleve som tryg og kærlig i forhold til jeres barn.

I har fundet den, når han glad og meget træt lægger sig ned og holder lidt i hånd, måske brokker lidt og alligevel falder trygt i søvn i søvn.

Held og lykke med processen. håber I finder den allerbedste måde for jeres barn og jer.

God sommer og Varme hilsner

Lisbeth Jess

Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.

Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.