Sukker i dagplejen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.446 visninger
87 svar
214 synes godt om
15. maj 2014

Anonym trådstarter

Har lige været omme og hente min datters ting i dagplejen, da hun ikke er helt frisk i dag, får som sædvanligt en hyggelig sludder med dp.

Spørg om de så skal ha varme hveder i dag til kaffen, da det jo er en alm tradition.

Får så at vide at de ikke længer må servere varme hveder for deres børn, da det desvære overtræder den offentlige sukke politik. 

Det betyder så også at de ikke længer må bage kager, pebbernødeder osv med  deres børn. Dp pædagogen havde været på besøg en dag de var ved at bage æblekage, ungerne hjalp til som de plejer, også plejer de at få et stykke kage med hjem til fredagskaffen. Da pædagogen hørte at kagen var til ungerne, truede hun med en indberetning og at de ville blive indkaldt til personlige samtaler, hvis hun hørte at de gav børnene hjemmebagt med sukker igen.

Syntes helt ærlig at det er fuldstændig vanvittig, med alle de forbud der bliver stillet op, omkring hvad der er ok og ikke ok. Det er jo ikke fordi at de fylder ungerne med sukker evigt og altid. 

Er vores samfund virklig blevet så firkantet, at man ikke må få et stykke hjemmebagt kage engang i mellem?? 

Skriver forresten ano, for ikke at hænge vores helt fantastiske dp ud. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. maj 2014

Fuglemor

Det er dybt godnat med alle de regler. Selvfølgelig skal de ikke fyldes med sukker men når de får det med hjem er det forældrenes eget valg om de giver.

vores har snart fødselsdag og jeg spurgte om hun måtte dele muffins ud. Det måtte hun gerne når det var i sådan en anledning. Ellers må de ikke få det

Anmeld

15. maj 2014

MorDk

Fuldstændig godnat! 

I mine ungers inst. får de nogle gange rugbrød med pålægschokolade til eftermiddag og de får også frugt og saft. Hvorfor skal det være så kedeligt at være barn og gå i inst.? ALT med måde... men en kage i ny og næ og lidt hygge i inst. det skal der til...

Anmeld

15. maj 2014

Trekløver(:

Anonym skriver:

Har lige været omme og hente min datters ting i dagplejen, da hun ikke er helt frisk i dag, får som sædvanligt en hyggelig sludder med dp.

Spørg om de så skal ha varme hveder i dag til kaffen, da det jo er en alm tradition.

Får så at vide at de ikke længer må servere varme hveder for deres børn, da det desvære overtræder den offentlige sukke politik. 

Det betyder så også at de ikke længer må bage kager, pebbernødeder osv med  deres børn. Dp pædagogen havde været på besøg en dag de var ved at bage æblekage, ungerne hjalp til som de plejer, også plejer de at få et stykke kage med hjem til fredagskaffen. Da pædagogen hørte at kagen var til ungerne, truede hun med en indberetning og at de ville blive indkaldt til personlige samtaler, hvis hun hørte at de gav børnene hjemmebagt med sukker igen.

Syntes helt ærlig at det er fuldstændig vanvittig, med alle de forbud der bliver stillet op, omkring hvad der er ok og ikke ok. Det er jo ikke fordi at de fylder ungerne med sukker evigt og altid. 

Er vores samfund virklig blevet så firkantet, at man ikke må få et stykke hjemmebagt kage engang i mellem?? 

Jeg synes det er gået fuldstændig over gevind med den sukkerforskrækklse. De skal ikke have kage osv. hver anden dag, men at de ikke engang kan få varme hveder eller en kagemand til fødselsdage, det er simpelthen for meget.

Anmeld

15. maj 2014

Masig

Dybt godnat. Havde faktisk snakken med vores DP så sent som igår, og har haft det flere gange. Vi har en aftale om at det er ok at give vores søn lidt marmelade på grøden eller et stykke kage hvis de er nogle steder eller der sker noget specielt. Jeg synes det er så langt ude at der skal være totalt forbud, det er ok med begrænsninger, men et forbud er ikke i orden. Det må være op til forældrene og DP at lave en indbyrdes aftale om hvad børnene må få og ikke få. Det er ikke kommunens opgave at diktere hvad VORES børn skal have at spise og drikke.

Anmeld

15. maj 2014

Ciss

En ting er at undgå sukker til hverdags, men ved specielle anledninger, så er det i mine øjne ikke et problem. Jeg synes jo faktisk, at lidt af kulturarven bliver væk, hvis hveder, julekager og sukker på grøden til jul og den slags nærmest skal sidestilles med vanrøgt. Grunden til, at man bager i dp og vs er jo også at børnene lærer af at være med til den slags, og siden forældrerne har så lidt vågen tid med børnene i løbet af ugen, så er det begrænset, hvad ungerne får med sig i hverdagen hjemme. Jeg synes jo, at der er stor forskel på hjemmebagte småkager en gang eller to, og så f eks pålægschokolade eller peanøddesmør i hverdagen.

Anmeld

15. maj 2014

L&V

Anonym skriver:

Jeg ville ønske min datters dagpleje var mere ala det du skriver.. Jeg syntes nemlig ikke det høre nogle steder hjemme at så små børn skal ha sukker. Og jeg syntes slet ikke det er noget de skal lære i institutionen.. Der findes masser af sunde og lækre alternativer så hvorfor ikke bruge dem og især nu hvor fedme er et stigende problem

Anmeld

15. maj 2014

Isabella_mor

Jeg synes det er LATTERLIGT og bør være op til forældrene hvad deres børn må og ikke må få når de er i institution..!! 

det kan da ikke være rigtigt at det skal være sådan. jeg synes det er komplet idiotisk!!! 

Anmeld

15. maj 2014

Masig

Ciss skriver:

En ting er at undgå sukker til hverdags, men ved specielle anledninger, så er det i mine øjne ikke et problem. Jeg synes jo faktisk, at lidt af kulturarven bliver væk, hvis hveder, julekager og sukker på grøden til jul og den slags nærmest skal sidestilles med vanrøgt. Grunden til, at man bager i dp og vs er jo også at børnene lærer af at være med til den slags, og siden forældrerne har så lidt vågen tid med børnene i løbet af ugen, så er det begrænset, hvad ungerne får med sig i hverdagen hjemme. Jeg synes jo, at der er stor forskel på hjemmebagte småkager en gang eller to, og så f eks pålægschokolade eller peanøddesmør i hverdagen.

Det er jo lige det med traditionerne der bliver ødelagt. Selvfølgelig kan man lave noget sundt til fødselsdag, men risengrød uden kanelsukker, det dur bare ikke altså!!

Jeg kan godt se problemet i fx en børnehave/vuggestue, fordi der er så mange flere børn, så skal der spises sukkerholdig kage/slik m.m. til hver fødselsdag, så bliver det jo mange gange om året, men igen, så kan man jo nøjes med at give dem et lille bitte stykke kage, svarende til to små bidder. Og så evt frugt for resten eller noget i den stil. Der er jo ingen der siger de skal propfodres med en masse lagkage, men kan nu ikke se problemet i et lille stykke.

Og i DP er de jo kun 4 børn, så det er maks 4 gange om året, måske mindre hvis nogle har fødselsdag i ferier....

Så igen, enig med alle jer andre, det er simpelthen noget pjat! 

Anmeld

15. maj 2014

Maja!

Jeg har siden min datter startede i vuggestuen frabedt at hun fik kage og f.eks. saft når der var fødselsdag osv. 

Jo min datter der snart fylder 3 har fået kendskab til kage, chokolade og is! men hun drikker stadig ikke saft eller sodavand og har aldrig smagt det... 

Det er ikke for at være hysterisk, men har bare haft den holdning at der var ingen grund til at lære hende de usunde ting for end højst nødvendigt..
Udover det har hun altid være lang og tynd og sygehuset anbefalede at hun ikke fik for meget sukker, men derimod en masse proteiner

Er enig i at risengrød uden kanel sukker ikke holder!! men er glad for at der ikke er kage flere gange i måneden i vuggestuen så i min verden alt med måde, men ingen grund til at være hysterisk og bandlyse alt sukker!

Syntes da at der skal være plads til at bage med børnene ved specielle lejligheder som jul  

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.