"baby 5 mdr, opereret i hjertet."
Hey Lisbeth. Jeg ved ikke helt hvem jeg skal skrive til, så jeg håver du kan sige mig en der måske kan hjælpe mig bedre.
Jeg har en lille pige på 5 mdr. Hun blev opereret i hjertet den 18/12/13 & 30/12/13. Hun havde hul i hjertet.
Vi kommer ik fra danmark, men hun blev opereret på rigshospitalet i kbh. Vi var derfor i danmark, partvis på hospitalet og på patienthotel. Vi var derfor væk hjemmefra i 1 1/2 mdr. Vi har nu været hjemme i 3 uger.
Problemerne før operationerne var at hun tog ikke på i vægt,fordi hun orkede ik at spise. Hun spiste mellem 400-500, hvor hun havde behov for 800. Hun vejede 4,6 da vi tog avsted og vejer nu 6,1 kg.
Hun får mme, allomin. Hun får også frugtmos og grød.
hun får hvad hun har behov for, men hun spiser hele tiden.
Hun orker ik at spise en flaske på mere end 120. Normalt mellem 60-90.
Hun vågner mellem 20-30 gange om natten at spise.
Det er ik til at holde ud mere. Hun er også blevet neget afhængig af at nogen hele tiden skal være hos hende. Fordi det har vi værrt hele tiden på hospitalet fordi der er så meget andet at lave. Hun sover max 2 timer ad gangen om dagen. Men slet ik om natten.
Ellers har hun det godt og er en meget vågen og glad pige.
Hun går i seng mellem 7-8 og vågner alt mellem 5-8
Hvordan får vi hende til at spise mere? Og sove mere? .
Jeg håber virkelig du kan hjælpe mig. Jeg ved ikke hvem anden jeg kan vende mig til. Hvor vi bor er der virkelig ikke så mange experter.
Lisbeths svar
Hej !
Hvor er det dejligt for jer I er kommet hjem efter 1.5 måned på Rigshospitalet.
Jeres lille pige har været igennem 2 operationer og den sidste for kun 6 uger siden.
Det har været et forløb med megen bekymring og usikkerhed og nu er der tid til reaktionerne kommer sikkert både hos jer og hende..
Hun og I skal have genoprettet en basal tryghed og en oplevelse af at hun er rask og i god trivsel.
Det tager tid at komme dertil.
Jeg vil anbefale jer at have hende tæt på kroppen dagen lang, enten i bæresele eller svøbt og i arm. Hun skal mærke jer, sove, spise og slappe af og nyde at være i favn.
Du /I skal udsende ro, tryghed at alt er i orden og hun er i kærlige omsorgsfulde hænder.
Det er en traumatisk oplevelse for både det lille barn og forældre at være igennem det forløb I har været. Sygdom, angst og langt væk. Håber I kan finde nogen at snakke med om angsten og hvordan I kommer videre.
Fysisk er hun rask og I skal sikkert til kontrol. Psykisk skal hun have al den nærhed hun behøver for at kunne være lidt alene og ikke behøve favnen .
Hendes lille krop husker trætheden og det svære at spise. Derfor er det så vigtigt at I giver hende tid til at genfinde harmonien og at alt er i orden.
Jeres nætter lyder problematiske
. metoden tror jeg er den samme som om dagen. Nærvær, kropskontakt, kærlighed og omsorg. Snak med hende. alt er godt mor/far er her og du finder ro. Tro selv på det, det skal nok gå. alligevel kan der gå et par måneder førend harmonien er genoprettet. du/ I skal også finde jeres ro .
Ræk ud og bed om al den hjælp til praktiske ting i har brug for, så hun får det af jer hun har brug for.
Når hun finder roen , kommer lysten til at spise mere mad. Derfor tålmodighed og ro. Det bliver bedre.
Lad jer inspirere, og skriv gerne igen, hvis der er noget, der skal uddybes. Eller bare hældes af.
Rigtig meget held og lykke med hende og med jer.
Varme hilsner
Lisbeth Jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk