"Lille barn græder meget om natten."
Kære Lisbeth,
Min søn er en glad dreng, som netop er begyndt at kravle. Han spiser fint, og vi er ved at stoppe helt med "hygge-amningen", hvor han ellers har fået en tår tidlig morgen samt inden putning til natten - og det klarer han fint.
Han er startet i vuggestue stille og rolig siden 2. januar, og deres putterutine går efter klokkeslæt, hvilket er en udfordring for min søn, som er meget vekslende i sine lure på trods af, at vi står og og går i seng samt spiser på samme tidspunkt hver dag. Så han har i en periode ikke fået tilstrækkelig søvn i dagtimerne. Han har ellers brug for gerne tre timer alt i alt.
Mit problem er, at han er begyndt at skrige om natten. Han puttes uden problemer omkring kl. 19, sover herefter til 21 og er derefter vågen og klynkende en time eller to. Så går det ellers løs enten kl. 00 eller kl. 03, hvor han har skreget i op mod to timer og nogle nætter flere gange.
Vi har prøvet med lidt Panodil ift. ørerne eller tænderne, men det ser ikke ud som om det er det. Vi har prøvet både at tage ham op og være ved siden ad ham i hans egen seng, og nogle gange kan han selv lægge sig til at sove igen, men det er så først efter at han har skreget af sine lungers fulde kraft i flere timer.
Jeg håber du kan hjælpe os med at få vores nætter igen.
Bedste hilsner, en træt mor
Lisbeths svar
Hej!
Klart du/I er trætte når nætterne går som du beskriver.
Jeger lidt usikker på hvor gammel jeres søn er, gætter mig til under 1 år.
Som jeg læser din beskrivelse er der flere muligheder til hans uro om natten.
han er startet i vuggestue og det lyder som om han kun sover en gang, Hvor han før sov to gange om dagen. Han kan være som du selv er inde på i søvn underskud om dagen og reagerer derfor om natten.
Hvis det er grunden, kan du tage en snak med vuggestuen, at de lader ham styre hvornår han sover og ikke dem der bestemmer hans søvnrytme.
Du skriver i har givet Panodil , hvis det var hans ører. Hvis ikke det hjælper med hans ændrede søvn i vuggestuen, er det teen god ide at få ham checket hos en ørelæge. start med at hæve hans hovedgærde. det kan hjælpe på evt .smerter. tænderne driller sikkert også, en blødtandbørste til gumme massage kan hjælpe. Der fås dråber at smøre gummerne med.
Håber det lykkes at få ændret søvnen i vuggestuen, så i får bedre nætter derhjemme.
held og lykke med ham og nattesøvnen.
Varme hilsner
Lisbeth Jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk