Må dit barn rejse sig fra bordet?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6.515 visninger
105 svar
90 synes godt om
5. februar 2014

Muhmi

Ja det var da egentlig en spændende debat som vi kan tage her istedet for i den anden debat

Skal dit barn blive siddende ved bordet om aftenen eller må barnet løbe ud og lege / sætte sig ind og se fjernsyn / andet? mens I sidder og spiser?

Hvor gammel synes du et barn skal være før man begynder at lære barnet at blive siddende ved bordet indtil alle er færdige?

Herhjemme er Silas snart 3 år og vi er den sidste måneds tid begyndt at insistere på at han bliver siddende ved bordet. Ikke tvinge ham med skrig og skrål, men bede ham om at finde noget han kan beskæftige sig med mens vi andre spiser færdig. Dette er begyndt at fungere super godt og vi synes faktisk at vi får meget mere ud af aftensmads-tiden fordi vi sidder der alle sammen.

Silas er i en periode lige for tiden hvor han ikke spiser særlig meget om aftenen og er derfor hurtigt færdig og da det faktisk er det eneste tidspunkt i løbet af en lang dag uden ham, så vil vi rigtig gerne bruge den med ham. Så vi føler at vi mister endnu mere tid med ham, hvis han bare løber afsted og finder på noget andet at lave.

Vi mener jo også at han skal blive siddende fordi han ligeså godt kan lære det nu, som senere og hvor vil det være vidunderligt at komme til et selskab hvor ens barn bliver siddende (på sin vis) mens vi alle sammen spiser Selvfølgelig skal de have lov at lege når de er sammen med fætrene og kusinerne men det vil da alligevel være dejligt at have et høfligt barn. Det er da i hvert fald sådan jeg er blevet opdraget

Nå hvad er jeres mening om det?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. februar 2014

Giraffen

Muhmi skriver:

Ja det var da egentlig en spændende debat som vi kan tage her istedet for i den anden debat

Skal dit barn blive siddende ved bordet om aftenen eller må barnet løbe ud og lege / sætte sig ind og se fjernsyn / andet? mens I sidder og spiser?

Hvor gammel synes du et barn skal være før man begynder at lære barnet at blive siddende ved bordet indtil alle er færdige?

Herhjemme er Silas snart 3 år og vi er den sidste måneds tid begyndt at insistere på at han bliver siddende ved bordet. Ikke tvinge ham med skrig og skrål, men bede ham om at finde noget han kan beskæftige sig med mens vi andre spiser færdig. Dette er begyndt at fungere super godt og vi synes faktisk at vi får meget mere ud af aftensmads-tiden fordi vi sidder der alle sammen.

Silas er i en periode lige for tiden hvor han ikke spiser særlig meget om aftenen og er derfor hurtigt færdig og da det faktisk er det eneste tidspunkt i løbet af en lang dag uden ham, så vil vi rigtig gerne bruge den med ham. Så vi føler at vi mister endnu mere tid med ham, hvis han bare løber afsted og finder på noget andet at lave.

Vi mener jo også at han skal blive siddende fordi han ligeså godt kan lære det nu, som senere og hvor vil det være vidunderligt at komme til et selskab hvor ens barn bliver siddende (på sin vis) mens vi alle sammen spiser Selvfølgelig skal de have lov at lege når de er sammen med fætrene og kusinerne men det vil da alligevel være dejligt at have et høfligt barn. Det er da i hvert fald sådan jeg er blevet opdraget

Nå hvad er jeres mening om det?

jeg er 100% enig med dig, men jeg gruer lidt selv for den dag vi skal starte kampen vores pige er 2 år lige straks og for os er "sidde ved bordet mens vi andre spiser færdig" en kamp på så højt niveau at vi ikke tager den lige foreløbig (vi tager lige "nej du må ikke ta mors kniv" og "nej du må ikke pille ned i toilettet" - kampene først

Anmeld

5. februar 2014

Muhmi

Giraffen skriver:

jeg er 100% enig med dig, men jeg gruer lidt selv for den dag vi skal starte kampen vores pige er 2 år lige straks og for os er "sidde ved bordet mens vi andre spiser færdig" en kamp på så højt niveau at vi ikke tager den lige foreløbig (vi tager lige "nej du må ikke ta mors kniv" og "nej du må ikke pille ned i toilettet" - kampene først

Den er også for tidelig at tage når de er 2, det fandt vi i hvert fald selv ud af da vi prøvede dengang Men vi føler at han er klar til at lære den her ting nu her

Anmeld

5. februar 2014

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)

Ja, de skal sidde ved bordet til vi alle 4 er færdig med, at spise. De er 6 1/2 og næsten 5 år. De har skulle det siden de var 2-3 år. Hvis vi er nogen steder skal de sidde ved bordet indtil alle børn er færdige med, at spise. Vi forventer ikke, at de skal indtil alle voksne er færdige. De skal som minimum også selv tage deres tallerkner ud - hjemme som ude

Anmeld

5. februar 2014

Muffinmus

Jeg synes der er forskel her hjemme om det er langtidsmad eller bage et rugbrødsfad. De store på 4 og 6 kan ril nøds blive siddende, men de er ikke tilfredse med det når de selv er færdige.

Den lille på 1,5 kan ikke blive siddende, så er der timer med skrig og skrål, det vil vi ikke.

Anmeld

5. februar 2014

Loan

I min verden er det almindelig pli at blive siddende ved bordet til alle er færdige, hvilket også er årsagen til det er hvad vi har lært vores søn lige fra starten.

Det en hyggelig stund ulig andre hvor vi sidder samlet og snakker om dagen og fremtiden hvad der skal ske, det en tid hvor vi snakker meget med vores søn og øver alverdens ord som man ellers ikke bruger for hvem snakker om mad og sådanne ting tilfældigt?

Og så den simple grund at jeg gruer for min søn kunne ende som en i min families unger som går i de første år i folkeskolen, som vitterligt ikke har et gram pli hvad middag i byen angår, eller at sidde ordenligt, og vi blev stor rost af min familie til sidste middag da de var taget hjem, fordi vores dreng havde formået at sidde så pænt rigtig længe og bare hygge sig mens de havde svinet hele bordet og løbet efter få mundfulde fordi de ikke ville spise maden, kun desserten. Og der må jeg sige at jeg følte vi gjorde det helt rigtige for vores søn og den måde jeg ønsker andre skal opleve ham.

Og så fordi vi venter nr 2 og det da vigtigt han er et godt forbillede og gør måltiderne lettere med den lille når vi alle sidder samlet  

Anmeld

5. februar 2014

SjeBets

Det er meget forskelligt, nogle gange skal de og andre gange skal de ikke, vi har ikke nogen fast regel, men synes nu ikke vi har det store drama omkring det, de acceptere hvis de skal også da de var små

Anmeld

5. februar 2014

Tulle28

Min ældste på næsten 4 år skal blive siddende til lillesøster er færdig. Hun får ret tit lov til at gå lidt før alligevel, da lillesøster godt kan spise lææææænge Men hun kender reglen og spørger altid om lov til at rejse sig.

Anmeld

5. februar 2014

Loan

Og så vil jeg da lige dele at vi har været meget heldige med vores dreng, fordi han kun havde en kort periode i 1,5 års alderen hvor han tog knive og gafler, nu drejer han højest en grydeske væk hvis den stritter imod ham. Så man kan sagtens med en masse tålmodighed indføre det tidligt i deres liv  

Anmeld

5. februar 2014

Mor11

Profilbillede for Mor11

Hmmmm. Har ikke taget 100% stilling til det endnu, for vores er kun 2. Men jeg tror at det vil blive sådan at hvis det bare er os herhjemme, så må han gerne smutte fra bordet når han er færdig. Vi bor så også så småt at vi sagtens kan tale sammen selvom han ikke er ved bordet Men har vi gæster eller er ude, vil jeg gerne have at han bliver siddende bare lige lidt længere, men vil ikke forlange at han skal sidde der indtil vi andre er færdige. Det kan jo tage timer hvis snakken går  Kan selv huske hvor dødkedeligt det var at sidde der og glo. 

Hvis der er andre børn, vil det nok være til alle børn har spist færdigt. Ved ikk helt hvad der skal definere grænsen når der ikk er børn 

Vil lige tilføje at lige nu er det ikke et issue fordi han spiser meget længere tid end os  

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.