Eksperthjælp: faderskab tilbagetrukket af moderen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.689 visninger
0 svar
0 synes godt om
10. januar 2014

Zanny Arina Lundgaard

"faderskab tilbagetrukket af moderen"

Hej Zanny

Jeg vil lige høre, min bederhalvdel har 2 børn fra tidligere forhold og så har vi et sammen.
Som mange ander har vi nogle udfordringer med modparten til mine papbørn. Men nu er der blevet stillet tvivlsspørgsmål ved den ene af pigernes oprindelse... Moderen var den gang i et fast forhold med min mand og derfor er der selvfølgelig Inter inderligt ved at de har fået et barn sammen... Men alt tyder på det ikke er hans datter, men moderen har sagt og oplyst at det er og har derfor forlangt forhøjet børnepenge de sidste 4 år. Hvad er følgerne hvis det dokumenteres at barnet ikke er hans? Både ang økonomi, men også samvær?

Zannys svar

Kære Anonyme forældre

Det er heldigvis sådan, at vi i Danmark har en børnelov. Lov nr. 460 af 7. juni 2001.

Når barnet bliver født, så bliver der registreret et fader på barnet. Man underskriver erklæringen, som mor, samtidig med at moderen opgiver faderens navn.
Jeg antager at dette er sket, for ellers ville din mand ikke skulle betale børnepenge til barnet.
Den korte forklaring er at;
§ 23 En forkert registreret far i en faderskabssag kan ikke rejses af moderen, hvis hun har vist besked om, at barnet måske havde en anden far, men har ladet din mand blive i troen, at han var faderen.

§ 24 Hvis barnet er under 3 år, så kan spørgsmål om faderskab genoptages af moderen eller faderen ifølge. Man ser på flere ting, som kan afgøre om din mand kan forblive registreret fader til barnet, hvis den genoptages af moderen, hvilket jeg også antager er udgangspunktet. Man ser på blandt andet om din mands eks kæreste, har ladet din mand forblive i troen om at han var barnets far (styrker faderskabet). Man ser på din mands interesse og forudgående samvær for barnet, og ikke mindst om man ved at genoptage sagen, kan formode at barnet får en fader. Der skal altså foreligge nye oplysninger siden barnet blev født, som sandsynliggør at din mand ikke er far til barnet.
Hvis barnet er over 3 år, så er det meget svært at fratage din mand faderskabet.

Hvis han selv ønsker at blive slettet som fader, er det endnu vigtigere at barnet er under 3 år. Her gælder også, at der skal være fremkommet nye oplysninger i sagen, og at han ikke må have været bekendt med, foreksempel, at hans eks kæreste havde et sidespring svarende til graviditetstidspunktet.

Vedrørende børnepenge, så handler det igen om, om din mands eks har "snydt" din mand, eller om der er kommet nye oplysninger frem i sagen (fx at barnet nu ligner utrolig meget en anden mand med kendte ansigtstræk, og som din mand har viden om, var socialt relateret til din mands eks på graviditets tidspunktet.
Hvis det hele er foregået i god tro, så tror jeg desværre ikke, at man kan få børnepengene tilbage, men jeg er usikker på praksis.

I kan få råd og vejledning i statsamtet om rettighederne, og hvis I ønsker at kontakte en advokat, så vil jeg anbefale Bertha Lund, Odense. Hun svare gerne på et par gratis spørgsmål over telefonen uden at slå taxameteret til. Spørg efter gratis rådgivning begge steder.

Jeg håber, at jeg har åbnet nogle muligheder for Jer. Jeg synes helt sikkert, at I skal snakke med nogle fagfolk med familie ret som speciale, da situationen er kompliceret, og det er få oplysninger, som jeg har haft at vejlede Jer ud fra. Det er jo en følelsesladet belastende situation at stå i, som I skal have hjælp til, og jeg undskylder den lange svartid.

De bedste hilsener Zanny Arina Lundgaard, Patientprotector

Zanny rådgiver juridisk forældre, som får en dårlig oplevelse i sundhedssystemet eller i det kommunale system iforhold til helbred og sundhed.

Se Zannys hjemmeside: Patientprotector.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.