Eksperthjælp: lille barn, middagslur sløjfet, dagsrytme.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

682 visninger
0 svar
0 synes godt om
30. november 2013

Lisbeth Jess

"lille barn, middagslur sløjfet, dagsrytme."

Kære Lisbeth

Tak for dit svar på mit forrige spørgsmål. Vores dreng sov endnu mindre under et sygdomsforløb med hals og mellemørerbetændelse, og var meget hårdt ramt. Det varede 3 uger, og han holdt ved den meget sparsomme søvn. Vi har taget en drastisk beslutning, og taget ham ud af vuggestuen, og stabiliseret hverdagen ved at lave sociale aktiviteter der er rolige og sammen med os. Ligeledes har vi fjernet hans middagslur, således han kun sover til formiddag.
Han er gnaven de sidste 3 timer inden sengetid, men han sover, og han sover igennem til den lyse morgen!!! Alt i alt får han hvad der svarer til 8 timer mere søvn i døgnet, og dvs det gør mor og far også! Vi havde været gennem sundhedscentret og han blev vurderet som helt almindelig uden at være særlig sensitiv. Det var dejligt med betød også at vi selv måtte finde en løsning. Nu vil jeg jo gerne hører dig om din mening om det?
Han sover således ca:
Vågner kl. 6.00 formiddagslur når han visere træthedstegn ca. 8.00 sover til ca.10.30 aktiviteter i løbet af dagen sociale og/eller i naturen el. Lign. aftensmad og bad mellem 19.00 og 20.00 i seng og sover frem til 6.00 igen. Det virker for os, men man mærker tydeligt at han er træt allerede kl 16-17 (men ikke før) lægger vi ham bare 45 minutter om eftermiddagen, sover han ikke før et sted efter 22 og vågner som altid hver 20. minut og græder og vil op. Kan vores metode "godkendes" eller er det helt forkert at holde et barn i 3 timer når det er træt. Han græder ik, men er mere vrissen og gnider sig i øjnene. Han liver dog op ved aftensmaden og badet.
Hvad er din holdning til at han er taget ud af vuggestue. Eksperter siger både for og imod.
Vi sørger for at han får samvær med andre børn og voksne, og vi lægger vægt på at han kommer ud i naturen. Så han bliver stimuleret både socialt og fysisk og sansemæssigt syntes vi, eller det stræber vi ihvertfald efter. Han er tydeligvis en følsom lille fyr, og det virker til at han trives bedre ved ikke at være i institution, men i fredelige omgivelse i et andet tempo. Vi er så priviligeret at det udemærket fungerer at jeg går hjemme. Har det nogen betydning for ham udviklingsmæssigt at han ikke kommer i vuggestue? Han er enebarn, så samvær med andre børn er jo begrænset, hvorfor vi forsøger at komme så meget ud blandt andre som muligt. (Legeland, svømmehallen, legestue osv.)
Mvh

Lisbeths svar

Hej !
Det lyder som om I har lyttet til jer selv og fundet den løsning som virker for jer og jeres lille barn.

Du spørger om det er ok at holde ham i 3 timer uden søvn. samtidig fortæller du hvad der sker når I lægger ham. Så der er mange overvejelser læser jeg.

I er hans forældre og i ved hvad derer BEDST for ham og jer. i hAR VALGT AT HAVE HAM HJEMME OG NYDE TIDEN MED HAM OG FÅ HVERDAGEN TIL AT FUNGERE, HVOR i ALLE HAR DET OPTIMALT .

Deter en fantastisk mulighed at have, i laver ting med ham så hans nysgerrighed bliver vakt, han får brugt sin krop, og når han trives og er glad så er hans forældre også glade.
De fleste steder er der legestuer, så i har mulighed for kontakt til både andre børn og voksne.

jeg mener 3 timer er længe at holde ham vågen, alligvel ved jeg I gør det, der er bedst for ham døgnet igennem, og klarer han det. ja så er det sådan det er.Du har formentlig forsøgt en lur ved 14 tiden, som jeg læser det.

Han er sikkkert stadig reagerende over sit lange sygdomsforløb, derfor er freden og roen nok det der er bedst for ham lige nu.- til sommer kan det være verden ser anderledes ud og han har behov for yderligere udfordringer.
Indtil da er jeg sikker på han bliver stimuleret som han skal på alle planer.også når han ikke er i vuggestue.
Nyd jeres tid, nyd ham og glæd jer over I alle får mere søvn. hav en rigtig dejlig julemåned.

Varme hilsner

Lisbeth Jess

Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.

Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.