Kan en far altid gøre krav på samvær

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7.978 visninger
75 svar
74 synes godt om
15. november 2013

Anonym trådstarter

Min venindes ven (ja den er langt ude) blev far som 20årig, han gik fra damen under graviditeten og har ALDRIG været inde i sin datters liv. Nu er han blevet mere moden, har selv fået en ny kæreste med en jævnaldrende pige og er pludselig interesseret i at lære sin egen datter at kende, MEN moren/ekskæresten siger nej. Hun vil ikke bare introducere sin 4årige datter for en far, hun aldrig har kendt og slet ikke tale samkvem. Men hvem har retten på sin side? Kan det passe at man ikke har ret til at kende sit barn? Eller kan det passe, at et barn skal finde sig i en far, der nærmest bare "shopper ind" på det når det passer ham?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. november 2013

lycly

Anonym skriver:

Min venindes ven (ja den er langt ude) blev far som 20årig, han gik fra damen under graviditeten og har ALDRIG været inde i sin datters liv. Nu er han blevet mere moden, har selv fået en ny kæreste med en jævnaldrende pige og er pludselig interesseret i at lære sin egen datter at kende, MEN moren/ekskæresten siger nej. Hun vil ikke bare introducere sin 4årige datter for en far, hun aldrig har kendt og slet ikke tale samkvem. Men hvem har retten på sin side? Kan det passe at man ikke har ret til at kende sit barn? Eller kan det passe, at et barn skal finde sig i en far, der nærmest bare "shopper ind" på det når det passer ham?

Han er i sin fulde ret til at søge om samvær, men det er ikke nødvendigvis en selvfølge at han får det.

Men statsforvaltningen har en meget stærk mening om at et barn har ret til begge sine forældre, så det kan sagtens lade sig gøre for faren at få samvær. Men det er klart, at hvis han ikke overholder samværet, så må moren tage det op igen, for det er jo ikke til barnets bedste med en utilregnelig far

Anmeld

15. november 2013

TNBC

Anonym skriver:

Han er jo stadigvæk hendes far, ja han tog et dumt valg den gang, men alligevel også tænkt på hende, for han var ikke klar og kunne have fucket hende fuldstændigt op.

Hun ved vel at hun har en far, og så længe hun ikke har snakket ondt om ham, synes jeg pigen fortjener at kende sin far. og det er da bedre end at han ventede til hun var teenagere.
jeg ville råde hende til at snakke med ham, tage det stille og roligt. foreklare pigen det..

Anmeld

15. november 2013

Anonym trådstarter

Men altså i så fald, er der vel også nogle råd om i hvilket tempo, de skal lære hinanden at kende? Man sender vel ikke bare et barn hjem til en fremmed på weekend fra en dag til en anden?

Anmeld

15. november 2013

Anonym trådstarter

Yurie skriver:

Han er jo stadigvæk hendes far, ja han tog et dumt valg den gang, men alligevel også tænkt på hende, for han var ikke klar og kunne have fucket hende fuldstændigt op.

Hun ved vel at hun har en far, og så længe hun ikke har snakket ondt om ham, synes jeg pigen fortjener at kende sin far. og det er da bedre end at han ventede til hun var teenagere.
jeg ville råde hende til at snakke med ham, tage det stille og roligt. foreklare pigen det..

Godt spørgsmål, det ved jeg faktisk ikke. Jeg ved, at moren har en anden kæreste, men om pigen anser ham for sin rigtige far, det aner jeg faktisk ikke.

Anmeld

15. november 2013

Astoria

Profilbillede for Astoria

Han har selvfølgelig ret til at søge om samvær. Som udgangspunkt har børn ret til begge sine forældre. 

Det er kun ved specielle omstændigheder at en forælder nægtes samvær. Det kan være hvis samværet har været afbrudt i meget lang tid. Det er så spørgsmålet hvad der menes med meget lang tid. Mon ikke han kan få samvær, hvis han ellers er normalfungerende. 

Anmeld

15. november 2013

Anonym trådstarter

Demosan skriver:

Han har selvfølgelig ret til at søge om samvær. Som udgangspunkt har børn ret til begge sine forældre. 

Det er kun ved specielle omstændigheder at en forælder nægtes samvær. Det kan være hvis samværet har været afbrudt i meget lang tid. Det er så spørgsmålet hvad der menes med meget lang tid. Mon ikke han kan få samvær, hvis han ellers er normalfungerende. 

Har lidt en følelse ud fra det han fortæller, at den egentlige årsag til at hun siger nej nærmere ligger i, at hun er bitter over, at have været enlig mor det meste af fire år med alt hvad der hører til, og at han jo så har haft sin ungdom og frihed. Men det burde da ikke være nok til at afholde ham fra samvær.

Anmeld

15. november 2013

TNBC

Anonym skriver:

Godt spørgsmål, det ved jeg faktisk ikke. Jeg ved, at moren har en anden kæreste, men om pigen anser ham for sin rigtige far, det aner jeg faktisk ikke.

jeg synes hun fortjner at kende sin far. de skal jo bare være sikker på at han holder aftalerne.

Anmeld

15. november 2013

TNBC

Anonym skriver:

Men altså i så fald, er der vel også nogle råd om i hvilket tempo, de skal lære hinanden at kende? Man sender vel ikke bare et barn hjem til en fremmed på weekend fra en dag til en anden?

de kan jo starte med at mødes alle tre, så de lære hinanden at kende. og så tage den derfra. ligesom man ville gøre hvis man skulle præsentere et barn for en kæreste.
og så kan han jo starte med at have hende en time eller to alene.

Anmeld

15. november 2013

chael

Anonym skriver:

Han kan altid gå til Statsforvaltningen og høre om retten til samvær.

Det vil nok starte op med overvåget samvær for faderens vedkommende og gradvist øges, hvis det vurderes han gerne vil og er i stand til det.

Men ja, som udgangspunkt, har han retten til at søge om det, der er så bare en masse myndigheder der træffer afgørelser i henholde til barnets tarv.

Han kan også kontakte foreningen "far", de kan også hjælpe ham igang med samvær osv.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.