Eksperthjælp: 8 måneder svær at putte i egen seng

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.146 visninger
1 svar
0 synes godt om
13. november 2013

Lisbeth Jess

"8 måneder svær at putte i egen seng"

Hej Lisbeth.
Vi har en Datter, Ella, på 8mdr, der ikke vil falde i sövn om aftenen.
Hendes soverutine er ca: op kl 07-09. lur 1-2 timer efter, på 1/2-1 time. Og så 3-5 lure mere, i löbet af dagen, også på 1/2-2 timers varighed. Vi pröver så vidt muligt at få hende til ikke at tage en lur efter kl 17, da vi gerne vil have hende i seng kl 19-20.
Problemet er, at hun, når hun bliver lagt i sin egen tremmeseng, som står lige ved siden af vores seng, ikke er til at få til at sove. Hun kan blive lagt, få flaske, og ligge og glippe med öjnene, gnide sig i öjnene, og väre på nippet til at falde i sövn. Det öjeblik hun får er färdig med at spise, vågner hun op, som om hun lige var vågnet fra en lur, 1/2 time för, og er helt frisk, pludrer/småråber, sträkker sig, gnider sig rundt, og vil meget gerne om på maven, for at sidde på alle 4 og gynge frem og tilbage, og tumle rundt. Jeg, eller Mor kan sidde ved sengen i en time, synge/nynne/sige shhh, holde hende på bryst eller i hånden osv, uden det mindste tegn på at hun bliver trät. Så kommer hun over i vores seng, hvor den det nu er, ligger sig ned med hende, og så går der 10 min, nogengange kan det også tage 1/2-2 timer at få hende til at sove, men for det meste går det hurtigt, når hun har vist träthedstegn 1 1/2 time forinden.
Ella har sovet imellem os, i vores seng, hele livet, så det har vel noget med det at göre, men hvordan får vi hende til at sove selv?
Det er ca 2 mdr siden vi forsögte os med hendes egen seng förste gang, men det er oftest at vi ligger hende i vores egen seng med det samme, da vi ikke orker den kamp om aftenen.
Aftenrutinen er, at når hun begynder at vise träthedstegn, så får hun nattöj på, vi har hende med os i sofaen, hvor hun altid kravler rundt i vores sköd, hun börster tänder, og så lägger vi hende ind, med en flaske Infantrini. (Hun har anämi, derfor infantrini). Hun vågner 2-4 gange i löbet af natten, men det klares med sutten, så sover hun igen. Vi er, for en uge siden stoppet med at give hende flaske om natten.

Lisbeths svar

Hej !
I har svært ved at få Ella til at falde i søvn i egen seng.Det lyder som om hun er i dejligt humør om aftenen, hvor i gerne ville have hende til at sove.

Når jeg læser dagbeskrivelsen af hendes søvn mønster, tænker jeg I skal lave lidt om på søvnperioderne.

Hun er nu 8 måneder, og er aktiv læser jeg.
Udover sofaen skal hun være på gulvet og bruge sin krop, det gør hun sikkert allerede, i og med hun er oppe og gynge på knæene..

En ide er at forsøge at ændre hendes søvn om dagen.
Vågner hun kl 7, er hun klar til en lille lur ved 830 tiden. lad den blive en kort en, ca 1 time.

Næste gang hun skal sove, lad hende sove den lange lur.Efter leg og mad igen en lang lur.
Afhængig af hvornår hun vågne rom morgenen kan det sikkert blive muligt at nøjes med tre lure, evt en lille kort en sidst eftermiddag.

Udover søvnrytmen kan I overveje, om hun får den rette mængde mad, som kan gøre hende så mæt at hun falder i en tung søvn.
Jeg kan se på den mad i giver I flasken, at hun har haft problemer med indtag af mad nok, mon det stadig gælder?

Jeres sundhedsplejerske kommer sikkert omkring de 8 måneder, hun vil kunne give jer en god vejledning omkring maden.

Selvom hun har været småtspisende på et tidspunkt er hun forhåbentlig nu så stor, at hun skal begynde at spise mere mad, og nærme sig almindelig mad ved 1 års alderen.

En måde at gøre hende fysisk træt på om aftenen er at lege godt med hende efter aftensmaden.På gulvet kan der leges mange kropslige lege og hun vil udforske den store verden ved at bruge sin krop.

En gang babymassage afsluttet med et dejligt bad er en god søvndysser .

Jeres måde med en tung kærlig hånd på brystet er fin blandet med beroligende lyde,og er hun træt nok så skal det nok lykkes..

Hun har haft en skøn tryg periode i mors og fars seng, og det har været godt for hende og for jer.

Alligvel vil i nu gerne lære hende hendes egen seng, så hold fast i det, på en kærlig omsorgfuld måde.Hun må gerne brokke lidt,Virk overbevisende og vis hende, det er trygt at falde i søvn. .

Held og lykke med hende og med søvnprojektet.

Varme hilsner
Lisbeth Jess

Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.

Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. december 2013

CMann

Tak for svaret, det er rart med nogle guidelines, så man ved man gör nogenlunde det rigtige.

Vi har dog stadig store problemer, både med at få nok mad i hende, og sövn.

Hun spiste idag ca. 6 babyskeer med gröd blandet med flöde og frugtmos. Hun spiser aldrig mere end det til hver måltid, om det er morgenmad, frokost eller aftensmad, men kan godt supplere med flaske efter og indimellem måltider, og når hun skal falde i sövn.

Efter morgengröd sov hun ca 45 min.

12:00 140ml infantrini

13:45 lidt frugtmos

15:30 lur på 45 min (hun vågner selv efter sine lure)

16:45 120ml infantrini

17:20 lur i vogn 20 min

19:30 öllebröd ca 6 babyskeer

19:50 - 20:20 160 ml infantrini

Hun plejer at sidde med ved bordet, og få lidt af vores mad til aften, idag har bare väret stresset, da vi begge har väret ude af huset meget af dagen.

Vågner kl 21 og gräder, vi får tröstet  og jeg lägger hende i vores seng med hende, og hun falder i sövn kl 22, efter jeg har prövet at lägge hende i egen seng, da hun var tät på at falde i sövn. det gör bare at hun bliver lysvågen, og begynder at pludre og kigge/gribe efter alt igen. I vores seng går der ca 10 min, så falder hun til ro.

Hun vågner 5 min efter jeg er gået ud af rummet, kravler over alt vi har lagt for hun ikk skal kravle ud over sengen, og falder ud (heldigvis er det en meget lav seng vi har. Hun er pt vågen kl 23:33, og går rundt (hun er begyndt at stå/gå mens hun holder fast i seng, taler og råber, og leger med legetöj.Det er godt nok ved at väre trättende, at hun ikke kan falde i sövn stort set hver aften. Hun er aktiv om dagen, og kravler og går rundt, og leger med legetöj, eller kravler rundt med os i sofaen.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.