"6 uger græder meget om aftenen"
Hej Lisbeth
Jeg har en søn på godt 6 uger. Han er om dagen en rimelig nem dreng. Han bliver ammet fuldt, tager fint på (Vejede 3210 g ved fødslen og blev i sidste uge vejede til 4600 g) og virker tilpas. Bortset fra om aftenen. Der er han simpelthen bare ulykkelig. De første par uger var der ikke de store problemer med at putte ham om aftenen, andet end et par enkelte gange. Men for ca tre uger siden begyndte han at blive rigtig ked af det, nogle aftener omkring kl 20. Han græder/skriger hjerteskærende og er rigtig svær at trøste. Det er aldrig ret længe efter han har fået mad, så det er ikke sult. For 14 dage siden blev det så oftere og oftere og den sidste uge har det været hver dag. Det står som regel på ca 3-4 timer og når han endelig falder til ro og falder i søvn er der ikke noget resten af natten, udover at han vågner en del for at spise.
Nogle aftener har det hjulpet at gå tur med ham i barnevognen. Så falder han til ro, men vågner ofte igen når han kommer ind, selvom vi lader ham ligge. De sidste par dage har det hjulpet at gå med ham svøbt ind i en dyne i et mørkt rum. Vi tror derfor ikke at det er kolik, da vi jo på sin vis kan trøste ham, men det er stadig vanvittig hårdt.
Han har været til kiropraktor, da sundhedsplejersken anbefalede det, da han var en smule skæv. Han havde noget i klemme mellem skulderbladene som er blevet sat på plads, vi håbede at det ville hjælpe på det, men det har det ikke gjort.
Hvad tror du dette kan skyldes. Det skal siges at vi har tænkt om det kunne være overstimulering, men dage hvor jeg bare er hjemme med ham og slappe af er det ikke bedre.
Håber du kan hjælpe
Knus en træt mor.
Lisbeths svar
Kære trætte mor.
stort tillykke med den lille ny. han tager fint på og du ammer fuldt, så langt så godt.
I har været til kiropraktor som har rettet ham lidt, så langt så godt.
Når han græder, fortæller han noget til jer. desværre kan det være svært at finde årsagen.
jeg har et par forslag som jeg håber du kan bruge.
Selvom du lige har givet mad, kan det være at han har behov for mere, om end ikke andet for at stimulere produktionen og mærke nærheden fra dig. Hvis han var rigtig mæt og afslappet ville han ikke græde.
efter en bøvs, og ev t efter en fuld ble, er der rigeligt plads til mere mad.Derfor forsøg altid at lægge ham til igen, som første bud.
Jeg vil forslå dig enten et par dage, eller om om eftermiddagen at lægge dig på sofaen med ham . tilbyd ham dit bryst rigtig hyppigt så han får stimuleret. mælkeproduktionen.I kan nyde hinanden og du kan få hvilet dig.
Det er ofte om eftermiddagen mælken svinder lidt, i og med du har været igang nat og dag.
Han er kun 6 uger, han har brug for al den kropskontakt han kan få, enten i favn, slynge eller bæresele, så han bliver vugget. ligesom i livmoderen.Jo mere du/I fylder på ham, jo mere tryghed, harmoni og ro.
Man er træt efter 6 uger med manglende søvn. deter derfor vigtigt at du sørger for hvile, rigeligt at drikke og sund mad.
At holde mælkeproduktionen godt igang forbruger meget energi.derfor har du brug for meget støtte og hjælp her i starten.
jeg tror ikke deter kolik: sult, nærvær, ensomhed trang til vuggen og bare mærke jer. deter mine bud.
håber dette kan hjælpe dig/jer lidt videre frem tiltrivsel ro og harmoni.
rigtig meget held og lykke med ham.
varme hilsner
Lisbeth Jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk