"6 måneder vågner mange gange i løbet af natten"
Hej Lisbeth
Nu er jeg altså DESPERAT! Har en søn på 6 mdr og 14 dage. Indtil han var tre måneder sov han rigtig godt om natten og siden hen er han begyndt at kræve flere amninger som, ja er helt naturligt. Vi har efter han er blevet 5 mdr trappet ned med natamninger i takt med indførsel af alm skemad. Han bliver nu ammet når han bliver lagt til nat kl 19-19.30 og igen ml 22 og 23 for så at holde til 04-05 stykker ca. Det er altså helt fint at der går de 6 timer imellem. Men udover det vågner han op til 7 gange og er rigtig ked af det. Nogle gange tager det laang tid at trøste ham og falder han endelig i søvn kan vi typisk hver tyende minut gå ind til ham og give sut. Kl 5.30-6 er han meget klar til at komme op og kan slet ikke puttes mere. Det skal lige siges at han sover på eget værelse og har gjort det noget tid.
Rutinerne i løbet af dagen fungerer upåklageligt og han sover 2x 1,5 time og en kort power nap på 30 min sidst på dagen.
Men hvad sker der lige, hvorfor sover han så helt utrolig dårligt om natten? Vi har fået tjekket både øre og haft ham til kiropraktor og ved godt de tager nogle udviklingsspring, men det er bare sådan her hele tiden. Er fuldstændig udmattet fordi vi er oppe så mange gange om natten. Føler det ødelægger det sidste af min barsel fordi jeg er så træt at jeg ikke rigtigt kan nyde det!
Kan du give yderligere forklaring eller komme med råd til hvad vi kan gøre. Står op hver morgen og kan græde fordi jeg er så udmattet, så er desperat for at få råd!
Hilsen
Den trætte mor
Lisbeths svar
Hej !
Jeg forstår godt du er træt. At blive vækket hvert 20 minut op til 7 gange hver nat, det slider på kræfterne.Så meget så du nu er på grænsen af, hvad du kan bære.
Han har sovet godt læser jeg, de første tre måneder.Nu er han 6 måneder og sikkert bevidst om han ligger alene.
Nu ved jeg ikke, hvor længe han har sovet i eget værelse.For mig lyder det som om ,han mangler noget nærvær og tryghed om natten.
Han kalder mange gange på jer.
Jeg vil foreslå, han kommer tilbage hos jer i en periode.
Når han er tæt på jer, kan han hurtigt beroliges med ord, en hånd og sutten. Du vil kunne trøste nærmest i søvne, og du har brug for din søvn.-.
Han vil kunne mærke og høre jer, og det er måske det der skal til.
Hvis det ikke er en mulighed for jer, så ville jeg lægge mig inde hos ham på en madras, så er der er hurtig response når han vågner. Derved kan han hurtigt blive tryg igen. I er der og han kan sove videre.
Fra han vågner og kalder går der jo lidt tid inden I er derinde.
Det er lige nu, han har det øgede behov for nærvær og tryghed og han kan ikke få for meget af den.
Håber det lykkes at få nattesøvnen tilbage hos ham og dermed også dig.
Fortsat held og lykke med ham .
Varme hilsner
Lisbeth Jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk