rygning.. farlig debat :-)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8.630 visninger
101 svar
278 synes godt om
15. september 2013

Anonym trådstarter

Ja, nu tager jeg et ømt emne op, jeg ved der ofte skaber ballade.
Og aldrig når enighed om.

Jeg har valgt at være anonym da jeg ikke vil have den liggende under mine tråde herinde. :-)

Når nu til emnet, rygning..
Jeg har en forståelse for at folk stopper med at ryge når de er igang med projekt baby, eller stopper når de står med en positiv test.. Og ofte helt uden problemer. Jeg er selv gravid, og stoppet med at ryge. Det er det bedste jeg har gjort for mig selv, jeg føler mig fri!

Er der nogen der røg under graviditeten, og i såfald hvorfor?

- Men dem der så vælger at stoppe med at ryge når de bliver gravide, og derefter starte igen, efter de har født- hvorfor? Når nu man har klaret 9 mdr. uden, hvorfor så ikke holde helt?

Håber på en god debat. Og jeg er på ingen måder hellig, er nu ikke ryger, men har dog os røget i mange - mange år!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. september 2013

DianaRJS

Anonym skriver:

Jeg har valgt at være anonym da jeg ikke vil have den liggende under mine tråde herinde. :-)

Jeg har en forståelse for at folk stopper med at ryge når de er igang med projekt baby, eller stopper når de står med en positiv test.. Og ofte helt uden problemer. Jeg er selv gravid, og stoppet med at ryge. Det er det bedste jeg har gjort for mig selv, jeg føler mig fri!

- Men dem der så vælger at stoppe med at ryge når de bliver gravide, og derefter starte igen, efter de har født- hvorfor? Når nu man har klaret 9 mdr. uden, hvorfor så ikke holde helt?

Håber på en god debat. Og jeg er på ingen måder hellig, er nu ikke ryger, men har dog os røget i mange - mange år!

jeg har røget under alle mine graviditeter....

dog skåret rigtig meget ned så det ikke har været mere end 5 smøger om dagen max.

men for mig har det været mit frirum, hvor jeg kunne slappe af og lidt lukke alt ude......

og jeg har 2 sunde og friske drenge på 3 og 5 år, selvom jeg har røget

Anmeld

15. september 2013

AMM00

Jeg stoppede med at ryge fordi jeg under gravidtiten fik kvalme af røg lugt og da jeg stadig ikke vidste jeg var gravid og rød så havde jeg brækfornemmelse når jeg skulle ryge. Cigaretter blev min fjende hele gravidtiteten men gik over efter jeg fødte. Jeg har ikk planer om at atoppe nu

Anmeld

15. september 2013

mrhl

Anonym skriver:

JJa, nu tager jeg et ømt emne op, jeg ved der ofte skaber ballade.

Jeg stoppede med at ryge lige inden jeg bkev gravid, fordi jeg ikke ønskede at skade et evt. foster med min dårlige vane. Kan godt sætte mig ind i at man vælger først at stoppe når man har den positive test, for det er pisse hårdt at stoppe og en graviditet er nok den bedste motivation til at holde rygestoppet :-)

At man vælger at ryge under graviditeten kan jeg slet ikke sætte mig ind i. Jeg var storryger og dybt afhængig og det var og er stadig virkelig hårdt at stoppe. Men jeg sætter altså mit barns helbred højere end min egen trang til røg. Og synes virkelig det er grænseoverskridende hvis gravide ryger. Det hører ingen steder hjemme.....

Om jeg skal ryge når jeg ikke er gravid det ved jeg ikke. Jeg håber det ikke!

Anmeld

15. september 2013

Kris89

Jeg ryger unde graviditet. synes det er synd nok for manden han skal have en hysterisk gravid kone

har altid sagt jeg ville stoppe når jeg stod med de to streger, det er bare ikke lige blevet. min mor røg som en skorsten under graviditet, min mands mor røg som en skorsten under graviditet og kan ikke se min mand og jeg eller vores søskende fejler mere end alle andre.

er udmærket klar over det er usundt, men det er også usundt at være overvægtig, drikke kaffe, sodavand - tjae er det ikke bare generelt usundt at leve?

må nok indrømme at jeg efterhånden ryger for at være på tværs. synes vi i Danmark er blevet mere og mere diktatoriske og det kan mit lille hoved slet slet ikke klare. hvis jeg skal stoppe med at ryge skal det være fordi JEG bestemmer det, ikke andre.

Anmeld

15. september 2013

Tulipan

Anonym skriver:

Vil bare sige jeg synes det er fedt (!!!) at du er stoppet med at ryge, og jeg håber da for dig og dine børns skyld at du kan blive ved med at være røgfri efter du har født

Jeg kan ikke se nogen som helst lovlig forklaring på at ryge under graviditet - i min verden er det det samme som at drikke når man er gravid!

Det er op til en selv om man vil ødelægge sine lunger, men at gøre skade på sit ufødte barn er en helt anden kategori, der virkelig kan få mit pis i kog (!!!)

Jeg skriver ikke det her for at træde på nogen, det er min egen personlige og faglige holding og andre skal have lov til at have en anden

Anmeld

15. september 2013

LilleSmølf

Jeg har røget da jeg var yngre så jeg kan sagtens sætte mig ind i hvor svært det er at stoppe.

Dog kan jeg slet ikke sætte mig ind i, at man ikke stopper når man er gravid. Ens barn burde være første proritet og et lille menneske man elsker over alt på jorden - så hvordan kan man få sig selv til at gøre noget man VED skader dem, og kan skade dem meget? Siger ikke at det altid skader med katastrofale følger men man har lavet så mange undersøgelse om, hvor forfærdeligt det kan gå hen at blive, så hvorfor løbe riskoen?

Er ved at få kuller hver gang vi ser DUM fordi alle virker til at ryge. Og så får man den der "Men jeg har skåret ned til kun 10 smøger om dagen". Den kan jeg simpelthen ikke acceptere som undskyldning. I min verden er der ingen undskyldning for at udsætte sit barn for fare med vilje.

Ikke at jeg selv er nogen helgen, har drukket Cola og spist pizza mere end en gang mens jeg var gravid (til dels pga HG så spiste hvad end jeg kunne holde nede) Men kan slet ikke forestille mig hvorfor man ryger eller drikker.

MEN igen, der er så bare mig. Jeg går ikke hen og slår folk i hovedet hvis jeg ser dem ryge som gravid. Så længe de holder sig væk fra mig og mit barn mens de ryger er det jo frit valg. De skal tage valg for dem selv og deres barn, det skal jeg heldigvis ikke tage stilling til for dem.

Anmeld

15. september 2013

ette1987

Jeg stoppede da jeg ventede min søn, men begyndte efterfølgende igen. Havde bare savnet de skide cigaretter sådan, og ja.. Så kan jeg faktisk godt lide at ryge! Denne gang stoppede jeg igen da jeg fik de to streger. Begge gange er det sket med en kold tyrker. Kan simpelthen ikke få mig til at ryge mens jeg er gravid. Den dårlige samvittighed ville plage mig. Om jeg begynder igen når lille er kommet til verden? Håber jeg ikke for det er så usundt, dyrt og en dum dum vane. Men nøj jeg savner mine cigaretter 

Anmeld

15. september 2013

SjeBets

Om folk ryger eller ej under graviditeten må de såmænd selv om, jeg forstår dog ikke valget om at blive ved, men det er et valg de har taget og fred være med det, men det som irritere mig grænseløst er den der kommentar der kommer efter de har fortalt de har røget, : Og min børn fejler ikke noget. Nej måske ikke nu, men man ved bare aldrig hvad der kan komme i fremtiden. Og grunden til jeg siger det er fordi jeg har selv to diagnose børn, dog ikke fra rygning og de har først fået deres diagnose da de var henholdsvis 6 og 8 år. ergo kan man ikke altid se at der er noget "galt" før senere. Jeg selv er barn af en ryger og jeg var da et sund barn de første mange år, men da jeg blev over 10 så var mit immun forsvar bare fucked, jeg rager alting til mig og gør det stadig, om det er af min mors rygning skal jeg ikke kunne sige, men det kunne vel meget vel være en dum bivirkning ved det, min søster det er det samme.  Intet da hun var mindre men da hun blev ældre så har hun døjet med alverdensting.

Hvis i vil ryge, så ryg, men man kan altså ikke være sikker på at det ikke giver nogle bivirkninger.

Det som slog mig var da jeg læste at lige som børn af en stof misbruger så vil børn af en ryger bliver født med trangen/abstinenserne til nicotin, og det er da ikke fedt at byde sit nyfødte barn. Og jeg tænker også at det er vel ikke forsjovt at alle lægelige instanser advare imod faren ved at ryge, hvis at alle rygere børn ikke fejler noget.

Anmeld

15. september 2013

Anonym trådstarter

alle jer der siger at i savner cigaretterne, eller godt kan lidt at ryge i lyver for jer selv.
I ryger for at stresse ned, men i virkeligheden stresser i kroppen endnu mere, samt hvem kan lide smagen af en cigaret, de smager forfærdeligt, men smagen har vi vendt os til. Man bruger en cigaret som en undskyldning for alt, men bliver situationen bedre af den cigaret, nej.. At se cigaretterne som en krykke/støtte, gør ryger, men hvad gør de intet.. Ryger lyver for sig selv..

Rygning er hjernevask, og en læringsproces, da vi startede med at ryge, skulle vi først lære at ryge, selvom det smagte forfærdeligt, og hostede og hakkede, fortsatte vi.
Læs evt. bogen ikke ryger, den fik min mand til at stoppe efter at ryge 1-2 pakker om dagen, og lysten er væk, fordi hjernevasken er!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.