Eksperthjælp: 8 måneder stoppet med at pludre

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.441 visninger
0 svar
0 synes godt om
10. september 2013

Lisbeth Jess

"8 måneder stoppet med at pludre"

Kære Lisbeth

Jeg er utrolig glad for at have fundet din brevkasse og jeg håber selvfølgelig, at du kan hjælpe mig med et godt råd.
Jeg skriver på grund af min 8 måneder gamle datter (barn nr. 3), som er stoppet med at pludre.

Min datter blev født til tiden, sund og rask, men blev 3 uger gammel indlagt med rs-virus i 1,5 måned. På trods af den hårde start er hendes udvikling fløjet af sted. Min SP roser ved hvert besøg hendes motoriske udvikling og formåen.
Da hun var 3,5 måneder gammel, noterede jeg i barnets bog "pludrer meget - højt". I starten af hendes 7. måned skreg hun højt bevidst, jeg føler hun eksperimenterede med lyden, men de seneste uger har hun ikke sagt en lyd. Selvfølgelig græder, griner og brummer hun, hvis hun bliver utilfreds. Men det er umuligt at få anden lyd/pludren ud af hende. Min SP har ligeledes forsøgt, men siger også hun er tavs. Min SP siger dog samtidig, at hun er utrolig god i kontakten og kommunikerer meget non verbalt.
Jeg tror ikke der er noget galt med hørelsen, vi har lavet forskellige forsøg og hun reagerer på lyde, selv uden for rummet hun befinder sig i. Vi har dog bestilt tid hos ørelægen.

Hun er i fin trivsel, griner, leger, spiser godt og er i det hele taget en glad lille pige.
Min SP har altid beskrevet hende som et utrolig tålmodigt og stille barn - men jeg synes alligevel, hun skal kunne frembringe bevidste kommunikationslyde.
Er det normalt at et barn på denne måde stopper med at pludre?
Har du et godt råd?

Venlig hilsen
Den bekymrede mor.

Lisbeths svar

Hej!
Klart du er bekymret, dit tredje barn, deter gået så fint og ligepludselig oplever du hun ikke pludrer mere.
Høre har hun kunnet, checket ved fødsel og hun har udviklet alle de lyde et normalt hørende barn skal kunne.
Når hun nu er stoppet, skyldes det formetlig væske i øret, så hun ikke kan høre jer på samme måde, kun når I er helt tæt på og med øjenkontakt.
Du har været hurtig og I skal til ørelæge, og det er så fint.
Indtil da, vær tæt på hendes ansigt,snak højt og tydeligt,,. lad hende blæse med munden. brug evt blæsebobler.
Hvis deter væske, så bliver det ordnet og hun kommer hurtigt igang igen.
Imens I venter, vær ihærdige med at tale så højt at det trænger igennem den klokke hun lige nu måske befinder sig i.
Håber dette giver lidt ro.
held og lykke fortsat med hende.
Varme Hilsner
Lisbeth Jess

Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.

Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.