"Yoga og pilates og gravid"
Hej Ulla.
Jeg er medlem af fitnessworld og fët skræddersyet et program med de maskiner jeg må benytte som gravid og 32 uger henne, men derudover ønsker jeg viden om jeg kan deltage i deres ganske almindelige pilates og yoga timer, da de oplyser at det er for alle, men jeg er måske bare i tvivl omkring hvilke øvelser jeg ikke må begive mig ud i osv?
Jeg tænkte at jeg ville benytte mig af deres muligheder da efter research på nettet viser sig at man kan komme til at bruge mange mang penge mens man er gravid og ønsker at pleje kroppen til fødslen med yoga og pilates, og hjemmedvd'er kender jeg mig selv til at vide at jeg ikke får benyttet mig af
Med venlig hilsen
Sara Camilla Tarp
Ullas svar
Kære Sara
Tillykke med din graviditet. Det er et mirakel hver eneste gang, det sker!
YES du kan købe dig fattig i alt det gode, du kan gøre for dig selv og dit barn i graviditeten, og efter for den sags skyld også. Men det kan også blive for meget.
Som hovedregel, når du laver en eller anden form for træning eller aktivitet: det må ikke gøre ondt under eller efter!! Med andre ord, anything will do, sålænge det ikke gør ondt.
Yoga og pilates er to rigtig gode bud på fornuftig træning under graviditeten, fordi det er styrkende omkring leddene, beroligende for nervesystemet og optimerer din kropsbevidsthed og kontakt til åndedrættet.
Det som du skal være særlig opmærksom på når du er gravid er:
- at der ikke kommer for stort et pres på bækkenbundsmuskulaturen, hvilket godt kan blive aktuelt især i pilates. Det vil være i øvelser hvor mavemusklerne arbejder meget. Hvis du mærker ubehag, så bed instruktører om at få en mindre belastende øvelser. De fleste instruktører vil dog være ekstra opmærksomme på gravide.
- at øvelser hvor du skal sprede benene meget, især ud til siderne kan være for belastende for dit bækken og dit hofteled og give ubehag i form af smerter eller løshed. Hvis du oplever ubehag i forbindelse med disse bevægelser, må du samle benene og lave øvelsen inden for dine grænser.
- at du måske oplever ubehag når du ligger på ryggen. Jo større barnet bliver, jo mere vil vægtet trykke ned på din hovedpulsåre. Dette kan give kvalme, svimmelhed og ubehag.
Gå efter det der giver dig ro og styrke i kroppen.
Prøv bare at hoppe med på et hold!
Jeg håber du kan bruge svaret til noget.
Kærlig hilsen Ulla
Ulla tilbyder workshops, mødregruppe-besøg og foredrag i hvordan du vender underskud til overskud, gennem at bruge din krop på en fornuftig måde.
De mest populære produkter hedder 'Mere energi i moderskabet', 'Effektiv træning mellem bleskiftene' og 'Barnevogns-pilates'.
Se Ullas hjemmeside: MovinMom.dk