Spørgsmål vedrørende SU

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.370 visninger
22 svar
3 synes godt om
19. maj 2013

Anonym trådstarter

Igår snakkede jeg med min søster. Hendes datter bliver snart 18 år. Min søster fortalte mig at hun kun ville få ca. 1200-1500 kr udbetalt om måneden fordi hun bor 12 km. for tæt på sin far.??? Hvad??? Kan det virkelig passe? Hun er jo udeboende? Vil det sige at man ikke må være f.eks nabo til sine forældre eller bare bo for tæt på... så lukker kassen i? Kan slet ikke forstå det.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. maj 2013

mrhl

Hvis man er under 20 skal man bo et vist antal km væk fra sine forældre for at få udeboende SU.

Anmeld

19. maj 2013

Mette.

Anonym skriver:

Igår snakkede jeg med min søster. Hendes datter bliver snart 18 år. Min søster fortalte mig at hun kun ville få ca. 1200-1500 kr udbetalt om måneden fordi hun bor 12 km. for tæt på sin far.??? Hvad??? Kan det virkelig passe? Hun er jo udeboende? Vil det sige at man ikke må være f.eks nabo til sine forældre eller bare bo for tæt på... så lukker kassen i? Kan slet ikke forstå det.

Ja - sådan er reglerne indtil hun bliver 20 år. Ellers skal hun som minimum bo 20 km væk fra forældre.

da jeg blev 18 og flyttede hjemmefra var jeg selv ramt af reglerne fordi mine forældre kun boede 15 km fra mig.

Anmeld

19. maj 2013

Anonym trådstarter

mrhl skriver:

Hvis man er under 20 skal man bo et vist antal km væk fra sine forældre for at få udeboende SU.

Er det rigtig? Det synes jeg et eller andet sted ikke er rimligt? Eller er det? Så for at "overleve" så at sige så skal man flytte af HT så staten ikke tror man snyder. Ej men det giver jo ingen mening?

Anmeld

19. maj 2013

Anonym trådstarter

Ja - sådan er reglerne indtil hun bliver 20 år. Ellers skal hun som minimum bo 20 km væk fra forældre.

da jeg blev 18 og flyttede hjemmefra var jeg selv ramt af reglerne fordi mine forældre kun boede 15 km fra mig.

Hvad nu hvis hendes mor bor over 20 km. væk men hendes far gør ikke? Men hun har haft bopælsadresse hos sin far? Kan hun ikke ændre adressen inden hun fylder 18 og så gælder de andre regler???

Anmeld

19. maj 2013

mrhl

Anonym skriver:

Er det rigtig? Det synes jeg et eller andet sted ikke er rimligt? Eller er det? Så for at "overleve" så at sige så skal man flytte af HT så staten ikke tror man snyder. Ej men det giver jo ingen mening?

Jeg tror nok at man kan søge om at få udeboende SU alligevel hvis man opfylder nogle specifikke krav som gør at det ikke er muligt at bo ved forældrene. Men det kan man noj lmse om på hjemmesiden eller snakke med en studievejleder om :-)

Om det er rimeligt eller ej ved jeg ikke. I nogle tilfælde synes jeg det er ok, i andre ikke.

Anmeld

19. maj 2013

Anonym trådstarter

mrhl skriver:

Jeg tror nok at man kan søge om at få udeboende SU alligevel hvis man opfylder nogle specifikke krav som gør at det ikke er muligt at bo ved forældrene. Men det kan man noj lmse om på hjemmesiden eller snakke med en studievejleder om :-)

Om det er rimeligt eller ej ved jeg ikke. I nogle tilfælde synes jeg det er ok, i andre ikke.

Ja det kan du have ret i. Men alligevel synes jeg reglerne er lidt underlige. Men tak for svar og info.

Anmeld

19. maj 2013

Papillon

Det er noget med, at hvis man bor så tæt på forældrene eller en af dem, kunne man ligeså godt bo hos dem, derfor er man ikke berettiget til mere end hjemmeboende SU. Sådan forklarede min kæreste det, der selv har været ude for det. Han fik at vide, at han da sagtens kunne sove på sofaen 

Anmeld

19. maj 2013

Mette.

Anonym skriver:

Hvad nu hvis hendes mor bor over 20 km. væk men hendes far gør ikke? Men hun har haft bopælsadresse hos sin far? Kan hun ikke ændre adressen inden hun fylder 18 og så gælder de andre regler???

Det ved jeg desværre ikke noget om. Mine forældre boede sammen, så den situation har jeg ikke været i.

synes hun skal ringe til su og forhøre sig. Som en anden skriver kan msn også få en særlig dispensation, men det er under forudsætning af der er særlige omstændigheder i hjemmet som gør hun ikke kan bo hjemme, altså ikke noget som man kan søge i en normalt fungerende familie.

Anmeld

19. maj 2013

Noneother

Nu kender jeg ikke hendes situation, men hun kan få dispensation hvis uddannelsesstedet ligger x antal kilometer fra, eller hvis hun har boet ude i 1+ år.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.