Stavefejl -

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

19. maj 2013

Benjamins'mor

Hvis det er fordi folk er ordblinde, så ved jeg hvad de forskellige ting betyder når det er nogen jeg kender.

Men er det bare fordi folk er for hurtigt på tasterne hele tiden, ja så kan jeg godt blive irriteret!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. maj 2013

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere

Det kommer virkelig an på konteksten, om jeg lader mig påvirke. Hvis der er mange stavefejl, går jeg ud fra, at skribenten har et reelt problem med at stave, og det er for mig en ærlig sag. Hvis der er tale om relativt få, men gentagne fejl, irriterer det mig, og så opfatter jeg det som sjusk. Jeg er dansklærer, og min mand er ordblind, så jeg kender alle aspekter af "fejlstavning" - jeg håber ikke, min mand opfattes som dårligt begavet, men hvad angår folk, der har evnerne til at kunne stave bare nogenlunde korrekt, ærgrer det mig på deres vegne, at de ikke gør sig mere umage. 

Fejl, jeg gerne så aflivet, er manglende nutids-r - det kan altså let læres at undgå den fejltype - samt følgende gengangere: 

"Af vide"/"afvide" - i stedet for at vide 

"Nød til" - i stedet for nødt til 

"Enlig" - i stedet for egentlig 

"Vist" - i stedet for hvis 

Anmeld

19. maj 2013

Christina74

Jeg er så en af de dumme :-)

Og nu er jeg meget modig :-O men det er så noget jeg er blevet, mange år efter skolen. Jeg er ordblind og ja jeg har gået i læseklasse.

Jeg blev mobbet det meste af min skole tid, så det sidste jeg havde lyst til var at prøve fx at læse højt. Det gavner jo hellere ikke lige frem læringen.

Jeg tænker, at kan folk ikke læse eller forstå hvad jeg skriver, så er de sq ikke helt friske :-S

Jeg har en lillebror der netop af frygt for folk, som fordømmer ordblinde ikke fx vil skrive smser, til andre end hans kone.

Det er trist :-( på den anden side så forstår jeg ham godt nu.

Det må være uvidenhed hos folk, der går i så små sko, at de kan rumme de tanker som nogle i denne tråd gør.

Trist trist trist og så må i undskylde, jeg ikke har fået min mand til at rette fejl i min tekst. Håber i har fantasi til at læse og ikke mindst forstå hvad jeg skriver 

T

Anmeld

19. maj 2013

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Christina 1974 skriver:

Jeg er så en af de dumme :-)

Og nu er jeg meget modig :-O men det er så noget jeg er blevet, mange år efter skolen. Jeg er ordblind og ja jeg har gået i læseklasse.

Jeg blev mobbet det meste af min skole tid, så det sidste jeg havde lyst til var at prøve fx at læse højt. Det gavner jo hellere ikke lige frem læringen.

Jeg tænker, at kan folk ikke læse eller forstå hvad jeg skriver, så er de sq ikke helt friske :-S

Jeg har en lillebror der netop af frygt for folk, som fordømmer ordblinde ikke fx vil skrive smser, til andre end hans kone.

Det er trist :-( på den anden side så forstår jeg ham godt nu.

Det må være uvidenhed hos folk, der går i så små sko, at de kan rumme de tanker som nogle i denne tråd gør.

Trist trist trist og så må i undskylde, jeg ikke har fået min mand til at rette fejl i min tekst. Håber i har fantasi til at læse og ikke mindst forstå hvad jeg skriver 

T

Du skriver og staver imponerende flot. Jeg ville aldrig gætte på, du var ordblind. Respekt! 

Anmeld

19. maj 2013

B&J

Jeg staver ikke så godt og har aldrig gjord det og jeg er ikke ordblind overhoved......

Og selv om det rammer mange så syntes jeg virkelig det er småligt at dømme andre fordi de ikke kan stave, det har det SLET ikke noget med selve personen af gøre...

det ville jo være det samme hvis jeg dømte den person der dømmer mig at jeg siger at du er for meget fordi du børster tænder 1 minut mere ind man skal...

Anmeld

19. maj 2013

2721

Jeg er slem til ikke at få læst min tekst igennem og jeg derfor tit ender med bagefter at indse jeg både har stave og slå fejl

Alm slå og stavefejl genere mig ikke, men når den er næste ulæseligt kan jeg godt blive en kende frustreret, da jeg jo så ikke kan forstå hvad der står.

Den eneste gang hvor jeg har påpeget stavefejl/slåfejl var da min meget nedladende sagsbehandler sendte mig en ressourceprofil af mig der var så springfuld af stavefejl at den næsten ikke kunne læses.
Han havde inden han sendt den spurgt mig om jeg havde problemer med at læse eller skrive
Som offentligansat burde han være i stand til at skrive næsten fejlfrit sådan at jeg som borger ikke var i tvivl om hvad han skrev.

Anmeld

19. maj 2013

Silas&Mille

Jeg vil ikke påstå at jeg dømmer folk for ikke at kunne stave ordentligt. Men hold kæft hvor det irritere mig når det er de samme fejl igen og igen og igen og igen og igen... F.eks. de fejl der nævnes i andre indlæg.

Min kæreste er ikke videre god til at stave, men har lært rigtig meget efter vi fandt sammen, fordi jeg 'tvang' ham til at lære det. Kunne jo godt se han ikke var ordblind, han havde bare været doven i skolen.

Min lillebror er ordblind, så jeg kender og til rigtig mange af de 'fejl' en ordblind laver. 
Kan jeg se at det (sandsynligvis) er en ordblind der skriver tænker jeg ikke videre over det.

Jeg synes selv jeg staver godt, har dog et problem med nutid-r'er 

Anmeld

19. maj 2013

wamse

Jeg dømmer ikke pga stavning, og jeg ved at jeg har nogle stavefejl eller grammatiske fejl, men det skyldes som regel sjusk

Men jeg har det svært ved, at læse et langt indlæg, hvor der mangler punktummer og kommaer. Det kan jeg mærke, at det irriterer mig lidt, når det mangles

Anmeld

19. maj 2013

bøllen

Stavefejl påvirker ikke mig som sådan, kun hvis det gør et indlæg svært at læse . Småfejl mm kan på ingen måde irretere mig . Og må indrømme at jeg syntes det er " lidt skræmmende " at folk ligefrem dømmer folk udfra det . Man behøver jo ikke være ordblind for at være " dårlig " til at stave men blot noget man ikke mester så godt . Og da bestemt ikke mindre intelligent ( som sikkert er stavet forkert ) men det er bare forskelligt hvad vi er gode til . Jeg er f.eks MEGET dårligt til sprog . 

Jeg tjekker faktisk ofte mine indlæg igennem men der kan stadigvæk være fejl , men så er det nok fordi jeg ikke formår at stave til de ord .

og syntes bestemt det skal være plads til folk kan lave fejl uden at skal dømmes udfra det .

fik en øvelse af min psykolog , netop at skrive en mail til hende UDEN at læse den igennem før den blev sendt. Så er der fejl i dette indlæg må i bære over med det 

Anmeld

19. maj 2013

Christina74

Mor og meget mere skriver:

Du skriver og staver imponerende flot. Jeg ville aldrig gætte på, du var ordblind. Respekt! 

Øvelse gør mester og vi bliver tit holdt tilbage, netop fordi vi tror at der er nogle der vil tænke negativt om os. Man skal huske at vi kan ikke bare hører, hvordan ord skal staves, vi skal huske hvordan det ser ud ( altså de ord vi vil skrive)

Og for øvrige god pinse til alle :-)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.