Stavefejl -

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

19. maj 2013

Benjamins'mor

Hvis det er fordi folk er ordblinde, så ved jeg hvad de forskellige ting betyder når det er nogen jeg kender.

Men er det bare fordi folk er for hurtigt på tasterne hele tiden, ja så kan jeg godt blive irriteret!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. maj 2013

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere

Det kommer virkelig an på konteksten, om jeg lader mig påvirke. Hvis der er mange stavefejl, går jeg ud fra, at skribenten har et reelt problem med at stave, og det er for mig en ærlig sag. Hvis der er tale om relativt få, men gentagne fejl, irriterer det mig, og så opfatter jeg det som sjusk. Jeg er dansklærer, og min mand er ordblind, så jeg kender alle aspekter af "fejlstavning" - jeg håber ikke, min mand opfattes som dårligt begavet, men hvad angår folk, der har evnerne til at kunne stave bare nogenlunde korrekt, ærgrer det mig på deres vegne, at de ikke gør sig mere umage. 

Fejl, jeg gerne så aflivet, er manglende nutids-r - det kan altså let læres at undgå den fejltype - samt følgende gengangere: 

"Af vide"/"afvide" - i stedet for at vide 

"Nød til" - i stedet for nødt til 

"Enlig" - i stedet for egentlig 

"Vist" - i stedet for hvis 

Anmeld

19. maj 2013

Christina74

Jeg er så en af de dumme :-)

Og nu er jeg meget modig :-O men det er så noget jeg er blevet, mange år efter skolen. Jeg er ordblind og ja jeg har gået i læseklasse.

Jeg blev mobbet det meste af min skole tid, så det sidste jeg havde lyst til var at prøve fx at læse højt. Det gavner jo hellere ikke lige frem læringen.

Jeg tænker, at kan folk ikke læse eller forstå hvad jeg skriver, så er de sq ikke helt friske :-S

Jeg har en lillebror der netop af frygt for folk, som fordømmer ordblinde ikke fx vil skrive smser, til andre end hans kone.

Det er trist :-( på den anden side så forstår jeg ham godt nu.