Stavefejl -

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.655 visninger
58 svar
127 synes godt om
18. maj 2013

LilleChelle

Hvordan påvirker stavefejl dig? Og din opfattelse af personen der har fejlene? 

Lige en hyggelig samtale vi havde over spisebordet med et par venner :p 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. maj 2013

Malenect

LilleChelle skriver:

Sjovt du lige snakker om det nu , da jeg lige så lige sad og tænkte på det ! Det kan irritere mig rigtig meget , og nogle gange kan jeg ikke forstå at folk kan være rigtig dårlige til at stave , men der kan selvfølgelig være mange ting for det .

Anmeld

18. maj 2013

AnnaK89

Jeg er sikkert virkelig sippet - men hvis ikke det er fordi at personen er ordblind eller andet der gør det svært for person at stave, men generelt bare ikke kan stave, så sidder jeg faktisk og bliver lettere irriteret

Synes det er trælst at skulle læse noget hvor det nærmest alligvel ikke giver mening

Og kan forstå, at de ikke kan se de laver fejl når 95% af de andre skriver noget andet.
En det fx kommer tit er: enlig = egentlig!

Ja kald mig sippet og snobbet - men for pokker altså

Anmeld

18. maj 2013

Louise Jørgensen

Det påvirker ikke mig, da jeg syntes det ville være ret trist at "dømme" nogen på deres stavning. Hvad hvis nu de eks. er ordblinde?

Anmeld

18. maj 2013

TNBC

LilleChelle skriver:

Påvirker???
Tja stavefejl kan jo gøre at man læse noget andet end det der står.. Har pprøvet, og hun fløj op i det røde felt uden lige at læse hvad der ellers stod.
Jeg inddrømmer gerne at det kan irritere fordi jeg kan læse det, men deteer jo ikke personens skyld.

Anmeld

18. maj 2013

Monski

LilleChelle skriver:

Utroligt nok påvirker det mig ret meget og jeg HADER selv hvis jeg laver fejl.

Men jeg synes faktisk det er lidt flovt at det påvirker mig på den måde

Anmeld

18. maj 2013

l.kjoeller

LilleChelle skriver:

ændrer ikke spor i min opfattelse af personen. nogen er bare bedre til det end andre og man kan jo ikke være lige god til alting

Anmeld

18. maj 2013

IngenKoPåIsen

Det kan desværre irritere mig rigtig meget! Jeg kan hurtigt komme til at dømme personen bag som uintelligent, men jeg prøver at få mig selv til at lade være

Anmeld

18. maj 2013

Fenja09

LilleChelle skriver:

Jeg tænker ofte om folk der har stavefejl er klar over det og at det mange gange virker som "sløseri" enten fordi man mener det er lige meget eller fordi det skal gå hurtigt.

Ved egentlig ikke om jeg ligger så meget i det, hvis det er et sted som herinde, men det irritere mig grænseløst hvis det er i det offentlige rum. Her tænker jeg på skilte, reklamer, menukort etc.

Nogle gange tror jeg at mange stavefejl kunne undgås hvis folk læste det skrevne igennem inden de trykker "send besked". Jeg vil meget gerne skrive så folk forstår meningen i det jeg skriver og hvis der er mange stavefejl kan det forvirre modtageren.

/Fenja

Anmeld

19. maj 2013

Isabella_mor

LilleChelle skriver:

Jeg har det sådan at den der skriver jo nok ikke kan stave, og så prøver jeg at læse det op som det står med ordlyd og så kan jeg sagtens forstå det, og kan jeg ikke forstå det må jeg spørge hvad det betyder. Jeg har da prøvet hvor jeg blev irriteret over det, men det var indtil jeg egentlig fik tænkt over det og tænkte at personen jo ikke er mindre intelligent eller har en skade, nogle er jo rdblinde og det er jo en defekt nogle mennesker har ligesom at være farveblind.! I min optik mister det dog troværdigheden hvis det f.eks er fra en eller anden offentlig instans hvor det er vigtigt at budskabet skal forstås. Hvis jeg f.eks skal læse en artikel, et brev/mail fra banken, eller nogen andre som er 'vigtige' på den måde at det er en autoritet på en eller anden måde. 

Herinde f.eks. Rør det mig egentlig ikke, da jeg ved vi er mange forskellige personer og nogle har et større ordforråd end andre, nogle er bedre til at formulere sig end andre og nogle er bedre til at stave end andre ect. Alligevel klarer vi os nok. 

Men generelt så pisser det mig ikke af.! 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.