Fødevarestyrelse: Riskiks er farlige for børn

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.130 visninger
12 svar
18 synes godt om
16. maj 2013

ano14316

Uorganisk arsen i riskiks og andre risprodukter bør ikke gives til børn, sige fødevarestyrelsen.

Lad være med at forkæl ungerne med riskiks.

Produkterne har et højt indhold af uorganisk arsen. Og forskning viser, at det øger risikoen for hud og lungekræft.

Derfor går Fødevarestyrelsen nu ud og advarer danskere mod, at give deres børn risprodukter som riskiks og rismælk

- Hvis man kigger over et livsforløb og man indtager meget af de her produkter, så risikerer man altså, at man udsætter sig selv for en forøget risiko for kræft, det siger Henrik Dammand Nielsen, kontorchef for Kemi og fødevarekvalitet i Fødevarestyrelsen, til Nyhedsbureauet Newspaq.

Har du lige fodret børnene med et par riskiks skal du dog ikke gå i akut panik.

- Der er jo ikke nogen akut fare ved det her. Der er en langsigtet risiko, hvis man udsætter sig for den her eksponering igennem mange år, siger kontorchefen.

Men man bør alligevel helt droppe brugen af riskiks, lyder det fra styrelsen.

"Vi ved at riskiks gives til børn som et alternativ til slik eller som et nemt mellemmåltid, så derfor kan vi lige så godt melde klart ud og sige 'lad være med det', slår Henrik Dammand Nielsen fast.

http://www.dagens.dk/forbrug/f%C3%B8devarestyrelsen-advarer-her-er-kiksen-der-kan-give-dit-barn-kr%C3%A6ft

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. maj 2013

ano14316

ano14316 skriver:

Uorganisk arsen i riskiks og andre risprodukter bør ikke gives til børn, sige fødevarestyrelsen.

Lad være med at forkæl ungerne med riskiks.

Produkterne har et højt indhold af uorganisk arsen. Og forskning viser, at det øger risikoen for hud og lungekræft.

Derfor går Fødevarestyrelsen nu ud og advarer danskere mod, at give deres børn risprodukter som riskiks og rismælk

- Hvis man kigger over et livsforløb og man indtager meget af de her produkter, så risikerer man altså, at man udsætter sig selv for en forøget risiko for kræft, det siger Henrik Dammand Nielsen, kontorchef for Kemi og fødevarekvalitet i Fødevarestyrelsen, til Nyhedsbureauet Newspaq.

Har du lige fodret børnene med et par riskiks skal du dog ikke gå i akut panik.

- Der er jo ikke nogen akut fare ved det her. Der er en langsigtet risiko, hvis man udsætter sig for den her eksponering igennem mange år, siger kontorchefen.

Men man bør alligevel helt droppe brugen af riskiks, lyder det fra styrelsen.

"Vi ved at riskiks gives til børn som et alternativ til slik eller som et nemt mellemmåltid, så derfor kan vi lige så godt melde klart ud og sige 'lad være med det', slår Henrik Dammand Nielsen fast.

http://www.dagens.dk/forbrug/f%C3%B8devarestyrelsen-advarer-her-er-kiksen-der-kan-give-dit-barn-kr%C3%A6ft

den opper vi da lige.. synes da det er et lidt vigtigt budskab..

Anmeld

17. maj 2013

Mi&Mi

ano14316 skriver:

den opper vi da lige.. synes da det er et lidt vigtigt budskab..

Har givet min store dreng riskiks et par gange, men det stopper da ihvertfald nu!

Anmeld

17. maj 2013

B&J

som jeg har skrevet i en før...

Det er langt fra daniel får en ris kiks hver dag men han får det og vi spiste en igår hver... hvis de er så falige må de jo fjerne dem fra hylderne...

må indrømme er lidt ked af at høre at alt det der er skadeligt for snar må vi ikke spise noget som helst..

Anmeld

17. maj 2013

LilleChelle

Det har været oppe  

- det er nok derfor den ikke bliver debatteret så meget nu  

Men jeg er stadig af den holdning, at de går over stregen efterhånden. Man kan efterhånden ikke spise eller gøre noget der ikke giver kræft Gud fri mig vel - alle de ting man ikke 'må' idag, som man måtte for 20 år siden Om 20 år må vi vel kun sidde på en stol og spise pærer ! 

Anmeld

17. maj 2013

KittyCatta

Hold nu op. Det er først farligt, hvis du spiser 10 pakker riskiks om dagen, hver dag i 5 år. Og tvivler nu på at der er nogen, der spiser så mange riskiks. 
Brug jeres fornuft i stedet for at male fanden på væggen.

Anmeld

17. maj 2013

L&V

Jeg syntes der går lidt hysteri i den.. Det er jo ik kun riskiks der er arsen i men alle ris produkter men lur mig om de små ik gerne stadig må få rismels grød bare det ik er hver dag..

Arsen kommer fra vandet og ja det anbefales vi os at drikke hver dag..

Og tænk på hvor mange der giver deres børn rosiner og andet tørret frugt hverdag som jo os er kræftfremkaldende og indeholder svovl

Anmeld

17. maj 2013

Mumto3

Månsson skriver:

Jeg syntes der går lidt hysteri i den.. Det er jo ik kun riskiks der er arsen i men alle ris produkter men lur mig om de små ik gerne stadig må få rismels grød bare det ik er hver dag..

Arsen kommer fra vandet og ja det anbefales vi os at drikke hver dag..

Og tænk på hvor mange der giver deres børn rosiner og andet tørret frugt hverdag som jo os er kræftfremkaldende og indeholder svovl

Så vidt jeg er informeret så er det kun konventionel tørret frugt der er puttet svovl i, det er ikke tilladt i økologisk tørret frugt ( og defor er det heller ikke så flot i farven)

Anmeld

17. maj 2013

L&V

Mumto3 skriver:

Så vidt jeg er informeret så er det kun konventionel tørret frugt der er puttet svovl i, det er ikke tilladt i økologisk tørret frugt ( og defor er det heller ikke så flot i farven)

Det er os helt rigtigt.. Tænker bare at i mindst lige så mange madpakker ligger der en pakke sunmaide eller hva de nu hedder

Anmeld

17. maj 2013

MorDk

Jeg sys ærlig talt det er hysteri. Min dreng har fået nogle riskiks engang imellem. Hvad med E-stoffer og konserveringsmidler m.m som er i SÅ mange ting. De er sgu også kræftfremkaldende. Det er alt sgu!

Og ja jeg ville ikke blinke med øjnene hvis jeg så min søn med en riskiks i hånden. Skal han så heller ikke have risengrød? Jo selvfølgelig skal han det. Snart må man ikke trække vejret! Lad os nu bare leve og spise det der passer os. Måske dør vi imorgen? Men så har vi da levet!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.