Eksperthjælp: pige 1,5 år går endnu ikke.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.807 visninger
0 svar
0 synes godt om
12. maj 2013

Lisbeth Jess

"pige 1,5 år går endnu ikke."

Hej Helle.
Min datter er nu over halvandet år (født 25. oktober 2011).
Hun er endnu ikke begyndt at gå, dvs. i de sidste tre uger har hun gået lidt rundt herhjemme. Men kun, hvis man gør det til en leg, hvor hun går fra person til person. hun går stadig som en pingvin. Hun vil slet ikke gå i dagplejen. Min dagplejemor har i dag fortalt mig, at hun ikke engang svarer til en 1 årig rent motorisk, at det er som om hun slæber lidt på højre ben og, at højre fod peger lidt ind ad. Frida er vores første barn, så har ikke lagt mærke til, om hun bevæger sig anderledes end andre børn. Rent finmotorisk er hun helt med - mht. at spise selv, lege med klodser osv.
Frida blev taget ved kejsersnit, da hun lå i siddestilling, dette var hun meget påvirket af som spæd (hun var meget ledløs i hofterne) De er dog blev undersøgt, og der var intet at bemærke. Min bror er hypermobil og jeg har en lille smule af det - kan det være det?
Håber du kan hjælpe..
MVH Kristina

Lisbeths svar

Hej Kristina.
Jeg har fået dit spørgsmål, ved ikke om det var mig du ville have svar af.
Din datter Frida er halvandet år og virker ikke som hun er interesseret i at gå selv .
grænsen for hvornår børn går er ca 1,5 år. så deter o.k.
Alligevel fortæller din dagplejemor, hun mener hun ikke er alderssvarende motorisk
Det skal du/I reagere på.
Nu kan jeg ikke ud af spørgsmålet læse om hun kravler, rejser sig, hiver sig op ved alt, falder og tager fra med armene.
Forudsætningen for at gå er de førnævnte ting,.
Jeg mener, du skal besøge din læge,lade ham/ hende checke hendes muskler, led og fødder.Det kan være han henviser til en børnefysioterapeut.Han siger sikkert, hun er fuldstændig sund og rask.Hun skal måske have nogle gode støttende sko,nogle små støvler, der støtter ankler.Det kan være en hjælp for de små at have ankelstøtte, indtil de er helt sikre i gangen.
Jeg vil ikke reklamere, alligvel har jeg hørt børnefysioterapeuter sige at Nike støvler er gode til de små.
Glæd dig over hun er så fint med i det finmotoriske, det andet skal også nok komme.
Fortsat held og lykke med hende,
hav en god mors dag,
varme hilsne r
Lisbeth Jess

Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.

Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.