"6 måneder, rækker ikke efter legetøjet."
Hej Lisbeth
Jeg skriver til dig fordi jeg er bekymret for vores datters grovmotorik. Hun blev født 10 dage over tid og jeg gik til vægtscanning de sidste par måneder inden jeg fødte pga hendes vægt. Hun vejede ved fødslen 2700 og vejer i dag ca 7200.
Du får lige en beskrivelse af hende.
Hun er smilende, glad, nem, nem med øjenkontakt og pludre til legetøj og pludrer til os. Hun har grinet med lyd og er meget opmærksom på hvad der foregår i rummet. Hvem kommer og går osv.hun bliver ammet fuldt ud og det går godt med grød.
Hun kan sidde med støtte og sidde i højskole med støtte. Hun kan hive sig op og stå. Siger jeg "op" kan hun tage mine hænder og hive sig selv op at stå. Hun elsker at stå på vores skød.
Løfter ihærdigt sin overkroppen op efter amning. Hun kan stå på strakt arme liggende på maven.
Hun kan tage fat i legetøj hvis jeg holder det over hende men hun gør det ikke hver gang...nogen gange virker det slet ikke interessant og hun ser alle mulige andre steder hen.
Når hun ligger på maven rør hun nærmest ikke legettøjet og har kun set det få gange at hun gør det...ham er det ikke mærkeligt?
Hun kan ikke trille fra mave til ryg eller omvendt men kan flytte lidt på sig indimellem fra det sted jeg placerer hende.
Jeg laver øvelser med hende på bold, rulleøvelser og går til babysvømning og er meget sammen med hende.
Jeg syntes hun virker interesseret i alt muligt andet end legetøjet men kan godt aktiveres på et legetæppe i lidt tid hvor hun griber fat i tingene.
Dog fanger bøger hende meget hvor hun kan være med til at bladre i.
Skal vi være bekymrede over at hun ikke er vildt nysgerrig efter legetøjet og rullen fra mave til ryg og omvendt.
Syntes bare andre børn er mere interesserede i at gribe ud efter legetøj.. Måske er jeg utålmodig....
Vil meget gerne høre fra dig da jeg føler min egen sp er ret fraværende.
Med venlig hilsen
En bekymret mor.
Lisbeths svar
Hej!
Duer bekymret over om din datter kan det hun skal som 6 måneders baby.
Når jeg læser din beskrivelse lyder hun som en dejlig helt normal aktiv 6 måneders baby.
Hun sidder næsten selv, er det når du har sat hende mon?
Hun rejser sig op i strakte arme fra maven, deter så fint,hun har gode armmuskler. Hun rækker ud og hiver sig selv op, det er også fint.
Hun lyder som om hun synes deter sjovere at rejse sig end at trille rundt.
Du laver mange gode ting med hende, så hun stimuleres fint.
Hun ser efter både mennesker og ting, er interesseret i bøger, også fint.
Det fortæller, at hun er meget interesseret ,når du sidder med hende og læser bøger.hun kan også se når der kommer mennesker ind i stuen, læser jeg. Hun pludrer fint, så hørelsen er også i orden.
Du fortæller hun rækker ud efter det legetøj , der hænger over hende .
Hvis jeg forstår det rigtigt.
Det jeg tror du efterlyser er, at hun rækker ud efter legetøjet og tager det i munden.?jeg tror det kommer, alligvel kan du intensivere nogle øvelser med hende, hun har måske sprunget lidt trin over.
Når hun ligger på gulvet kan du cykle med hendes ben, og slutte med at lægge det ene ben over det andet og gynge lidt fra side til side. derved oplever hun en skift af kroppens placering.
Sæt dig ved hendes hovede på hver side, snak og ræk hende noget legetøj, observer om hun kan se det .og hvad hun gør med det.
Hun er kun 6 måneder, og børn kan forskellige ting i forskellige perioder. Alligvel hvis du er bekymret, så bed din sundhedsplejerske komme , så du kan komme frem med dine bekymringer og blive beroliget.
Jeg håber du kan bruge hvad jeg skriver. skriv igen, hvis du vil have noget uddybet.
Fortsat held og lykke med hende.
hav en god mors dag.
Varme hilsne r
Lisbeth Jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk