"Moderfølelsen venter på sig..."
Hej Charlotte
Jeg fødte for godt 14 dage siden en dejlig lille baby, men den der fuldstændig overvældende moderfølelse, synes jeg lader vente på sig! Jeg synes alle snakker om den der helt utrolige tilknytning og moderfølelse der bare bruser op med det samme, og den synes jeg bare ikke rigtig har indfundet sig... Føler mig helt forkert og slet ikke som en god mor eller den mor, jeg gerne vil være
Jeg synes uden tvivl, at baby er sød og dejlig og det gør ondt indeni, når baby en sjælden gang er ulykkelig, men jeg føler mig ikke så knyttet, som jeg troede, jeg ville være!
Vi havde en lidt dum start, med en voldsom bristning og mig som sengeliggende og derved følte, at jeg ikke var tilstede de første dage af babys liv, fordi jeg bare kunne ligge der, og selvfølgelig amme, men ikke pusle, sidde med baby og i det hele taget bare være der...
Jeg synes det er så forfærdelig svært at skrive det her, for det dejlige lille væsen fortjener kun det bedste og fortjener en mor, der ikke føler sig forkert! Burde jeg ikke være fuldstændig overvældet af alle mulige følelser for baby?
Jeg er bange for ikke at være god nok og bange for ikke at slå til. Hvordan kommer jeg lige ud af denne dumme spiral? For der er jo ikke noget jeg hellere vil end at have alle de følelser, som man burde have på dette tidspunkt.
Jeg håber sådan du kan hjælpe mig!
Mange hilsner
Den fortvivlede
Charlottes svar
Kære Fortvivlede
Først tillykke med dit barn. Jeg har mødt masser af kvinder der ikke lige med det samme oplevede en overvældende moderfølelse, som nogle beskriver. For nogle er den der lige fra starten, for andre kommer den med tiden. Og det betyder IKKE at man ikke elsker sit barn, følelse er bare forskellige og kommer på kommando. Tag du det helt roligt, nyd dit barn, vær sammen med det, kæl og syng for det, vug det og bær det ved dig bryst, am det og kig det i øjnene, ja i det hele taget vær sammen med din baby så meget som du kan. Og se så om du ikke langsomt vil opleve at du får mere og mere moderfølelse overfor det. Brug ikke din energi på om du er god nok, det er du. Og tal så med din sundhedsplejerske om det næste gang hun kommer,, hun kan jo sidde sammen med dig og dit barn, iagttage jer og komme med gode brugbare råd, så undlad ikke at tale med hende.
Mange varme hilsner og held og lykke, Charlotte,
www.grumme.dk
En kvinde/familie der mister et barn – hvad enten det sker før eller efter fødslen – bliver ramt af et tab der implicerer alle lag af personligheden, parforholdet og troen på fremtiden.Charlotte tilbyder at give erfaren og kvalificeret støtte til at bearbejde de vanskelige følelser der er knyttet til alle tab – og især når det er et barn man mister.
Se Charlottes hjemmeside: Grumme.dk
Anmeld