"nystartet suttebruger, 1 år, skal hun have lov."
Hej Lisbeth
Min datter er pludselig begyndt at bruge sut i en alder af 12 mdr
Fra fødslen kunne hun ikke sutte ordentligt, hvilket gjorde amning umuligt og sutteflasken svær, vænne sig til sut kunne hun ikke, og vi prøvede engang imellem til, da det gav problemer. Men nej, og vi opgav i en alder af 8-9 mdr og var afklaret med det. Pludselig begyndte hun, i forbindelse med tænder at putte fingrene meget i munden, derefter låne storebrors sut (2.5år) han er på rolig afvænning. Nu er hun begyndt at finde ro i sutten og bruger den meget i dagstimerne. Vi er meget i tvivl hvorvidt hun bør have den, om det er suttebehov. Vil nødig risikere alternativet som jo er tommeltotten, men også ærgerligt over at have klaret hårde ting igennem pga manglen på sut, og samtidig skal bøvle senere med afvænning.
Hvad bør vi gøre, og hvad er smartest i forhold til situationen, hvordan finder vi ud af om den skal fratages eller om hun fortsat skal have lov at stjæle storebrors sut og selv få lov at have sin sut
Mvh Mutti
Lisbeths svar
Hej!
Kan sagtens forstå dig, nu har i klaret så lang tid uden sut, og pludselig hugger hun storebrors og hun nyder det ovenikøbet.
jeger ikke så forkrækket over en sut.En sut er en god trøster, hvis de vil have den. Til søvn, til adskillelse og alm trøst, sammen med kropskontakt.
Jeger modstander når et barn altid har sut i munden, det gør det svært at få gang i pludren og senere sprog.
og nogen gange ser det ud som om deter en vane med sut i m unden.
Hos jer mener jeg det vil være en god ide, at hun får den til sovetid, det samme med den store.
jeg tror ikke hun får suttet tommelfingren flad med mindre hun er godt igang dermed.
Når I fjerner sutterne skal det nok gøres med begge to på en gang, sæt noget andet istedet. en blød bamse, en lille pude, der kan nulres med.Held og lykke med sutteprojektet, når i beslutter jer for hvordan det skal fungere.
Varme hilsne r
Lisbeth Jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk