"Vaginal fødsel efter kejsersnit"
Hej Karina
Jeg har et kæmpe ønske om at føde selv
Jeg har 2 børn, født med 14 mødes mellemrum, vinter 2011 og forår 2012, begge født på kejsersnit
Med min første drømte jeg om hjemmefødsel, meget naturlig i hjemmeside omgivelser. Desværre var skæbnen en anden, jeg fik svangerskabsforgiftning, og blev sat igang 2 dage efter indlæggelse og efter2 døgn, kom min søn, på akut kejsersnit, 35+3
Ved 2 graviditet, fik jeg forkert og dårlig Info, bla ukorrekt Info om mulighed for igangsættelse. Fik igen svangerskabsforgiftning, dog i noget mildere grad, lægen mener det bliver kun bedre næste gang, og min datter blev født 37+6 ved kejsersnit.
Nu er vi igang med sidste omgang, ønsket graviditet, og håber på termin i løbet af forår/sommer 2014 (2-2.5 år mellem de 2yngste)
Nu er jeg så i vildrede, ønsker rigtig meget at føde selv, men hvad er mine chancer for det, og har jeg overhovedet nogle muligheder om igangsættelse, feks ve-drop, ballonkateter osv
Hvad er årsagen til man fraråder alm fødsel efter 2 kejsersnit, er bristningsfaren så stor, og hvad sker der hvis man brister, er det en lille risiko som er mulig/værd at tage
Håber inderligt der er håb for at jeg uanset svangerskabsforgiftning eller ej, kan jeg få lov at føde mit sidste barn, næste gang
Tak for din tid
Mvh Stenbukken
Karinas svar
Kære Stenbuk
Grunden til at de rutinemæssigt fraråder vaginal fødsel efter to kejsersnit er, at der er en øget risiko for at arrene i livmoderen springer op når livmoderen trækker sig sammen under fødslen (veer).
Når det er sagt, kan du dog selv gøre flere tiltag som kan hjælpe din krop til at hele arrene op og dermed nedsætte risikoen for bristning af livmoderen og øge muligheden for en vaginal fødsel bl.a.:
Kostvejledning/ernæringsterapi:
Hjælp til hvilke vitaminer, mineraler og andre næringsstoffer du kan supplere din kost med for at hjælpe din krop til at ophele arrene.
En kostvejleder/ernæringsterapeut kan også hjælpe dig med, at gøre din krop klar til endnu en graviditet. Og er du blevet gravid kan hun/han hjælpe dig med hvad du skal spise - og undgå at spise - for at undgå endnu en svangerskabsforgiftning.
Akupunktur:
Sammen med bl.a. e-vitaminsalve hjælper det til at ophele bindevævet omkring arrene.
Når du har et stærkt ønske om vaginal fødsel, vil jeg opfordre dig til at søge efter oplysninger om VBAC (Vaginal Birth After Cesearean) på nettet fx
http://www.vbac.com/making-informed-decisions-abou t-vbac-or-repeat-cesareans/ eller Like ’VBAC’ på Facebook og få masser af info dér.
Der er mange tusind kvinder som er gået VBAC-vejen, og fællesnævneren for dem er, at de alle har forberedt sig godt, kender deres muligheder og har omgivet sig med folk som støtter dem i deres valg.
Jeg ønsker dig god rejse mod en god graviditet og en vaginal fødsel.
Kærlige hilsner
Karina Isolde
Karina tilbyder alternativ fødselsforberedelse med udgangspunkt i den sunde og naturlige fødsel som individuelle forløb i Gentofte og privat, hold og workshops i København og fødselshjælp i Københavnsområdet.
Se Karinas hjemmeside: TrygFoedsel.dk - her kan du også tilmelde dig nyhedsbrevet og få "3 tips til en tryg fødselsoplevelse" ganske gratis.