"ammestop"
Hej
Har brug for råd
Min datter fylder et år d. 29 marts. Jeg ammer stadig, morgen , eftermiddag, aften og 1-2 gange om natten...
Synes det er for meget og jeg gider ikke mere.
Hun har altid sovet igennem indtil hun fik problemer med ørerne for et par måneder siden. Så vågnede hun ofte og det hjalp at sutte. Så der fik hun bare lov. Men nu vil jeg gerne ud af den vane med at vågne om natten og skulle ammes.
Hin bruger ikke sut og har aldrig fået flaske. Har prøvet at give hende flaske et par gange men hun har ikke rigtig finde ud af det.
Hun spiser fint i løbet af dagen. Hun får mange små måltider og 3-4 store måltider.
Desuden drikker hun sødmælk.
Nåh men hvordan, får jeg stoppet det ammeri???? Jeg er ved at køre surt i det og gider bare ikke amme mere.. ved det lyder negativt.. men har hun overhovedet brug for min mælk mere??
Nogle gange ligger hun bare og sutter uden at synke. Så tror mere jeg bruges som sut.
Hvordan skal jeg gribe det hele an???
Håber du vil hjælpe
Catrines svar
Hejsa!
Hvor er det flot at du har ammet din datter så længe indtil videre. Nu lyder det som om du savner selv at kunne bestemme over dig selv, og ikke stå til rådighed med amning mere.
Det er fint at du gerne vil stoppe nu, ligesom det ville være fint at fortsætte.
Du spørger om din datter har brug for din mælk mere, og det kan jeg ikke entydigt svare på. Hun har ernæringsmæssigt ikke de store fordele ved at amme længere, men hun får stadig alle de gode næringsstoffer som din mælk indeholder, og det er jo ikke dårligt.Desuden får hun nærhed, hygge og tryghed - og det er jo heller ikke dårligt!
Dermed ikke sagt, at du ikke kan give hende den nærhed, tryghed og hygge på en anden måde. Du skal bare være bevidst om, at når du stopper med at amme, så vil din datter måske kræve nærhed, hygge og omsorg på en anden måde. Du skal måske give flere kys og kram og sidde mere med hende hos dig. Men det er jo også hyggeligt! :-)
Du kan gribe et ammestop an på flere måder, og hvilken måde der passer til dig og din datter kan jeg ikke vide.
Du kan enten prøve at trappe ned, sådan at du stopper med at amme om natten først. Måske skal du lade din mand eller kæreste (eller en anden hjælper, hvis du er alene), tage sig af din datter når hun vågner om natten. Så kan hun blive tilbudt vand for at slukke en evt. tørst. Måske går det rigtig let, og hun accepterer hurtigt, eller også må der flere nætter med en grædende datter til. Så længe hun ikke er alene når hun er ked af det, så skal hun nok klare det! Hun må bare ikke både være ked af det OG være forladt.
Når hun så har vænnet sig til ikke at blive ammet om natten, så kan du tage morgen og eftermiddagståren væk, så der kun er aftentåren tilbage. Den kan du så fjerne efter lidt tid, hvis det går godt. Måske skal du så finde på et andet indsovningsritual, fx en sang, en bamse, en klud e.l.
Du kan også vælge en mere kontant metode, og sige at fra nu af, er der slet ingen amning mere. Hverken nat eller dag. Det er den hurtigste, men nok også en lidt mere barsk måde. Men måske kan din datter sagtens klare det. Det kan jeg desværre ikke spå om. Vær opmærksom på, at hvis du vælger denne måde, så kan du risikere at få brystbetændelse, hvis dine bryster bliver for spændte. I så fald må du malke ud, indtil brysterne føles bløde.
Jeg håber det lykkes på den, for jer, bedste måde.
Kærlige hilsner fra Catrine
Forældre og Fødsel er Danmarks eneste brugerforening der varetager de gravides, fødendes og småbørnsforældres vilkår. Forældre og Fødsel tilbyder desuden rådgivning inden for emner som slynger, søvn, vandfødsler, abort, søskende, samsovning, tvillinger, efterfødselsreaktioner med videre.
Forældre og Fødsel: fogf.dk