Eksperthjælp: Derfor er probiotika en god idé

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.734 visninger
0 svar
0 synes godt om
27. februar 2013

Rose Maimonide

"Derfor er probiotika en god idé "

Hej Rebecca

Må jeg give probiotika til min 11 måneder gammel baby? Vil det være godt for hende? Vi har ingen problemer med hendes spiser vaner ellers noget. Hun vokser også som hun skal. Jeg har bare hørt fra en veninde i USA at hun giver sit barn 'yoghurt med probiotika'. Der kan findes der nemlig i butikkerne 'baby yoghurt med Pro- og pre- biotika'. Er det en god ide at give også til min baby? Hvad vil det være godt for? Mister vi noget, hvis vi ikke giver? Kan der findes også i dk den slags baby yoghurt tilsat med probiotika? Undskyld mine mange spørgsmål men kan ikke finde mange, som ved så meget om denne emne. Tusind tak! Mvh, nina

Rebeccas svar

Kære Nina

Tak for dit spørgsmål om probiotika.

Probiotika er gode mælkesyrebakterier til tarmfloraen. Og det er temmelig væsentlig, da omkring 70 % af immunforsvaret ”bor” i tarmene. Så en sund tarmflora betyder bedre odds for et sundt og rask barn.

Så ja, det er en rigtig god idé at hele familien får probiotika. Det er dog ikke lige meget, hvad du vælger. Der findes mange typer. Jeg anbefaler nogle specifikke produkter, afhængig af alder m.m. Hvis man har kroniske sygdomme eller andre særlige problemer, bør man ikke uden videre tage probiotika.

Til et barn på 11 måneder vil jeg anbefale de produkter, som hedder Udo’s Choice Infant’s Blend Probiotic og NDS Probiotic Classic. Følg dosis og anvisning på pakken. Det er godt at skifte mellem de gode typer probiotika, så man får så mange forskellige af de gavnlige bakterier som muligt. Start langsomt op, da probiotika godt kan give luft i maven i starten (det er harmløst og går over igen).

Probiotika er særligt vigtigt til børn, som er født ved kejsersnit, og til babyer, som ikke ammes. Men stort set alle har gavn af probiotika et par gange om ugen forebyggende og hver dag under sygdom samt ca. tre uger efter. Ligeledes er det supervigtigt, hvis dit barn får eller har fået antibiotika.

Jeg anbefaler ikke probiotika i form af yoghurt, acido eller ”berigede fødevarer”. Det har ikke tilstrækkelig effekt alene. Dog er mælkesyregærede grøntsager noget af det bedste, du kan give dit barn, og den mest optimale og naturlige form for probiotika. Du finder min udførlige guide og opskrifter i min online medlemsklub GRØN STUE
http://rebeccapersson.com/gron-stue/
hvor du også kan få ubegrænset personlig rådgivning fra mig.

Generelt fraråder jeg at give mælkeprodukter til børn under 1 år. Jeg foretrækker en langsom introduktion af fødevarer til børn, med de mest allergene fødevarer til sidst – blandt andet komælk. Det giver bedre odds for, at barnets tarmflora gradvist og klogt bygges op til at kunne håndtere alle fødevarer uden intolerancer, allergier, ondt i maven, ørerne m.m.

PREbiotika er fødevarer, som de probiotiske bakterier lever af. Det er blandt andet jordskok, løgfamilien, artiskok m.m.

I min bog ”BABY – 100 % naturlig uden tilsætning”
http://rebeccapersson.com/baby-bogen/
forklarer jeg meget mere om probiotika og de forskellige typer, afhængig af din babys alder, fødsel, amning m.m. Der fortæller jeg også mere om dosis og hvordan de serveres, og giver udførlig vejledning om optimal introduktion af fødevarer til baby, praktisk opdelt måned for måned.

Så længe du fuldammer dit barn, kan du som ammende mor med fordel selv tage probiotika. Voksne bør tage andre typer end børn, og større børn bør få andre typer end små børn.

Jeg håber dette kan hjælpe dig godt på vej.

De bedste hilsener

Rebecca Persson

På Rebeccas blog finder du inspiration til sunde, grønne vaner i børnefamilien. Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, får du gratis 'Kloge kvinders guide til bedre familiehelse'. Du linkes til lækre websites og får masser af saglig info om aktuelle emner inden for helse og økologi. Du kan købe digitale produkter, som blandt andet gør dig i stand til at leve 100% økologisk uden at flænse dankortet.

Se Rebeccas hjemmeside: RebeccaPersson.com

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.