"graviditet, fødsel, blødning, kosttilskud"
Jeg fødte en dreng for 2 år siden og har fået lysten til at få en mere snart, der er bare nogle ting som bekymrer mig.
1: jeg er meget lille af natur( på grænsen til undervægtig) Men jeg fik en meget stor baby 4480 g 57 cm og jeg blev ekstremt stor, jeg tog 30 kg på. Hvad kan jeg gøre for at undgå dette? Jeg lever normalt sundt og under graviditeten spiste jeg alle slags graviditetsvitaminer og mineraler, spiste sundt og holdte mig fra koffeindrikke. Spiste ikke særlig meget sukkerholdigt mad, kun de sidste 2 måneder af graviditeten.
2: jeg fødte 17 dage efter min termin, blev sat i gang på 14 dagen med stikpiller og vandet blev taget på 16 dagen da der ikke skete noget, jeg fik veer med det samme og fødte næste dag efter 16 1/2 time med veer. Jeg styrtblødte og havde en blodsamling i livmoderen, så de kørte mig ned på operationsstuen med det samme og fjernede den blodsamling. Og jeg har fået at vide at fordi det skete første gang, er risikoen højere for at det også sker næste gang, er det rigtigt? Det fylder en del i mine tanker, da jeg mistede 2 liter blod og havde det ret skidt efterfølgende... Er bange for at jeg kan dø næste gang?
3: Jeg havde en lav blodprocent så jeg tog allerede jern fra 8 uge( sagde min læge jeg skulle) Har det noget at gøre med at jeg mistede så meget blod? Og skal jeg så allerede begynde at tage jern nu?
Rebeccas svar
Kære Du
Tak for dine spørgsmål. Jeg kan sagtens følge, at du bekymrer dig, når nu du havde et hårdt forløb med din første graviditet og fødsel. Heldigvis kan tingene sagtens gå anderledes næste gang – men som du selv er inde på, så er der nok forøget risiko for blødning.
1. Jeg tror ikke, at du kan gøre så meget for at undgå, at barnet bliver stort. Hvis du spiser sundt og har en sund livsstil under graviditeten, er det jo optimalt for barnet. Det vil være en jordemoderfaglig vurdering, om vægtøgningen evt. er for stor og hvad der i så fald skal gøres.
2. Dette spørgsmål synes jeg du skal stille din jordemoder, for hun vil kunne rådgive dig bedst muligt. Du skal vide, at det er muligt at få ”særbehandling”, hvis du har haft en mere eller mindre traumatisk fødselsoplevelse. Du kan få ekstra tid ved konsultationen til at snakke med jordemoderen, og på nogen fødselssteder har de særlige indsatsmuligheder, så du kan få en rar fødselsoplevelse næste gang (jeg taler af erfaring her). Det er vigtigt for fødselsforløb, at du ikke er for angst og producerer for mange stresshormoner.
3. Jeg tror ikke, at der er nogen sammenhæng. Det er uheldigt at mangle jern, men det er heller ikke nogen god idé at tage det uden at have behov, tværtimod, jern kan nemt overdoseres. Så jeg vil anbefale, at du får målt serumferritin hos lægen, når du er gravid, og at det følges tæt. Hvis du får behov for jern, vil jeg anbefale Floradix Kräuterblut. Som gravid (og i øvrigt også som ammende) er det uhyre vigtigt at få zink – et meget overset mineral. Uhyre vigtigt! Ikke mindst, hvis man tager jerntilskud. Et udgangspunkt er 20-30 mg zink. Det tages helst om aftenen. Du kan gøre rigtig meget for at optimere jernoptaget fra kosten. Dels kan du spise C-vitaminholdigt ved måltiderne og desuden tage 500 mg syreneutral C-vitamin ved hvert måltid (og det skal du også fortsætte med efter fødslen!). Desuden bør du undgå kaffe og sort te et par timer før og efter hovedmåltiderne, da det hæmmer jernoptaget fra kosten ganske meget.
Jeg håber, at du får en fantastisk graviditet og fødsel!
KH Rebecca
På Rebeccas blog finder du inspiration til sunde, grønne vaner i børnefamilien. Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, får du gratis 'Kloge kvinders guide til bedre familiehelse'. Du linkes til lækre websites og får masser af saglig info om aktuelle emner inden for helse og økologi. Du kan købe digitale produkter, som blandt andet gør dig i stand til at leve 100% økologisk uden at flænse dankortet.
Se Rebeccas hjemmeside: RebeccaPersson.com