"Mælk til baby"
Hey Rebecca
Først og fremmest ros til dig og din bog samt dine 'ebøger' om vejledninger til forskellige køb, har haft stor glæde af dem som jeg har købt! Jeg læser dine råd med glæde og suger en masse til mig men er altid også kritisk....
Mit spm lyder som følger...
Jeg er personligt meget lidt fan af mælkeerstatning af forskellige årsager... Irrelevant... Men min datter på 3 1/2 mdr tager ikke helt på som hun skal... Hun bliver ammet som hun skal og mere til, hvilket som oftest blot resulterer i mere gylp end normalt (hvilket i øvrigt også er vanvittigt meget) og jeg er derfor af den tro at en supplerende flaske ikke vil kunne ændre på noget da der ikke er plads alligevel. SP har respekteret at jeg har villet fortsætte med fuldamning da hun kan se at min datter trives og ikke er et skelet at se på, MEN hun og jeg tænker selvfølgelig at det kunne være relevant at der skal suppleres med noget inden de 6mdr, hvis vægt kurven fortsat falder... Jeg er af den klare overbevisning at der ikke er nogen grund til at min datter pludselig skal til at have en flaske i munden ved 4 1/2-5mdrs alderen, kunne jo risikere at mit bryst pludselig ikke er så attraktivt længere, hvis mælken pludselig kommer lettere, ja jeg ved godt man kan tilpasse hullet, men alligevel. Jeg ville jo mene at starte LANGTSOMT på nogle øko grønsager samt søde kartofler ville være at foretrække når og hvis hun grundet vægten SKAL have mere. Hun har arvet et super fordøjelsessystem fra sin mor
, dvs aldrig forstoppelse og afføring to gange dagligt i gennemsnit.
Så er det jeg spørger dig, hvad tænker du??
Vil se frem til dit svar og håber jeg har gjort mig forståelig og fået forklaret eventuelle spm fra dig på forhånd
Mvh
Mary
Rebeccas svar
Kære Mary
Tak for dit spørgsmål angående mælk til din lille datter og for de fine ord til min bog og mine e-guides.
Jeg tænker, at det kunne være en god idé at få tjekket din datter hos en erfaren kiropraktor eller kranio-sakral-terapeut. Det lyder jo ikke, som om du mangler mælk, men måske kunne der være opstået nogle små forskydninger under fødslen, som forstyrrer din datters optagelse af næring. Det vil i hvert fald være rart at få udelukket.
Så tænker jeg også; hvilke vægtkurver bliver hun vurderet ud fra? Er det dem, som er lavet kun på ammebørn (hvilket det bør være), eller er det dem, som er et mix af amme- og flaskebørn? Ammebørn tager anderledes (og i perioder langsommere) på end flaskebørn, så man skal undgå unødig panik over ”knæk på kurven” – uden selvfølgelig at ignorere, hvis der er noget, som bør handles på.
Når du ikke har problemer med mælkeproduktionen, så tror jeg ikke, at du behøver at være bekymret over, at din datter mister interessen for brystet, hvis der på et tidspunkt skulle blive behov for supplering med mme. Det tror jeg dog ikke, at der er lige nu.
Jeg vil også varmt anbefale, at du gør hvad du kan for at booste din mælkekvalitet. Det gør du ved at spise rigeligt med sundt fedt i tiptop kvalitet. Du har jo min bog BABY, så sørg for at tage fiskeolie og de andre olier som jeg beskriver. Spis gerne masser af nødder, mandler, frø, kerner, avocado, oliven, tapenade m.m. Og smør!
Vær sikker på, at du har en god ammeteknik og –rytme, så din datter får den sidste, ”fede” mælk. Amning om natten stimulerer mælkeproduktionen – skulle der blive behov for det. Det er godt, hvis din datter også spiser om natten, indtil videre.
Lige som Sundhedsstyrelsen mener jeg, at børn 0-6 mdr. skal leve af mm eller mme, med mindre særlige forhold taler for noget andet. Til flaskebørn tænker jeg dog, at det er en mulighed at starte langsomt op omkring 5. mdr. med introduktion af milde grøntsager – som du selv er inde på. Men før 5 mdr. ville jeg klart foretrække 100 % mm/mme.
Du kan også støtte hendes omsætning af næringsstoffer ved at give hende probiotika, som jeg beskriver i BABY (
http://rebeccapersson.com/baby-bogen/), og selv at spise probiotika eller mælkesyregærede grøntsager dagligt.
God vind med det hele!
KH Rebecca
På Rebeccas blog finder du inspiration til sunde, grønne vaner i børnefamilien. Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, får du gratis 'Kloge kvinders guide til bedre familiehelse'. Du linkes til lækre websites og får masser af saglig info om aktuelle emner inden for helse og økologi. Du kan købe digitale produkter, som blandt andet gør dig i stand til at leve 100% økologisk uden at flænse dankortet.
Se Rebeccas hjemmeside: RebeccaPersson.com