Eksperthjælp: amning af barn på 10 mdr

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.966 visninger
0 svar
0 synes godt om
30. januar 2013

Catrine Hansen

"amning af barn på 10 mdr "

Hej Catrine
Jeg har en datter til 10 måneder og hun bliver ammet til søvn om aftenen. Jeg ammer hende 20-30 minutter omkring 8 tiden og falder hun i søvn i mine arme. Så ligger jeg hende i seng. Hun sover indtil kl. 12 og vågner med gråd ( vi går i seng omkring der, så ingen problem for os). Hun blivet ammet også der til søvn. Så sover hun natten gennem til kl.7. Det virker fint med vores familie men vi hører også tit at hun skal lære at sove sig selv. Skal jeg stoppe at amme hende om aftenen? Kommer hun aldrig at lære sove sig selv. Bliver hun alt for meget afgængig af mig?

Andet spørgsmål er at om man skal amme indtil barnet er to år gammel eller ej? WHO anbefaler amning indtil 2 år men jeg fik at vide fra sunhedsplejersken at hun skal afvænnes omkring 1 årsalderen. Nu nærmer vi til 1 årsalderen og jeg skal tage en beslutning. Det skal siges at der stadig er meget mælk, især efter en dag, hun sutter meget.
Tusind tak for svaret! Kh, nihan

Catrines svar

Kære Nihan

Tak for dit spørgsmål.

Der er mange forskellige måder at være forældre på, og mange forskellige måder at lære sine børn at falde i søvn på. At din datter på 10 mdr bliver ammet i søvn er der ikke noget i vejen med. Hvis både du og din datter synes det er en rar måde at slutte dagen af på, så skal du ikke spekulere på hvad andre synes. Det er også fint nok at hun får en ammetår kl 24, når hun er så dygtig og kan sove 7 timer i træk herefter.
Det betyder ikke at du forkæler din datter, og det betyder heller ikke at hun bliver for afhængig af dig. Du repræsenterer jo alt det gode og trygge i hendes liv - og det er der jo ikke noget i vejen for at give hende! :-) En dag bliver enten du eller din datter træt af aften-ammetåren, og så må I til den tid finde et alternativ, fx en sang, en nusseklud, en bamse etc.

Til dit andet spørgsmål vil jeg bare sige, at du selvfølgelig skal blive ved med at amme lige så længe som du og din datter hygger jer med det. Der er ingen regler for hvornår man skal stoppe. At din sundhedsplejerske mener at din datter skal afvænnes ved 1-års alderen forstår jeg ikke. Det er da helt op til dig at beslutte det!
WHO anbefaler rigtig nok amning til 2- års alderen. Det skal dog ses i lyset af, at der på verdensplan er mange fattige lande, hvor rent vand er en mangelvare, og der er det simpelthen sundhedsfremmende at amme så længe. I Danmark har vi ikke det problem, så her behøver vi ikke at amme så længe. Men det betyder ikke, at vi ikke må! Man må amme lige så længe man selv og ens barn har lyst. Din datter har stadig glæde af din mælk, selv efter 1 års alderen. Selvfølgelig skal hun samtidig spise en sund, nærende og varierende kost.

Jeg håber du finder ud af at mærke efter hvad du selv synes og følger det.

Mange hilsner fra Catrine

Forældre og Fødsel er Danmarks eneste brugerforening der varetager de gravides, fødendes og småbørnsforældres vilkår. Forældre og Fødsel tilbyder desuden rådgivning inden for emner som slynger, søvn, vandfødsler, abort, søskende, samsovning, tvillinger, efterfødselsreaktioner med videre.

Forældre og Fødsel: fogf.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.