Eksperthjælp: Om træning og angst for at miste barnet

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.447 visninger
0 svar
0 synes godt om
3. januar 2013

Ulla Pii Knudsen

"Om træning og angst for at miste barnet"

hej ulla.
jeg har lige et spørgsmål ang. motion. jeg har altid dyrket en del motion og har altid gået til håndbold og løbetrænet. men efter jeg er blevet gravid er det hele ligesom blevet sat på hold. da jeg var i uge 7 måtte jeg til akutscanning fordi de troede jeg var ved at abortere (jeg er nu 14 uger henne) og jeg er desværre omgivet af veninder der har mistet deres små, så er meget bange for at gøre noget forkert. men kan også mærke på min krop at den mangler den motion jeg plejede at få. så mit spørgsmål er: hvor meget må jeg og kan jeg bare begynde at løbe igen eller hvordan??

Ullas svar

Kære Diana

Mange gange tillykke med din graviditet.

Først vil jeg sige 2 ting til dig.

1. Jeg kan godt forstå at du savner at træne, især når du har været vant til at træne altid. Desværre er kroppen ikke en maskine, som kan indstilles til altid at være stærk og parat. Sommetider kommer livet i vejen for de ting vi meget gerne vil. Det kræver en erkendelse af at 'nu er jeg gravid, min krop har brug for noget andet træning nu'. Og så en accept af samme. Du skal så og sige lære din 'nye krop' af kende, skrue op for lydbøfferne, så du kan mærke hvad du har brug for. Men bare rolig, noget kan du godt lave.

2. Jeg tror at grunden til at du er omgivet af veninder, der har aboteret, er at angsten for samme fylder enormt meget i dig. Du ser det, du er bange for. Og med rette. Når vi brændende ønsker os et barn, kan der hurtigt komme rigtig meget på spil, og så bliver vi bange for at miste. DU ER NØDT TIL AT SLIPPE DEN. DU ER NØDT TIL AT TRO PÅ, AT HVIS DIT BARN ER STÆRKT NOK TIL AT OVERLEVE I VERDEN, ER DET OGSÅ STÆRKT NOK TIL AT OVERLEVE I LIVMODEREN. Jo mere du fokuserer på din angst for at det går galt, jo større risiko kommer du i. Tro på at alt er ok. Men handl på din tvivl.

Hvis lægerne har sagt at alt er ok, og at det var falsk alarm (da du røg ind til scanning), er der ingenting i vejen for at du kan træne. Du skal bare ikke lave håndbold, og muligvis heller ikke løb, medmindre det føles helt fantastisk. Du må ikke føle ubehag og have ondt bagefter.

Mit bud er at du skal gå, bevæge dig i vand, svømme, lave rolig styrketræning (ja, også gerne med vægte), kropsvægtøvelser og gulvøvelser. Du har især gavn og glæde af at træne, mave, ryg, baller og bækkenbund. I alt hvad du laver, skal du have fokus på din mave og bækkenbund (træk maven ind under navlen og mærk at bækkenbunden arbejder med). Suppler gerne med dybe benbøjninger for venepumpe og baller og lår.

Fordi din krop er gravid og arbejder i døgndrift på at lave et nyt lille menneske, skal der ikke meget til at du 'får for meget'. Grænsen er hårfin, og derfor skal du selv sørge for at du ALDRIG TRÆNER TIL UDMATTELSE. Du skal have overskud bagefter og sådan en ahh-det-er-rart-følelse.

Jeg sender dig de varmeste nytårshilsner og rigtig god fornøjelse. Det bliver vist noget helt nyt for dig i år. Glæd dig, det er skønt!

Kærlig Hilsen Ulla

Ulla tilbyder workshops, mødregruppe-besøg og foredrag i hvordan du vender underskud til overskud, gennem at bruge din krop på en fornuftig måde. De mest populære produkter hedder 'Mere energi i moderskabet', 'Effektiv træning mellem bleskiftene' og 'Barnevogns-pilates'.

Se Ullas hjemmeside: MovinMom.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.