Eksperthjælp: Urolig nattesøvn og knas med fordøjelsen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.349 visninger
0 svar
0 synes godt om
20. december 2012

Rose Maimonide

"Urolig nattesøvn og knas med fordøjelsen"

Hej Rebecca

Vi er en familie på 5. Jeg er 39 år og min mand 37. Vi har 3 dejlige børn. 2 piger på 4 og 3 og lillebror på snart 10 måneder.
Kerneværdierne i vores familie er tryghed, nærvær og omsorg. Vi har meget fokus på at spise sundt og at vores børn bevæger sig.Vores børn er glade og trives om dagen men vi har desværre en trist historie i forhold til nattesøvnen med vores ældste datter, der først er begyndt at sove normalt for ca 1 år siden.
Det er en længere historie, som jeg ikke vi gå i dybden med her, men kort fortalt, vågnede hun op om natten de første mange år, efter ca 2 timer og var rigtig ked af det. Hun var utrøstelig og på gode nætter var vi oppe hos hende 8 gange på dårlige mellem 20-30 på en nat. Vi var indlagt et par gange på børneafdelingen uden at de fandt noget på hende. Vores fornemmelse har været, at det var noget med hendes mave, hun er blevet testet for gluten og mælke intolerance uden at man fandt noget. Hendes nattesøvn er ok stabil nu men hendes afførring er som den altid har været, grynet og tynd og lugter surt.

Det var selvfølgelig en rigtig hård tid for os men bekymringer og manglende nattesøvn, som vi på ingen måde kan holde til igen. Nu er der desværre en tendens til at lillebror har det samme mønster om natten. Jeg har ammet ham fuldt til han var et halvt år og siden han er begyndt på skemad er han blevet mere og mere urolig om natten. Han fik for et par måneder siden lagt dræn på begge øre, men det er absolut ikke blevet bedre med natteuroen. Han har skiftevis hård og meget lind afføring, som er grøn og lugter af sur mælk. Hans uro starter efter 2-3 timers søvn. Vi prøver i øjeblikket at nulstille hans kost, dvs at vi giver ham mad som en 4 måneders baby. Jeg ammer ham stadig et par gange i løbet af dagen og rigtig meget om natten i håbet om at få lidt ro på ham. Han ligger ved siden af mig og sover, efter jeg har taget ham op 1. gang.

Jeg har læst din bog med stor interesse og tænker at der kunne være noget i vores kost der ikke er godt til vores børn, men jeg aner ikke hvordan jeg skal gribe det an.
Jeg håber rigtig meget, at du kan hjælpe, da vi ikke har så positiv erfaring med det etablerede system.

På forhånd tak.
En bekymret mor

Rebeccas svar

Kære bekymrede mor

Tak for dit spørgsmål. Jeg kan virkelig godt forstå, at du bliver bekymret ved tanken om endnu en omgang med natteroderi og frustration over, at ens barn ikke trives fuldt ud – og man ikke kan finde årsagen.

Ja, det kunne meget vel tænkes at være fordøjelsen, som ikke fungerer optimalt.
Her er, hvad jeg ville gøre:

Tage drengen til en erfaren kiropraktor (f.eks. en af dem, jeg anbefaler I BABY), og få ham tjekket. Selv ganske små forskydninger under fødslen kan lave ravage i fordøjelsen.

Hvis han ikke allerede får probiotika dagligt, så giv det. Se anvisninger i BABY, opdelt efter alder. Giv også de andre kosttilskud, jeg anbefaler i bogen.

Da du skriver, at det først begyndte, da han startede på skemad, så er det ikke særlig sandsynligt, at årsagen er noget du spiser eller drikker.

Prøv nøje af følge anvisningerne i BABY omkring ”babys spisekammer”. Altså en langsom introduktion af fødevarerne én ad gangen. På den måde har I en chance for at spore, hvad han evt. reagerer på.

Jeg vil også nævne, at der er stor forskel på, hvordan man tester for gluten og mælk. En almindelig test hos lægen er langt fra altid nok. Der kan man fange en ”klassisk” allergi, ja vist, men mere subtile intolerancer, som kan skyldes dårlig fordøjelse, ja de bliver langt fra altid diagnosticeret.

Hvis alt dette ikke hjælper inden for et par måneder (hvor I skal være konsekvente), så kunne I overveje at kontakte Nordic Clinic for at se, om de mest avancerede tests m.m. kan hjælpe jer.

Alt det bedste til jer!

KH Rebecca, rebeccapersson.com

På Rebeccas blog finder du inspiration til sunde, grønne vaner i børnefamilien. Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, får du gratis 'Kloge kvinders guide til bedre familiehelse'. Du linkes til lækre websites og får masser af saglig info om aktuelle emner inden for helse og økologi. Du kan købe digitale produkter, som blandt andet gør dig i stand til at leve 100% økologisk uden at flænse dankortet.

Se Rebeccas hjemmeside: RebeccaPersson.com

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.