Chel1992 skriver:
Havde det været min bonusdatter så havde jeg heller ikke accepteret den tone.. Vi kalder ikke hinanden noget med en dårlig betydning og man taler ikke grimt til hinanden!
Herhjemme er jeg dog med til at opdrage på min bonusdatter da min kæreste er enig med at jeg også skal have den rolle når hun er hos os.. Og så fordi hun ikke er så gammel så hun kan nok nemmere vænne sig til at jeg også bestemmer.
Men sådan som du står nu så synes jeg simpelthen at din bonussøn lyder snot forkælet og en som er blevet pylret lidt for meget om og som har fået sin vilje tit hvor han måske ikke skulle have haft det.
Synes helt klart ikke du har gjort noget galt ved at slå fast at du ikke finder dig i sådan en opførsel det havde jeg heller ikke gjort. Og så må faren lige tage en snak med sønnike og forklare ham hvordan tingene hænger sammen for at du skal finde dig i at blive talt grimt til og så er grunden til hvorfor han har sagt det sådan set fuldstændig ligegyldig for man taler pænt og ordentligt til hinanden!
Er nok selv meget striks med hensyn til det fordi jeg selv har en lille bror med et meget grimt sprog så tillader ikke andre skal tale sådan til mig
I starten var jeg også meget mere opdragende, da børnene var meget yngre 7 og 10, og boede hos os mindst halvdelen af tiden.
Jeg er den første kæreste deres far har haft efter skilsmissen, og jeg har ikke tidligere haft bonusbørn, så ingen af os havde erfaring med det.
Nu er de hos deres mor langs størstedelen af tiden og min kæreste er bange for at de skal trække sig endnu mere væk fra ham/os. Derfor er han meget påpasselig med hvordan de oplever samværet her. Især drengen synes ikke, at jeg skal have noget at skulle have sagt, da jeg ikke er hans mor. 
Vi har i lang tid holdt fast i, at jeg er medbestemmende, da jeg er voksen i mit eget hjem og har et medansvar for børnene. Men vi har nu aftalt, at det er deres far, der primært opdrager dem: Fx siger, nu skal I i seng, børste tænder, dække bord osv. Det deltog jeg altid i tidligere.
Det fungerer faktisk ret godt at lade deres far om det. Børnene er jo kun i mit liv via ham - og jeg har ikke krav på at opdrage dem. Men jeg siger min mening, hvis jeg bliver spurgt og jeg siger til og fra, når det gælder mine egne grænser.
Den helt store problematik liggerefter min mening hos de store børns mor. Hun formår ikke at sætte sunde grænser og tror at det at lytte til børnene næsten altid er = føje dem. Det har intet barn godt af! Herovre får de klare rammer og bliver ikke stillet til ansvar for de voksnes velbefindende, medmindre de ikke opfører sig ordenligt. Det skræmmer dem tror jeg - af to overordnede grunde
1) VI siger fra og tilbyder fast rammer.
2) VI inddrager ikke børnene i vores egne frustrationer, hvilket deres mor gør.
SÅ jeg tror, de føler sig utrygge, når de er her, fordi de ikke kan holde øje med /passe på deres mor, som de synes det er synd for, da hun både fremstiller sig selv og børnene som ofre. Vi prøver at styrke børnene til at tro på sig selv, men det er de ikke vant til. De er vant til melidenhed og trøst og at det er alle andres "skyld" - i stedet for at lære at tage ansvar for egen opførsel. IKKE godt.
Jeg ved i hvert fald hvordan jeg ikke vil gribe det an, når det barn vi venter os forhåbentlig kommer til verden.