"Svar til en mor"
Hej Christin.
Først vil jeg lige fortælle at jeg aldrig har fortalt nogen om det her før, så det er rigtig svært for mig. Men nu bliver jeg nød til det!
Jeg er mor til en skøn pige på 15 mdr. Jeg elsker hende overalt på jorden, men nogle gange går det galt. Altså hun er god til at vågne rigtig tidligt og er enormt krævende. Det kan virkelig hyle mig helt ud af den når hun bare er enormt pylret kl 04.00 om morgen og alligevel bare vil op og lege og være frisk. Især efter jeg også er begyndt at studere og er blevet enlig mor. Jeg er så træt hele tiden, har intet overskud eller energi mere.
Nogle gange skal der bare så lidt til at jeg kan blive så sur og irriteret på hende, og jeg føler bare at intet af det jeg siger eller gør er godt nok.. Jeg kan virkelig blive den ledeste mor når jeg kommer derud, snakker grimt til hende, tænker at jeg hader hende, og føler bare jeg er så træt af hende.
Har aldrig brugt vold imod hende, men har i afmagt skubbet til hende imens hun lå i min seng og var rigtig umulig og ked af det. kastet en pude i hovedet af hende (en meget blød en) men alligevel, det er jo så forfærdeligt at jeg kan komme helt der ud og jeg har bare så svært ved at tælle til 10. Jeg går hele tiden rundt med dårlig samvittighed og så snart jeg er "mig selv" igen, forsikre jeg hende om min kærlighed og kysser og krammer hende imens jeg er helt sort indeni over at jeg kan være sådan.. Jeg VIL ikke være en ond mor mere, men hvordan ændre jeg det? Hvad skal jeg gøre?
Jeg håber så inderligt du kan hjælpe mig, for min lille pige fortjener det bedste og lige nu er jeg bestemt ikke nogen god mor.. Jeg vil så gerne bare være en omsorgsfuld og kærlig mor HELE tiden.
Christins svar
Kæreste mor.
For mange år siden var jeg selv enlig mor til en lille pige og studerede samtidig. Det var umådeligt krævende.
Jeg sagde altid at det gik godt hvis nogen spurgte, men inden i viste jeg uden ord, at jeg i perioder var ved at knække over af udmattelse. Jeg turde ikke som dig, at indrømme at det var hårdt. Jeg tror, at jeg var bange for, at sagde jeg det højt rablede hele kabalen, - så jeg bed tænderne sammen. Jeg led af konstant dårlig samvittighed over ikke at være hos min datter, og omvendt, over ikke at være i skole eller sammen med mine kammerater.
Jeg synes du er langt mere modig, når du fortæller hvordan det egentligt står til, selvom det er til mig i en brevkasse. Nu kan du få hjælp og det vil enhver mor i din situation have brug for.
Når vi er udmattede i vores liv, bliver vores lunte kort, vi mister håbet og kan sjældent se, andre måder at håndtere problemerne på. Nogle af os synker ned i et sort hul, andre reagere ved at skælde ud og bide af selv vores elskede. Uanset, er det et tegn på at vi har for meget, vi er overbelastede.
Du har tre voldsomme stressore i dit liv lige nu: Er blevet enlig mor, startet på et studie og så har du et lille særligt menneske at tage sig af. Selvom det måske er et drømmestudie du er startet på, han det være stressende at skulle forholde sig til alt det faglige stof og kammeraterne.
En del af mindfulness består i at se tingene klart sådan som det er, uden at dømme sig selv eller kritisere sig selv hårdt. I dit tilfælde kunne det være at se din situation tydeligt. Når du ser tingene klart, kan du selv se at der er rigtig mange store krav og meget ansvar du skal tage dig af. Og sådan er det! Det er der ikke noget galt med.
Men måske vil du også få øje på dine forventninger til dig selv, hvordan de ser ud.
Eksempelvis at skulle lade som om, man kan lide det der er svært, og at forvente af sig selv, at man skal være en super-studerende-alene-mor + en god ven, er at give sig selv en yderlige byrde, der oven i købet kan stå i vejen for en god løsning. Jeg tror det vil kunne lette på din sorte samvittighed at kigge på dine forventninger til dig selv.
Men det er ikke altid nok med et kærligt og nænsomt blik på situationen, selvom det er starten og fundamentet for at komme videre. Derefter skal der tages de nødvendige beslutninger og valg, så der skal også handling til. Når du kan se din situation klart og tydeligt, kan du prøve at mærke efter dine behov. Hvad har du helt konkret brug for?
Du fortæller ikke om du har noget hjælp fra forældre, søskende, veninder eller ex-mand, ellers er det på tide at de kommer på banen. Du har brug for at blive aflastet og mødt i dine behov. Fortæl dem hvad du gerne vil have at de hjælper med.
Samtidig vil jeg råde dig til at opsøge yderligere hjælp, så du hurtigst muligt kan finde ud af på en god måde at håndtere, når du bliver hylet ud af den. Du skal ikke gå rundt og tumle med den overbelastning alene. Det er urimeligt for dig og din datter.
Du kan kontakte studenterrådgivningen
http://www.studraadgiv.dk/hvor der er gratis psykologhjælp, så benyt dig af muligheden.
Jeg er på en måde meget stolt over at du har skrevet, og jeg tror herfra at du vil tage de fornuftige valg der skal til, for at du kan få et godt studie liv som enlig mor. Et tid du med stolthed kan se tilbage på om nogle år - du klarede det!
Held og lykke til dig og din datter.
Christin
Christin tilbyder både individuelle samtaler og træningshold for stress- og depressions ramte baseret på mindfulness, hun underviser også spiseforstyrrede i mindful spisning. Derudover underviser hun i yoga.
Se Christins hjemmeside: ChristinIlleborg.dk