Sæd påvirker muligvis kvinders hjerne

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.514 visninger
2 svar
0 synes godt om
21. august 2012

Baby.dk

Fra videnskab.dk

Internationalt forskerhold har fundet et protein i sæd, der påvirker hormonbalancen i hjernen på hundyr. Opdagelsen kan muligvis få betydning for infertilitetsbehandling for kvinder, vurderer dansk forsker.

Sæd påvirker muligvis kvinders hjerne

Forskere fra Chile og Canada har påvist og identificeret et bemærkelsesværdigt protein i sæd, der i visse pattedyr kan stimulere ægløsning.

Efter den seksuelle handling bliver proteinet optaget i hundyrets blodbane og føres til hypofysen i hjernen, hvor det stimulerer produktionen af de kønshormoner, der sætter gang i ægløsning.

Det nyopdagede protein (beta Nerve Growth Factor eller beta NGF) er fundet i alle undersøgte arter (se faktaboks) og findes også i sæd fra mennesker.

Opdagelsen er den første af sin slags, der kobler en specifik faktor i sæd direkte sammen med de hormonelle balancer i hundyret.

Det kan være relevant for kvinder, der har svært ved at blive gravide, vurderer dansk forsker.

»Studiet giver stof til eftertanke – også i forhold til mennesker. Man kan ikke udelukke, at det kan være relevant at undersøge yderligere i relation til infertilitet,« kommenterer dyrlæge, ph.d. Morten Rønn Petersen, der forsker i menneskelig reproduktion ved Fertilitetscenteret på Rigshospitalet.

Fakta

Forskere har fundet  beta NGF i sæd fra kameler, mus, tyre, lamaer, kaniner og mennesker.

Resultatet er netop offentliggjort i det velansete videnskabelige tidsskrift PNAS af forskere fra Universidad Austral de Chile og University of Saskatchewan, Canada.

Fundet i sædvæske

Hos pattedyr sker ægløsning i regelmæssige cyklusser ( spontan ægløsning) eller i forbindelse med parring ( induceret ægløsning).

De fleste arter, herunder kvinder, køer og hunde har spontan ægløsning, mens blandt andet lamaer, kameler og kaniner har induceret ægløsning.

Klik her for at læse resten »

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. august 2012

Zafir

HAHAHAH Good one!!! (det var lige svaret på min tanke der )

Nyt studie er ikke et argument for oralsex

Morten Rønn Petersen slår desuden fast, at det kun er gennem normalt samleje, at beta NGF kan påvirke hundyrets hjerne. Så mænd kan godt glemme alt om at bruge studiet som et argument for, at kvinder skal ty til oralsex, hvis de vil have ægløsning.

Oralsex vil lede beta NGF ned i mavesyren, hvor det på grund af den lave pH-værdi vil blive nedbrudt.

»Men der er nok ikke mange, der spekulerer i den retning. Så vidt jeg ved, er mennesker den eneste art, hvor oral kontakt med sædvæske finder sted i ny og næ,« siger han

(sakset fra resten af artiklen)(

Anmeld

22. august 2012

Mor_til_3_unger

Profilbillede for Mor_til_3_unger

Den er jeg ikke sikker på jeg vil hoppe på.

Vi er trods alt mange 1000 kvinder der er i behandling,og har masser sex hjemme i mens,men vi får ikke naturlig ÆL af den grund eller flere af slagsen,så det vil jeg godt nok se videnskabligt bevist på mennekser,før jeg tror på det. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.