Stråling fra babyalarmer

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

Afstemning: Tænker du over hvordan du placere babyalarmen?

Du skal være logget ind, for at kunne deltage i afstemningen.

14.690 visninger
26 svar
4 synes godt om
2. august 2012

Baby.dk

Af Tim Petersson, Babyalarm-test.dk

Der er mange der ikke ved det, eller bare ikke tænker over det, men faktum er faktisk, at babyalarmer udsender stråling.

Stråling fra babyalarmer

Det er den samme stråling som mobiltelefoner udsender. Strålingen er dog væsentlig mindre fra babyalarmerne, men det ændrer ikke ved at den er der, og at vi derfor bør tag en god beslutning om hvor babyalarmen skal placeres i barnevognen.

Hvordan med strålingen?

Man har i mange år været bekymret for den stråling der udsendes fra mobiltelefoner.

Dog er der i den senere tid begyndt at dukke forskningsresultater op, der afviser både øre og hjernekræft i forbindelse med mobiltelefonen.

Der er, så vidt jeg ved, ikke lavet nogen tilsvarende tests med babyalarmer, men da strålingen er den samme, bare i mindre omfang, så kan man nok drage den konklusion, at man kan læne sig op af mobiltelefonernes resultater.

Hvilke babyalarmer udsender så mest stråling?

De fleste babyalarmer i dag skilter med hvor meget stråling de udsender. Men inden du vælger din næste babyalarm så er der alligevel 3 gode råd du kan bruge som rette snor for at få den med mindst stråling.

1. Rækkevidden har stor indflydelse på hvor meget stråling der bliver udsendt. En tommefingerregel er, at jo større rækkevidde desto mere stråling.

2. DECT teknologien, som er en digital kodningen af signalet fra babyenhed til forældre enhed giver øget stråling.

3. Videoudstyr i babyenheden giver ligeledes øget stråling.

Fælles for dem alle er, at der skal bruges flere "krafter" på at sende signalet ud fra babyenheden, og det giver altså øget signalstyrke og dermed øget stråling.

Placering af babyalarmen

Når vi nu ved at babyalarmerne udsender stråling, så er der jo ikke nogen grund til at placere den lige ved siden af hovedet på den lille, heller ikke selvom forskningen peger på at den ikke er skadelig.

Der er jo ikke nogen grund til at tag nogen chancer.

Derfor anbefales det, at placere den i fodenden af barnevognen eller sengen. Generelt kan man sige at den skal placeres så langt fra hovedet som overhovedet muligt.

Hos Tænk anbefales det at man placerer babyalarmen mindst en meter fra barnet.

Se test af babyalarmer her:  www.babyalarm-test.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. august 2012

Tim30

Hvis det er spørgsmål til indlægget eller til babyalarmer generelt så spørg endelig løs, så besvare jeg dem så godt jeg overhovedet kan

Anmeld

3. august 2012

MorDk

Jeg havde godt hørt om det .... Har også hørt om en babyalarm der gik ild i... (skræmmende)

Anmeld

3. august 2012

Dustmuz

nu spørger jeg sikkert dumt..

Denne stråling de udsender er jo i så små mængder at det ikke er skadeligt, medmindre man konstant bruger den igennem en meget lang årrække..
eller laver en sender som sparker 220V direkte i transmitoren (selve den enhed som udsender de "bølger" enheden bruger)

hvorfor så være bekymret??

Anmeld

3. august 2012

MorDk

Dustmuz skriver:

Denne stråling de udsender er jo i så små mængder at det ikke er skadeligt, medmindre man konstant bruger den igennem en meget lang årrække..
eller laver en sender som sparker 220V direkte i transmitoren (selve den enhed som udsender de "bølger" enheden bruger)

Ja tænker jeg også... der er så meget andet der er mere farligt tror jeg. Men noget skal man jo "skræmme" de kære forældre med  Vi brugte babyalarmen og den lå under 1 meter fra Bassen... blev vi nød til for barnevognen er altså ikke så stor. Og lægger man den i fodenden kan du ikke hære ungen. Nogle foreslår man lægger den oppe på barnevognen... ikke så smart! den bliver pænt våd når det regner

Anmeld

3. august 2012

Dustmuz

MorDk skriver:

Ja tænker jeg også... der er så meget andet der er mere farligt tror jeg. Men noget skal man jo "skræmme" de kære forældre med  Vi brugte babyalarmen og den lå under 1 meter fra Bassen... blev vi nød til for barnevognen er altså ikke så stor. Og lægger man den i fodenden kan du ikke hære ungen. Nogle foreslår man lægger den oppe på barnevognen... ikke så smart! den bliver pænt våd når det regner

Det har du ganske ret i..
Men det er så åndsvagt nemt at tage livet af en kvinde, som lige har fået barn..

min erfaring med kvinder der har fået børn er

ingen sukker, men masser af frugt (hmm.. har i tænkt over frugtsukker??)

de er pylrede som bare pokker..
HERREGUD, et barn skal da ud og opleve verdenen, og VIL under alle omstændigheder få knubs og sår.. Det gør jer ikke til dårlige mødre at ungen får et par blå mærker..

De 2 ting, har jeg SÅ tit set hos kvinder specielt..
vi gutter, tager tingene mere roligt..
slår ungen sig, skal han/hun da trøstes, og så skal de da have lov til at lege videre..
ingen grund til at tage på hospitalet, medmindre der er åbne sår, eller mistanke om noget alvorligt.. hehe

Tilbage til de der baby alarmer..
forstår ikke altid de der forskere, for spørger du A-B-C, så siger de 1.
Spørger du D-E-F så siger de 2
og spørger du G-H-I-J så kan de ikke tage stilling, da de ikke har forstand på noget som helst (de er nemlig politikere)

men ved der er lavet undersøgelser omkring de bølgelængder en mobil arbejder på..
Da var A's konklusion at børns hjerne fungerede på samme bølgelængde som mobilen..

men hvis en Baby alarm og en mobil bruger de samme frekvensbånd til at sende signaler på..
hvor kan man så ikke ringe op eller modtage opkald på sin baby alarm (det må jeg have opfundet, en baby alarm mobil)

Anmeld

3. august 2012

Autostol.dk

Dustmuz skriver:

Men hvis man kan undgå det ved, at flytte lidt på alarmen, kan man jo lige så godt gøre det for en sikkerhedsskyld?

Anmeld

3. august 2012

Dustmuz

Autostol.dk skriver:

Men hvis man kan undgå det ved, at flytte lidt på alarmen, kan man jo lige så godt gøre det for en sikkerhedsskyld?

Det har du ganske ret i man kan..

Det er jo op til den enkelte person om hvor baby alarmen skal placeres..
personligt ville jeg placere den på kanten af Seng/barnevogn..
er nemlig nemt at sy en lille "taske" til sådan en, og så kan man placere den højere end barnet, og næsten hvor som helst..

på den måde, kan man også få en bedre modtagelse fra mikrofonen

Anmeld

3. august 2012

Skouboe

Dustmuz skriver:

Jeg har arbejdet med trådløs teknologi i en årrække og det er faktisk ikke en ubetydelig stråling der kommer fra en babyalarm, specielt de billige (der er ikke brugt penge på at afskærme og minimere strålingen) og walkie-talkies som der også er en del der bruger som babyalarm.

Samtidig er alle undersøgelser vedr. mobilstråling udført på voksne og ikke små hjerner under udvikling, og det kan betyde en væsentlig forskel.

Der er ingen grund til at male fanden på vægen, men jeg har personligt valgt at være på den sikre side og købe en babyalarm hvor man har tænkt over strålingen (Super-Nova) og samtidigt lagt den i fodenden af barnevognen.

Anmeld

3. august 2012

MorDk

Autostol.dk skriver:

Man behøver jo ikke lægge babyalarmen helt klods op af barnet... men det er altså ikke så nemt at lægge en babyalarm i fodenden eller lign. Har faktisk selv prøvet at lægge en relativ dyr og fancy babyalarm 1 meter væk (altså på en kommode) hvilket resulterede i at den opfangede mange andre ting end mit barn! Og reg. først mit barn da han skreg højt nok. Ikke så betryggende. Nok derfor jeg ikke har fået brugt babyalarmerne særlig meget, men selv tjekket Bassen med korte intavaller.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.