"Hvornår gravid igen efter missed abortion??"
Hej Charlotte.
Jeg skriver til dig i forbindelse med den MA og dernæst udskrabning jeg lige har gennemgået. Opdaget MA 11+3, fosteret har sandsynligvis været dødt siden uge 7/8.
Min graviditet har været forfærdelig, og jeg har følt mig svigtet. Også inden min MA. Faktisk var den bedste del - så at sige - af min graviditet faktisk mit ophold på Riget i forbindelse med udskrabningen. Der følte jeg mig endelig tryg og taget godt af. Men det er en længere historie, der ikke er vigtig for mit spørgsmål.
Jeg skriver fordi jeg har forsøgt at google mig til svaret, men har fået 7000 forskellige svar.
Mit spørgsmål er, hvornår må vi begynde på nyt projekt baby?
Imorgen tirsdag (31. juli 2012) er det en uge siden jeg fik min udskrabning (24. juli 2012). Jeg stoppede med at bløde igår søndag (29. juli 2012), og har i det hele taget ikke rigtig blødt i den uge, nærmere bare haft brunlig udflåd - og rent psykisk er vi klar til et nyt projekt baby.
Men er der fysisk nogen restriktioner for, hvornår vi må gå igang igen?
Jeg håber du kansvare på mit spørgsmål, som jeg i øvrigt også har stillet til Pia Hern.
På forhånd mange tusind tak,
bedste hilsner
Emma Emilie
Charlottes svar
Kære Emma Emilie
Tak for dit brev. Hvor er det trist for dig og din partner at I har mistet et lille barn. Det tager tid at komme sig over, nogle er ikke så længe om at komme videre med deres liv, andre har brug for mere tid, det er altså meget forskelligt. Jeg plejer at anbefale at man venter med en ny graviditet til man selv føler at den sorg det er at miste sig barn, så at sige er blevet bearbejdet så godt det nu kan lade sig gøre. Eller sagt med andre ord, når man føler sig parat til at blive gravid igen. Det er nemlig meget vigtigt at det barn man så får, ikke får den følelse af at være et erstatningsbarn for det barn man mistede, for det er ikke en god rygsæk at få med i sit liv, at man skulle ha’ været en anden.- Så mærk selv efter hvornår du er parat til en ny graviditet og hvornår du føler at denne oplevelse ligger det sted hvor den ikke flyder dit liv mere på en ”besværlig” måde, hvis du forstår hvad jeg mener.
Rent fysisk er det ingen restriktioner for at du kan blive gravid igen, din livmoder har trukket sig sammen som den skal så fysisk kan du blive gravid lige så snart du har lyst til det.
Held og lykke, jeg håber du kan bruge mit svar, ellers er du hjertens velkommen til at skrive igen, varme hilsner Charlotte,
www.grumme.dk
En kvinde/familie der mister et barn – hvad enten det sker før eller efter fødslen – bliver ramt af et tab der implicerer alle lag af personligheden, parforholdet og troen på fremtiden.Charlotte tilbyder at give erfaren og kvalificeret støtte til at bearbejde de vanskelige følelser der er knyttet til alle tab – og især når det er et barn man mister.
Se Charlottes hjemmeside: Grumme.dk