Opret gratis profil  

Log ind

E-mail:

Adgangskode:

Har du glemt din adgangskode?

Eksperthjælp: Jerntilskud til baby

Citér indlæg Anmeld indlæg
25. juli 2012, kl. 20:47

"Jerntilskud til baby "

Kære Rebecca

Jeg har en dreng på 6mdr og han er opvokset 'a la Rebecca' og heldigvis for det, og tak for den bog som jeg ikke ved hvad jeg skulle have gjort foruden.

Nu taler alle om jerntilskud eftersom han er rundet de 6mdmé men så vidt jeg kan se af din bog under 6mdrsalderen, så nævner du ikke jerntilskud, eller tager jeg fejl? Jeg har købt jerndråber i helsekosten, men både min dreng og jegsynes de smager grimt! Brændenældemel kan vel ikke udgøre det for jerntiskud vel?

Mvh

LisbethSSS

Rebeccas svar

Kære Lisbeth

Tak for dit spørgsmål om jerntilskud til baby, og mange tak for roserne til min bog BABY, det er jeg vel nok glad for at høre.

Jeg skriver ganske meget om jerntilskud til baby på side 117-118 i BABY (/rebeccapersson.com/baby-bogen/)

Ja, jerndråber smager hæsligt og giver grimme pletter. Det værste er næsten, at mange børn får ondt i maven af dem.

Derfor anbefaler jeg Babyfer jernstrøpulver, som kan købes på apoteket. Det er smagsneutralt, pletter ikke og indeholder ikke kunstige sødestoffer.

Bland pulveret i den første del af et måltid mad, så du er sikker på, at det hele kommer med.

Det må, efter min mening, komme an på en individuel vurdering, om en baby 6-12 måneder har brug for jerntilskud og i hvilken dosis. Hvis barnet får mindst 400 ml modermælkserstatning i døgnet, er der ikke brug for tilskud, da jernet er indeholdt i erstatningen.

Hvis barnet ammes, er det lidt mere kompleks. Jernmangel hos babyer kan være en ganske alvorlig affære, som man ikke skal underkende. Brændenælde, for eksempel i form af mel, kan bidrage med jern, men det kan ikke stå alene (heller ikke på kalkfronten). En af de vigtigste årsager til jernmangel hos babyer er for øvrigt indtag af komælk, da det kan give små sår i tarmen og indeholder calcium og kasein, som hæmmer jernoptagelsen. Amning, sund og variet kost, som spises med god appetit, kan bidrage til at holde en god jernstatus, men mit gæt vil være, at de fleste ammebabyer har godt af en vis mængde jerntilskud, for eksempel halv dosis. Nogen vil have brug for fuld dosis.

KH Rebecca, http://rebeccapersson.com/

På Rebeccas blog finder du inspiration til sunde, grønne vaner i børnefamilien. Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, får du gratis 'Kloge kvinders guide til bedre familiehelse'. Du linkes til lækre websites og får masser af saglig info om aktuelle emner inden for helse og økologi. Du kan købe digitale produkter, som blandt andet gør dig i stand til at leve 100% økologisk uden at flænse dankortet.

Se Rebeccas hjemmeside: RebeccaPersson.com

Skriv notat

Som PLUSmedlem af Baby.dk har du mulighed for at gemme et notat på de andre brugere.

Det er en af de mange fordele du får.

Klik her for at læse mere »
Gå til Ordet er frit     Til forsiden

Kontakt Baby.dk | © 2013 Baby ApS
Bliv fan på Facebook Baby.dk på Google+