"brystbetændelse/mælkeknuder"
Hej Catrine.
Sidder nærmest grædende her i min sofa, og har virkelig brug for at stille dig nogle amme spørgsmål.
Vores lille datter Alma er 4 uger nu, og har hele tiden meger gerne ville drikke fra brystet. Ca. to uger efter min fødsel måtte jeg til vagtlægen med meget ømt bryst, feber og hele molevitten, dommen var brystbetændelse pga. infektion, så jeg fik penicillin i 10 dage. Jeg havde sår på brystvorten, så amningen har ikke være nem på det bryst, pga. smerter.
Jeg har stadig et lille sår midt i brystvorten, men smerten er til at holde ud nu.
Jeg syntes slet ikke det dårlige bryst danner lige så meget mælk som det gode.
Nu er det største problem så at jeg bliver ved med at få mælkeknuder i det dårlige bryst, og ca. hver 3 dag får jeg feberfornemmelser i kroppen og generel æmhed og utilpashed. Mælkeknuderne kan jeg som regel fjerne ved at ligge hende til brystet, tage varme bade, massage osv, men denne gang kan jeg ikke rigtig få løsnet op for knuden.
Jeg har idag kontaktet lægen, fordi jeg hver 3 dag føler jeg har feber i kroppen, og brystet bliver rødt osv. (Det røde forsvinder efter ca. et halvt døgn, hvis jeg ammer, men brystknuderne kan stadig være der). Lægen har så igen udskrevet penicillin til mig, da hun ikke mente at det var slået helt ned efter sidste penicillin behandling.
Mit spørgsmål er så, kan det virkelig passe at jeg igen skal have penicillin? Jeg har jo ikke høj feber, og det røde forsvinder jo efter ca. et halvt døgn, dog er knuderne der stadig. Lægen svarede mig ikke rigtig på dette, men sagde at jeg ved at amme hende godt kunne tage toppen af betændelsen, så feberen gik væk i en dag eller to???
På mit gode bryst sutter hun kraftigt, og man kan tydeligt høre at hun synker, men det dårlige bryst er ikke det samme. Hun ligger længe ved det, men suger er ikke lige så kraftigt (kan høre hun ikke rigtig synker), og jeg mærker sjældent nedløbsrefleksen i det dårlige.
Kan det være pga. nedløbsrefleksen at jeg bliver ved med at få mælkeknuder?
Jeg er så frustreret og dette var sidste udvej for mig, inden jeg må stoppe amningen, hvilket jeg virkelig ikke er interesseret i. Lægen sagde at nu måtte vi håbe at denne omgang penicillin slå det ned, ellers måtte jeg jo kaste håndklædet i ringen...... sikken en støtte og opmundring.
Håber du kan svare på mit noget flyvende spørgsmål.
VH. Tina.
Catrines svar
Hej Tina.
Jeg har virkelig ondt af dig - det er ikke sjovt at have ondt i brysterne. Og ærgeligt at det ikke lige virker som om behandlingen med penicillin hjælper.
Når man oplever at få knuder i brysterne ifb amnng, så kan det være flere ting. Dog er behandlingen for dem alle, at man skaber afløb for mælken (hvis man har en infektiøs brystbetændelse kræver det dog penicillin).
Man kan få det der kaldes mælkestase, som er karakteriseret ved, at den starter gradvist med hævelse og hårdhed, varme og smerte i hele brystet - og evt skinnende hud med spredte røde, knudrede områder. Moren har sædvanligvis under 38,5 i temperatur.
Så kan man også have tilstoppede mælkegange (mælkeknuder), som kan opstå, hvis mælken har hobet sig op i brystet, og der ikke skaffes afløb. Trykket i alveolerne (hulrum hvor mælken dannes) vil blive så stort, at de mælkedannende celler bliver flade og udspændte og går i stykker. De ødelagte celler kan klumpe sammen og blokere mælkegangene. En tilstoppet mælkegang er karakteriseret ved en lokaliseret, mild smerte og hævelse, evt med rødme af huden, og lidt eller ingen varme. Moren har også her under 38,5 og sædvanligvis ingen almen utilpashed.
For at skaffe afløb fra brystet kan man gøre følgende:
- tilbyd brystet så ofte og længe som barnet vil - og mindst 8 gange i døgnet
- begræns brugen af narresut
- få tilstrækkelig hvile, varme og væske
- undgå stramt tøj og bh med bøjle
- slap af og tag evt varme bade og eller læg varme klude på brystet
- skift mellem forskellige ammestillinger
- anvend en ammestilling hvor dit barns hage peger mod det mest ømme område
- massér brystet meget blidt hen mod brystvorten før og under amning
- malk lidt ud med hånden inden dit barn lægges til
- malk ud efter amning, indtil brystet føles blødt
- tag smertestillende medicin med paracetamol (fx panodil el pinex) hvis det gør for ondt.
Hvis man lider af mælkestase eller tilstoppede mælkegange er behandlingen derfor ovenstående og IKKE penicillin.
Man skal have penicillin hvis man har en brystinfektion karakteriseret ved følgende: en lokal, rød, varm hævelse og en intens, ofte lokaliseret smerte. Tilstanden er ledsaget af en influenza-lignende tilstand (utilpashed, kvalme, træthed, ømhed i hele kroppen, kulderystelser) og kropstemperaturen er oftest over 38,5.
Man giver et bredspektret antibiotika. Hvis standartbehandlingen ikke virker, kan man tage en mælkeprøve fra og sende den til Statens Serum Institut som kan fastslå hvilke bakterier det drejer sig om.
Man kan dog godt have en ikke-infektiøs brystbetændelse (inflammation i brystet) som minder om den infektiøse - men her hjælper penicillin ikke. Jo, umiddelbart kan det hjælpe lidt, idet penicillin har en anti-inflammatorisk effekt, hvilket gør at man får det lidt bedre. Det løser dog ikke problemet, og rutinemæssig antibiotikabehandling er unødvendig og uhensigtsmæssig.
man bør få det bedre efter 12-24 timer, hvis man skaber afløb.
Det har vist sig i flere undersøgelser, at akupunktur kan afhjælpe inflammation i brystet - så det skulle du måske prøve?
Hvis dine mælkeknuder ikke forsvinder ved afløb og evt akupunktur, så kan det være at du har en brystabsces. Det er dog en sjælden tilstand, men kan opstå, så derfor nævner jeg den for dig. En absces er en afgrænset samling af betændelse, som kræver at man tømmer den for pus.
Uanset hvad der foresager dine mælkeknuder, så skal de ikke vedblive med at være der. Du må prøve at få afløb for mælken, og evt supplere med akupunktur.
Mit gæt er, at det ikke er en infektiøs brystbetændelse du har, idet peniccilinen ikke rigtig har virket.
Det er helt normalt at opleve en nedsat mælkeproduktion i det bryst med mælkeknuder - der kan også fra naturens side være forskel på hvor meget det enkelte bryst producerer.
Når du er blevet fri for dine knuder, vil brystet igen producere mælk - men måske kan det godt være i lidt mindre omfang end før, hvis nogle af cellerne er blevet ødelagte. Det er dog muligt at amme fuldt på kun ét eller "halvandet" bryst - så jeg ser bestemt ingen grund til at du skulle stoppe amningen, uanset årsagen til dine mælkeknuder.
Der er derfor ingen grund til at "kaste håndklædet i ringen".
Åh, jeg håber du blev lidt klogere og kan få hjælp til at blive knuderne kvit.
Hvis du ikke synes mine råd hjalp dig, så vil jeg foreslå dig at ringe til en af Forældre og Fødsels ammerådgivere.
Mange hilsner fra Catrine
Forældre og Fødsel er Danmarks eneste brugerforening der varetager de gravides, fødendes og småbørnsforældres vilkår. Forældre og Fødsel tilbyder desuden rådgivning inden for emner som slynger, søvn, vandfødsler, abort, søskende, samsovning, tvillinger, efterfødselsreaktioner med videre.
Forældre og Fødsel: fogf.dk