"Dryp, dryp, dryp...."
Kære Ulla
Jeg har en søn på 6mdr og jeg har endnu ikke haft det store overskud til at få gang i træning og bla skille mig af med de sidste 5kg. Jeg har dog bemærket at hvis jeg forsøger at løbe får jeg afgang af urin!! Det er frygteligt pinligt! Hvad skal jeg gøre -knibe,knibe, knibe??
Mvh og tusind tak
LisbethSSS
Ullas svar
Kære LisbethSSS
Mange gange tillykke med din søn!
Rigtig mange kvinder døjer med at dryppe lidt, især under træning, der indvoldverer stød op igennem kroppen. Det er rigtig ubehageligt, og ikke noget 'man taler om', men du skal vide at du bestemt ikke er alene om det.
Din bækkenbund er ikke stærk nok endnu til træning som løb, hop, spring. Det bliver du nødt til at vente med til din bækkenbund er blevet stærk nok. Det kan godt være det tager noget tid, men det er træningstiden værd, din bækkenbund sørger jo for at livmoderen bliver derinde!
JA, du skal knibe! Der er ingen vej udenom. Men du vil mærke en forskel især når du begynder at blive stærkere i maven også.
Start med at øve dig i at holde et moderat knib i længere tid. Start med 10 sek, 15 sek og arbejd dig op til at kunne holde knibet samtidig med at du laver andre ting, fx går, cykler, laver dybe benbøjninger.
Når du har en fin fornemmelse for din bækkenbund, begynd at arbejde med styrke. Knib alt hvad du kan i 5 sek, 10 sek. Og øv dig i at få knibene aktivt ind i din træning, fx opmærksomhed på bækkenbunden på vej ned i en dyb benbøj og knib sammen på vej op.
Begynd allerede nu at overveje om ikke det ville være dejligt starte med noget pilates eller styrkeøvelser for hele kroppen. Du skal indvolvere alle de store muskelgrupper, for at få nok ud af det. Mens det stadig drypper lidt, tag et bind på, så du ikke skal bekymre dig om noget mens du træner.
Kig forbi min facebook gruppe Movinmom, for at få inspiration til din træning.
Jeg håber du kan bruge svaret til noget, og ønsker dig held og lykke med det.
Kærlig Hilsen Ulla
Ulla tilbyder workshops, mødregruppe-besøg og foredrag i hvordan du vender underskud til overskud, gennem at bruge din krop på en fornuftig måde.
De mest populære produkter hedder 'Mere energi i moderskabet', 'Effektiv træning mellem bleskiftene' og 'Barnevogns-pilates'.
Se Ullas hjemmeside: MovinMom.dk