endnu en om rygning..

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4. juli 2012

Kløver

Du kan nok ikke gøre så meget andet end at forklare du ikke ønsker hun ryger omkring dit barn. Det du kan er at sige hun ikke må ryge i dit hjem, eller sidde med barnet mens hun ryger hvis i er ude, og du ville være glad hvis hun ikke ryger indenfor hvis i skal på besøg.
Vil dog også sige, man ikke kan forlange hun overhovedet ikke må ryge, eller tænde en cigaret når i er ude. Synes ikke man kan gå ind og bestemme på den måde, hvad så med feks fastfood, cola. Man kan ikke bestemme hvad andre gør, kun hvad man selv vil være i nærheden af. Jeg kan sagtens forstå dig, jeg er eksryger og min mand ryger, og han må ikke ryge indenfor, og kan også blive træt af han ryger, men så længe han går ud kan jeg ikke bestemme om han må ryge eller ej. Jeg kan heller ikke bestemme hvordan folk kører bil, men kan bestemme, hverken jeg eller mine børn, ikke skal køre med nogle som ikke kører pænt

Håber du får god dialog med veninden og i sammen kan finde en løsning

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. juli 2012

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.

jeg syne sikke du kan diktere hvornår hun må ryge og ikke ryge. Du må også huske at det er en afhængighed som for mange mennesker er rigtig svært at komme af med.

Jeg synes dog du er i din fulde ret til at fortælle hende at hun ikke må kysse ham lige efter hun har røget og at hun godt lige må vaske hænder efter hun har røget. Men så tror jeg heller ikke jeg ville kræve mere end det.

Dit barn kommer ikke til at ryge fordi han ser at din veninde ryger.

Anmeld

4. juli 2012

Moderator

Profilbillede for Moderator
Husk at I diskutterer et følsomt emne!

Det er fint at have skarpe menninger om emnet - men hold jer til Bolden og ikke personen.

Fortsat god debat!

Anmeld

4. juli 2012

Plysbjørnen

Anonym skriver:

ej men det er ren logik i min hjerne at man ALDRIG udsætter et barn for passiv rygning derfor nævnte jeg det ikke for hun ryger ALDRIG hvis han er ved hende for det ved hun godt at hun ikke skal...

Nu mener jeg grundlæggende slet ikke man skal ryge da jeg synes det er direkte til at  over,men jeg er også totalt antiryger

Hvis du er så total anti-ryger som du siger, kan jeg slet ikke se hvorfor du er venner med hende...

Jeg synes generelt at det er forkert at andre mennesker tror de har ret til at bestemme over en ryger... Enten accepter dem og deres last som de nu engang er eller også hold dig meget langt væk...

Anmeld

4. juli 2012

Anonym trådstarter

Hvis du er så total anti-ryger som du siger, kan jeg slet ikke se hvorfor du er venner med hende...

Jeg synes generelt at det er forkert at andre mennesker tror de har ret til at bestemme over en ryger... Enten accepter dem og deres last som de nu engang er eller også hold dig meget langt væk...

det kunne f.eks tænkes at vi har været venner fra vi var 3 år gamle og dengang røg hun sjovt nok ikke

det handler slet ikke om at bestemme over HENDE men om at bestemme over MIT BARN ... og hvis jeg ikke skal bestemme over mit barn hvem skulle så lige gøre det

og nej jeg mener ikke man bare kan sige ok du ryger og løber en meget stor risiko for at dø af det - jeg dør i min verden netop som veninde prøve at vise at jeg bekymre mig for hende og derfor gerne så hun ikke havde så livsfarlig en last...

Anmeld

4. juli 2012

Plysbjørnen

det kunne f.eks tænkes at vi har været venner fra vi var 3 år gamle og dengang røg hun sjovt nok ikke

det handler slet ikke om at bestemme over HENDE men om at bestemme over MIT BARN ... og hvis jeg ikke skal bestemme over mit barn hvem skulle så lige gøre det

og nej jeg mener ikke man bare kan sige ok du ryger og løber en meget stor risiko for at dø af det - jeg dør i min verden netop som veninde prøve at vise at jeg bekymre mig for hende og derfor gerne så hun ikke havde så livsfarlig en last...

Nej selvfølgelig gjorde hun ikke det... 

Selfølgelig handler det for dig om at bestemme over dit barn, og ja selfølgelig kan du sætte grænser inden for dit hjem... Men der ud over kan du ikke tillade dig at bestemme hvor og hvornår hun må ryge...

Men i bund og grund er hun jo et voksent menneske, og i stand til selv at bestemme hvad hun vil...

Anmeld

5. juli 2012

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Selvfølgelig ville du ønske, hun ikke røg. Det ønsker hun også selv på et eller andet plan. Hun ved 100 procent, at det er dumt, dyrt og skadeligt. Men hun er altså et voksent menneske, der har truffet et dårligt valg, og kampen om at stoppe må hun selv påbegynde, når hun forhåbentlig en dag er klar til det. Du gør det ikke bedre ved at minde hende om det - i stedet bliver du en autoritær "mor", der fokuserer på hendes fejl og mangler, og det er ikke det, man ønsker af en veninde. 

Skil tingene ad og koncentrer dig om den, du ER mor for, ved at stille det meget rimelige krav, at dit barn ikke skal have "røgkys". Alt, der ligger ud over det, er din venindes sag. Spar på kræfterne og brug dem til at give opbakning og ros, når hun en dag vil kvitte rygningen. 

Anmeld

5. juli 2012

Maja_4000

Jeg har ikkke læst tråden

Men jeg synes at du skal sige det til hende .. Jeg kan sagtens forstå dig , og jeg har det på samme måde .. 

Næsten hele min kærestes familie ryger , og jeg siger næsten til ham hver gang vi skal noget med dem , at hvis der bliver røget indenfor , så går jeg med Caroline når vi har spist .. Jeg kan simpelthen ikke ha' det 

Håber hun tager det pænt , hvis du vælger at sige noget

Anmeld

5. juli 2012

MorDk

Jeg tænker at så længe I er i jeres hjem kan du godt lave et regelsæt mht. til rygning/passivrygning. Hvis I er hos hende er det dig/jer der på indordne jer...

Altså det med at kysse og kramme der kunne jeg godt finde på at bede hende skylle sin mund og vaske hænder inden hun er sammen med ham.

Herhjemme må der IKKE ryges. Jeg ser helst at folk går helt ned hvis de skal ryge, men jeg har sagt ok for de er på altanen hvis døren er lukket. De kommer først ind når smøgen er slukket og røgen væk. DOG kan jeg stadig lugte det når de kommer ind. Det hænger i hud, tøj mm. og lugter skide klamt!

Min søn ser tit folk der ryger. MEN han ser ikke sine forældre ryge. Jeg er IKKE-ryger men min kæreste kan godt ryge i ny og næ. Dog gider jeg ikke se på det og vores søn skal heller ikke se sin far ryge.

Anmeld

5. juli 2012

Talbutikken

Mor og meget mere skriver:

Hold da helt op - tænk, at du lader det fylde så meget, at det kan påvirke dine venskaber, hvad andre har af dårlige vaner. Det er helt andre værdier, jeg sætter højt ved andre mennesker, og så må de for min skyld være sundhedsfanatikere eller leve vanvittigt usundt. 

Jeg synes oprigtigt, at det virker snæversynet og overfladisk at opfatte rygning som et afgørende minus for et potentielt venskab - og jeg ville så foretrække storpulsende venner med proportionssans og dybde. 

Mennesker fra alle samfundslag ryger - dronninger, ministre, læger, funktionærer, skraldemænd osv. osv. Det er en usund vane, de har - men den fortæller intet om deres personlighed. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.