Eksperthjælp: Sådan sikrer du en positiv overgang i dit barns udvikling

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

938 visninger
0 svar
0 synes godt om
25. juni 2012

Eva Andrea Ditlefsen

"Sådan sikrer du en positiv overgang i dit barns udvikling"

Hej Eva.

Min mand og jeg har i knap 1/2 år "pottetrænet" med vores dreng på 2 år og 7 mrd. Vi sætter ham på potten morgen og aften, men min mand og jeg er lidt uenige om, hvordan det skal gribes an. Jeg sidder og læser med ham på potten, og det får min mand til at mene at vores søn nu kun ser det med at sidde på potte som en "hyggeting", og ikke som et sted hvor man rent faktisk sidder for at tisse og lave pøller.   Vores søn har kun tisset på potten 2-3 gange, og det er sket lidt "tilfældigt", når vi har siddet og læst på potten (og han har aldrig lavet pøller på potten). Vi er ueninge om, om vi skal læse og hygge på potten eller bare sætte ham der (han gider ikke sidde der, hvis vi ikke læser)?

Om aftenen, når vi har læst godnathistorier, så siger vores søn ofte, at han skal på potten. Han laver ikke noget derude, og derfor mener min mand ikke at vi skal "forlænge godnat-ritualet" ved at hjælpe ham på potten på det tidspunkt, når vi godt ved at han ikke laver noget derude. Jeg mener derimod, at når han selv siger at han skal på potten, så skal vi hjælpe ham derud - også selvom han ikke laver noget derude. Hvordan mener du at vi bør gribe det an?

Vi har derudover snakket om, at når vi får sommerferie - og hvis vejret forhåbentligt er godt - så vil vi lade ham rende rundt i bar numse så meget som muligt og så sige til ham, at hvis han skal tisse eller lave, så skal han ud på potten. Vil det være en god idé, eller vil det være at "presse ham unødigt"? Og hvis det er en god idé, hvordan bør vi så gribe det an?

På forhånd 1000 tak for svar:-)

Evas svar

Kære Mor,

Mange tak for dit brev, hvor jeg kan høre at I er nogen reflekterede forældre, der ønsker at gøre processen fra ble til renlighed, bedst muligt for jeres barn.

Min umiddelbare tanke er at I skal prøve at være afslappede omkring det. Det værste der kan ske er nemlig, hvis jeres søn føler sig presset. Det er en meget personlig ting at ”give slip” på både det ene og det andet. Og føler barnet præstationsangst, kan det blot forlænge overgangen fra ble til renlighed.

Vi har ofte let ved at sammenligne vores barn med andre børn, og har måske en forventning eller håb om at vores barn ,er en af dem der hurtigt mestrer de forskellige ting i deres udvikling. Men børn er forskellige, og det er forskelligt hvornår barnet er modent til at slippe bleen. Generelt er børn omkring 3 år, før de er fysiologisk klar til det. Ofte ligger ”udfordringen” derfor mere hos os som forældre, end hos barnet. Langt de fleste børn bliver jo renlige, i hvert fald om dagen, før de er 4 år. Spørgsmålet er hvordan processen forløber, og hvad det gør ved barnet.

Når I ønsker at jeres barn skal have en god oplevelse af at slippe bleen, er det vigtigst at I giver jer tid, er tålmodige og lytter til jeres barns signaler. Når potten står på badeværelset, vil jeres søn selv begynde at interessere sig for den, når han er klar til det. Og det kan, som du foreslår, være en fin idé at bruge sommeren til at lade ham prøve sig frem. Lad ham bruge en bukseble, som er let at trække af og på i farten. Det er godt for ham at have en sikkerhed og skulle der komme et dryp føles det ikke som et nederlag.

Det vigtigste er at I ikke har en forventning om , at så skal han også have styr på det til efteråret…Men at I stille og roligt lader ham prøve, og ikke skamroser ham når det lykkes. Det er fint at bekræfte ham når han har klaret det, men vil I styrke hans selvværd er det vigtigt ikke blot at rose hans præstation på potten, men også anerkende hans forsøg. I praksis kan det for eksempel være ved at sige: ”Jeg kan se du har tisset på potten, tak fordi du prøvede, det var rigtig flot”. Og ligesådan hvis han prøver uden at der kommer noget. ”Tak fordi du prøvede, det var rigtig fint.” På den måde styrker I både hans selvtillid og hans følelse af at være værdifuld som han er, uanset hvordan det lige går.

Jeg ønsker jer en rigtig god sommer – med eller uden dryp i bleen.

Mange hilsner
Eva

P.S. Går der mod forventning flere år før jeres søn skulle blive renlig, skal det naturligvis undersøges. Enkelte børn har jo nogen fysiske eller hormonelle tilstande, der kan gøre det svært at blive renlig…

Eva er forfatter til DrømmemorEffekten, som Jesper Juul har skrevet forord til (oktober 2011). Hun holder inspirerende foredrag og workshops for forældre, og har udviklet online programmet Family Enrichment for alle typer forældre.

Se www.drømmemoreffekten.dk/enrichment

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.