"Brok og frygt for fødslen"
Hej Pia,
Jeg har et spørgsmål vedr. brok i maven og fødsel. Jeg fødte i januar i år min søn – vores første barn. I forbindelse med en operation for et par år siden, hvor jeg fik fjernet min galdeblære, blev min bugvæg beskadiget, således der opstod brok i maven - skråt til højre ovenfor navlen. I forbindelse med bl.a. min graviditet er brokket vokset og blevet forholdsvis stort. Jeg blev scannet for et par uger siden og fik at vide, at porten, altså selve hullet, nu har en størrelse på 4x5cm, så det er vokset temmelig meget, men de vil ikke operere mig før jeg er færdig med at få børn. Der blev holdt ekstra øje med mig under graviditet, p.g.a. at jeg har Morbus Crohn og i forbindelse med en kontrol på sygehuset, valgte min læge deroppe at fuldtidssygemelde mig, da jeg var knap halvvejs gennem graviditeten, fordi hun fandt ud af, jeg havde fået konstateret brok. Jeg gik til ekstra scanninger og samtaler med speciallæger på Skejby og både derude og overfor min jordemoder udtrykte jeg min bekymring og angst for at skulle føde med brok i maven. Jeg var bange for, om det kunne have nogen betydning for fødslen i f.eks. pressefasen, men fik blot at vide, at jeg jo slet ikke skulle bruge maven under fødslen, så det skulle jeg bare tage med ro.
Jeg følte mig slet ikke klædt på til fødslen, da den endelig gik i gang. Min jordemoder havde slet ikke formået at give mig nogle værktøjer, jeg kunne bruge og information var der heller ikke meget af, så jeg vidste faktisk slet ikke, hvad det var jeg gik ind til og følte mig slet ikke parat. Det værste var dog at ligge med veer og finde ud af, at jordemoderen der var tilstedet under fødslen, ja faktisk de par stykker, jeg nåede at have, overhovedet ikke havde nogen idé om, hvad de skulle stille op, hvis mit brok pludselig skulle begynde at skabe problemer. Der blev kigget i min journal og til min overraskelse, så var der hverken læger eller jordemoder, der havde lavet bare den mindste anmærkning om, at både min mand og jeg var meget bekymrede og ligefrem ængstelige for, at der skulle ske noget under fødslen! Og da jeg nævnte, at jeg havde fået at vide, at jeg slet ikke skulle bruge min mave under fødslen, måtte de ryste på hovedet. Det var en meget ubehagelig oplevelse for mig at komme igennem fødslen. Jeg vidste ikke, hvad jeg gik ind til før fødslen, men nu efterfølgende er jeg panisk for at skulle føde vaginalt igen. Smerten var så voldsom og grænseoverskridende og sammen med angsten og bekymringen for, at der skulle ske noget med mit brok, så gjorde det det hele til en meget ubehagelig oplevelse for mig. Jeg syntes bestemt ikke, jeg havde en god fødsel, hvad det angår, men da jeg ikke fik mange bristninger osv., så kunne jeg efterfølgende læse i mine papirer, at jordemoderen havde noteret, at jeg ”fødte så flot” - igen ingen kommentar om den bekymring jeg havde udtrykt.
Min mand og jeg vil meget gerne have et barn mere på et tidspunkt, men som sagt vil man ikke operere mig for brok før jeg er færdig med at få børn. Kirurgen, der undersøgte mig, sagde, at jeg skulle indstille mig på at blive sygemeldt igen under næste gravidtet. Mit spørgsmål er så, ville jeg kunne få lov til at få kejsersnit, når jeg for det første har brok i maven og for det andet er hundeangst for at skulle føde igen? Hvis man vælger at sygemelde mig p.g.a. risiko for, at der kan gå noget galt med mit brok, så tænker jeg lidt, at så burde man da også tage hensyn m.h.t. fødslen? Hvad skal jeg gøre for at få lov til at få foretaget kejsersnit næste gang?
Med venlig hilsen
Jette
Pias svar
Hej Jette
Hold da op – sikke en oplevelse du har haft.
Det skaber så meget utryghed når man ikke føler at man bliver lyttet til og at ens bekymring ikke bliver taget alvorligt. Så jeg forstår godt det var en ikke så rar oplevelse. når man føder har man nemlig brug for at være tryg, virkelig tryg, ellers så kan hverken du eller din krop arbejde med og fødslen har det med at blive som du skriver – angstprovokerende, grænseoverskridende og en meget heftig oplevelse.
Smerten især bliver ofte meget kraftigere og sværere at tackle når man er bange og utryg.
Når det er sagt så forstår jeg også godt at du gerne vil have et planlagt forløb (kejsersnit) næste gang. I forhold til din brok er der, som du oplevede sidst, ikke problematisk andet end jeg vil mene, at det ikke er gavnligt for dig at presse for længe (men det gør man jo heller ikke anden gang). Kejsersnit er jo en stor operation og ikke en måde at undgå smerte på. Der er også smerte og ubehag forbundet med kejsersnit.
I og med du har født flot – selvom det var med stor utryghed og ubehag for dig – så er der rigtig meget du kan gøre for at gøre en evt næste fødsel til en HELT anden oplevelse.
Du har faktisk været så sej, at du har født med max belastning ud fra et biokemisk synspunkt og du har alligevel gjort det rigtig godt. Det betyder, at hvis du får de rigtige redskaber kan du faktisk føde meget lettere næste gang og være super frisk efter fødslen – hvilket du ikke er efter et kejsersnit.
De redskaber jeg taler om kan du bl.a. finde på dette kursus som mange før dig, har haft stor glæde af især ved stor frygt for fødslen:
http://shop.motherbynature.dk/f%C3%B8dselsforbered else/digitalt-f%C3%B8dselsforberedelses-kursus-til -hjemmebrug-k%C3%B8b-onlineMen er du stadig ikke overbevist om, at det at føde vaginalt kan være en god løsning så kan man godt få kejsersnit på den indikation der hedder fødselsangst (maternal request). Men jeg vil virkelig virkelig anbefale dig at undersøge og arbejde med at forberede dig til næste fødsel for der er så meget at vinde. Og du har faktisk de allerbedste forudsætninger for at få en rigtig god oplevelse næste gang.
Held og lykke!
Varme hilsner fra Pia
Vil du forberedes super godt til din fødsel, altså virkelig forberedes? Så prøv jordemoder Pia Hern’s fødselsforberedelse kursus som du kan lytte til hjemme i din egen stue. Pia’s hjemmestudie ”Fød trygt og naturligt – sådan som du er skabt til” giver dig alt det du har brug for at vide og fås som mp3.filer. Du kan finde det på
www.motherbynature.dk. Her finder du også masser af gratis inspiration, tip og råd til din naturlige graviditet og fødsel.
Pia holder kurser i fødselsforberedelses og hjælper kvinder som er bange for at føde og/eller har haft traumatiske fødselsoplevelser. På hendes hjemmeside kan du også købe hendes eget design af graviditets- og ammepuder.
Se Pias hjemmeside: MotherByNature.dk