Eksperthjælp: Kære nybagte forældre

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.391 visninger
0 svar
0 synes godt om
3. juni 2012

Jeannette Costantina Guariniello

"Kære nybagte forældre"

Kære Jeanette

Vi blev for 14 dage siden de stolte forældre til en lille pige. Hun har fra første nat ca. 16 timer gammel grædt meget og synes at have problemer med maven samt falde til ro. Hun får heftige gråd/skrige ture - hovedsageligt i nattetimerne og tidlig morgen (mellem 2-8) hvor hun Gør sig stiv i hele kroppen eller Spjætter vildt med ben og arme - armene er helt vilde så hun får revet sig selv. 

På barselsgangen mente de hendes gråd skyldtes sult eller mavegener. Hun falder til ro ved brystet, hvorfor jeg ofte lagde hende til. Da SP var på besøg på 8. Dagen herhjemme viste det sig hun havde taget 700 gram på, så hun har højst sandsynlig overspist, hvilket kan have forværret evt. Mavegener. Vi er derfor begyndt at bruge sut, imellem amningerne som jeg forsøger at sørge for der går 3 timer imellem - hun tager imod sutten og det fungere rigtig fint. Tror hun har et stort suttebehov.

Hun Har vandladning og afføring hyppigt (ind imellem ret tynd). Afføring gerne i  umiddelbar forbindelse med amning. 

Efter amning sørger vi for at hun får bøvset af. Ofte kommer der luft op og ind imellem gylp. Vi kan tydeligt høre hendes mave arbejder på højtryk -hvilket synes at genere hende.

Det er i løbet af hele dagen hun kan græde og kan være utilpas, men der plejer hun at kunne falde til ro og få nogle længere lure. Om natten synes hun at have svære ved at finde ro, og kan som sagt være vågen 5-6 timer, hvor hun mere eller mindre ikke er til at trøste.

Vi undre os meget over denne forskel på nat og dag, da vi intet anderledes gør ift. At trøste hende og hjælpe hende i drømmeland - eneste forskel er at i nattetimerne er der mørkt, mere ro idet vi har sænket stemmerne og snakken.

Er dette et problem du kender til fra din praksis som zonetetapi? Vi vil så gerne hjælpe hende, så hun kan få lidt mere ro og søvn - søvn gælder så os alle efterhånden. At hun har svært ved at finde ro og kun sover korte intervaller og så er meget vågen nat, synes at gøre hende overtræt, hvilket sammenholdt med den lille mave der arbejder på højtryk synes at være selvforstærkende ift. At hun ikke kan finde ro. 

Jeannettes svar

Det lyder som det klassikse eksempel på affaldsstoffer i fordøjelsessystemet.

Hyppig afføring er et symptom på at maven ikke fungere som den skal, men mange tror at det kun er mangel på afføring der giver mavenkneb.

Gruenden til at hun bliver urolig om dagen skrider frem og om natten er at hun spiser mere i løbet af dagen ned om nattten. Når vi når hen på aftenen er tarmsystemet fyldt op og mavenknepet tager til.

Det er rigtig godt at du prøver at holde ammingen til ca.3. time. Hun falder til ro når du ammmer fordi hun finder trrøst og derfor er det dejligt at hun kan tage sut mellem ammingerne.

Hvis jeg var jer ville jeg opsøge en zoneterapeut.....hun er så lille at jeg er sikker på at problemet ville kunne afhjælpes med 2-3 gange.

Håber at dette kan hjælpe jer

Kh
Jeannette

Jeannette arbejder som zoneterapeut i to forskellige klinikker på Østerbro. Her kan du/dit barn få behandling.

Se Jeanette’s hjemmeside på: www.perzona.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.