" 22 måneder begyndt at sove endnu dårligere,"
Hej Lisbeth.
Jeg skriver til dig, da vi har en pige på knap 2 år. Hun har aldrig været ret god til at sove om natten, men om dagen, plejer hun at sove middagslur som en sten.
Nu er det så begyndt at blive meget værre. Hun bliver puttet mellem 19 og 19.30. Her er det forskelligt, nogle gange tager det 10 min. og andre gange tager det 1 1/2 time før hun sover.
Hun vågner så typisk efter 2 - 3 timer og er vågen i 2 - 4 timer efterfølgende. Når hun græder om natten går vi ind til hende, og siger det er nat og hun skal sove og gik ud bagefter. Efter en god uge med skrig i flere timer hver nat, satte vi os ind til hende. Hun bliver rolig når vi sætter os, men hun kan ikke sove. Nogle gange roder hun rundt i hendes tremmeseng, andre gange begynder hun at snakke. Enkelte gange græder hun.
Vores antagelse er at hun har vokseværk?? Vi har fået tjekket øre ved lægen og der er kun lidt væske, som ikke skulle betyde noget.
Jeg arbejder på døgninst. hvilket gør at jeg har en blanding ml. dagvagter, aftenvagter, døgnvagter. De dage jeg ikke er hjemme, spiser hende og hendes far ved mine svigerforældre som bor lige om hjørnet. Sådan har det været siden min barsel. Kan det have noget at gøre med søvnen?
Hvad kan det ellers være? Vi er efterhånden MEGET frustreret, da det har stået på i over en måned.
Jeg glæder mig til at høre fra dig:-)
Mvh. B.
Lisbeths svar
Hej B.
Når små børn ikke sover kan der være rigtig mange grunde, både fysiske og psykiske.
Ørerne har i udelukket siger du, hun har vel ikke fået alle tænder endnu?
Smerter i ømme gummer kan godt give urolig søvn.
Hvis hun puttes 1930 og først sover flere timer efter, så er det efter min mening for tidligt I lægger hende..
Der skal leges mere, hygges, puttes så hun bliver helt fyldt op med nærvær og måske også en banan og bolle inden hun puttes.
såer I sikre på hun er mæt.
Huner i den alder hvor oplevelser i dagligdagen bliver bearbejdet om natten.I kan tage en snak med dagpleje/VS om hvordan det går, er hun aktiv, ved siden af de andre børn, eller holder hun sig for sig selv?
Hvordan spiser og sover hun der.?
Hvis hun sover over 2 timer skal hun nok reduceres i middagssøvn.
Er de ude, bruger hun sin krop,? er der nogen børn der enten bider eller slår ( ikke at de er skurke)Dog kan der være mange grunde til ,at hun enten ikke trives optimalt, eller der skal justeres på hendes søvn.
M.H.T dine arbejdstider tror jeg ikke, det er problemet, selvfølgelig kan hun savne, alligvel lyder det, som om I skifter med at være den, der putter, og det er hun tryg ved.Men med skiftende vagter kan der være en del træthed, så deter vigtigt du får sovet det du skal.De små mærker lynhurtigt når forældre er flade.
Deter da dejligt de kan spise hos farfar og farmor,Huner sikkert også tryg ved dem som hun jo ser ofte.
.
Jeg vil foreslå hun sover tæt på jer i en periode indtil, hun er tryg igen, og sover om natten.ikke i sengen,absolut, men tæt på, så hun ved I er der.
Håber dette kan inspirere jer, og held og lykke med soveprojektet.
Varme hilsner
Lisbeth jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk