"Mor til 2 små piger"
Hej.
Jeg har en pige som har et voldsomt temprament, og det startede nok for ca 6 mdr siden.
Jeg synes det er hårdt, og føler ikke vi kan tage nogle steder sammen, for det bliver ALDRIG hyggelig for det ender med en pige som lavet flitsbuen og skriger og slår.
Hun vil gerne rode i skraldespanden herhjemme feks, v sider nej eller adder, og prøver at "lokke hende væk" men når vi lukker skabet så kaster hun sig tilbage i gulvet og bliver jo ked fordi hun ofte slår sig hvis vi ikke når at gribe hende. Alt hvad hun vil, det vil hun og man skal ikke sige nej, eller prøve at tage hende væk for hold op hun bliver sur, meget voldsom og kaster sig tilbage osv.
Vi var i legoland sidste weekend og hun blev oppe i sin barnevogn og synes det var fint, men efter vi havde spist, så skulle hun jo også havde lov at lege i duplo land for alle de små...men hold op man...hun klatrede op af rutsjebanen, og der var jo nogle som ville rustje og måtte tage hende væk, så kaster hun sig bare i jorden, og skriger og der går tit lidt tid med det, og vi vil den ene vej, og hun vil den anden.
jeg har en pige på 2 år og 9 mdr også, og hun har brug for vi tager nogle steder, men det kan ikke lade sig gøre, for det er bare så skrig, vrede osv fra lillesøster og så bruger jeg alt min energi på det, og ja så har jeg ikke hygget med storesøster (kun når vi er alene) 
Jeg bærer min pige på 1, 3 år ud i bilen om morgen og ind i vs, fordi hvis jeg giver hende lov til at gå, så stejler hun så vildt når hun skal ind i autostolen, at jeg ikke kan spænde hende fast 
Hun er ellers en glad, fræk, meget nysgerrig og også en del pyldret pige som meget gerne vil hænge det meste af dagen (måske pga storesøster, et indlæg jeg skrev den anden dag til dig)
Søger virkelig nogle råd, for det er jo det samme i vs (integreret vs/børnehave og hun bliver lige så sur på det store børn, hvis der sker noget)
Jeg tør ikke tage hende nogle steder fordi man får blikket eller kommentaren: hold da op, er hun altid sådan. hun ved da hvad hun vil osv 
på forhånd tak
Alices svar
Din datters adfærd er ikke udtryk for temprament men på at hun ikke får hvad hun har brug for.
Hun viser jer at hun "roder i skraldespanden" det betyder at hun er nysgerrig og ønsker at "røre / gøre" for at lære nyt.
I skal give hende større udfordringer F.eks en af dine tasker og heri putter du lidt af hvert -en tom wcrulle -en ske -et legetøjsdyr - en dukke - en kop -lidt køkkenrullepapir - et tørklæde osv- grankogle altmuligt.
Denne taske bruger du næste gang hun piller, så siger du Nej se her hvad jeg har til dig! og så må hun lege med det indtil hun er træt af det.
Hun viser jer også at hun ønsker fysisk aktivitet (legoland/rushebanen.
I må lave vilde lege med hende, løbe, kilde, svingerundt og lign. gå til svømning f.eks.
Andgående morgen ritualet ud til bilen kan det ændres til f.eks
Du siger til hende at hun f.eks holder sin madkasse, eller anden relevant ting i hånden ud til bilen fordi du ikke kan bære altsammen så hun må hjælpe mor.
Det handler om kommunikation at du forbereder hende på om lidt skal vi ud i bilen kan du hjælpe osv.
Det vil stimulere hende til at gå selv og hjælpe dig, og til at overskue forløbet.
Jeg synes dine to børn viser at de er intelligente og aktiv forsøger at vise dig deres behov, du behøver blot hjælp til at få det oversat/ omsat
Du er velkommen til at kontakte mig på
www.pædagogiskforældrerådgivning.dkOg få mere hjælp
mange hilsner Alice Søderberg
Se Alice Søderberg webside om pædagogisk forældre rådgivning og vejledning:
Pædagogiskforældrerådgivning.dk