"3,5 år, sprængte trommehinder, og nu feber, opkastninger og diarrhoe."
Hej Lisbeth du skønne dejlige dame 
Jeg har lige et generelt, men dog aktuelt spørgsmål...
1. Nu har Felix lige været syg med mellemørebetændelse. Vi tog til vagtlægen da der pludselig, efter en dårlig nat, men nogenlunde normalt aktiv dag, flød betændelse ud af hans ene øre (ingen af drengene er ørebørn). Jeg tænkte jeg heller emåtte få tjekket med vagtlægen, for jeg gik jo ud fra det var mellemørebetændelse, og at han så skulle have penicillin.
Nåh, men vagtlægen vurdere at den ene trommehinde var sprunget, hun kunne dog ikke helt se det, på grund af alt det snask der var.
Hun synes bare vi skulle gå hjem og hæve hovedgærdet, og give enhalv panodil...
Jeg var sådan lidt, hm, nåh, for jeg går jo ikke til lægen med mindre jeg faktisk mener mit barn har behov for medicin, eller akut behandling.
Men vagtlægen sagde at det va rbare snot der havde trykket fra inderøret, og til sidst sprunget hinden. Selvom det såkaldte "snot" der sad FAST i hans øre, var helt glasagtigt hårdt. Efter min vurdering er det da betændelse, og ikke hverken "snot" eller ørevoks?
Nåh men vi tog hjem, og gjorde så påskrevet. I øvrigt kigged ehun selvfølgelig på det andet øre, som hun sagde var lidt irriteret, men slet ikke i fare for at springe... Det sprang 2 dage senere, da drengene var hos deres far....
Så vi tog til ørelægen Tirsdag (da kunne vi få tid) som konstaterede, at begge hinder nu var sprunget, og han havde et nuværende høretab på 30% på begge ører (skulle gerne blive normalt når de er helet).
Ørelægen sagdem at nu hvor begge under var sprunget var det ikek nødvendigt med en recept på penicillin. Men han mente også at det vi havde fået af lægen var nok. Da jeg oplyste ham om at vi IKKE fik noget af lægen, fordi hun havde sagt at det IKKE var mellemørebetændelse, blev han lidt skæv i hovedet, men undlod at sige noget grimt.
Jeg spurgte ham så, om sprungne trommehinder ALTID skyldtes mellemørebetændelse (hvis altså udefrakommende faktorer er udelukket), og til det svarede han, at ja, det skyldes ALTID mellemørebetændelse, hvis en trommehinde springer indefra...
Ærligt talt, burde det ikke være almen viden for en vagtlæge? Burde hun ikke have givet os penicillin, for at sikre det andet øre så? Når det andet øre, som endnu ikke var sprunget, trods alt så irriteret ud på daværende tidpunkt, må man vel gå ud fra, at det ikke bare bliver raskt af sig selv? Altså, med mindre selvfølgelig man lader barnet lide, og hinden springe af sig selv....
Nåh, det var lidt brok...
Nu det MEGET aktuelle spørgsmål.....
2. Felix vågnede igår nat, og havde kastet op i sengen. Han har en lidt sart mave,f orstået sådan at han faktisk godt kan komme til at spise så meget, at han kaster op (for eksempel til jul), og da han lige havde fået en is med inden han blev lagt i seng (nej, ikke a fmig
) tænkte jeg, at den måske havde været for stor for ham, oven på aftensmad og sådan... Vi rensede og vaskede, og fik en tår vand, og børstet bisser, og så blev han puttet igen.
Næste morgen er han dog dårlig igen, og kaster op, og har feber...
Jeg er jo ikke sådan en pyllermor, så jeg vurderer at det er en af de gængse, og uforklarlige feber med opkast ture.... Han får dog diarré også, men drikker fint. Han er selvfølgelig feber sløv, men ikke mere end at han sagtens kan vækkes, og kun
små lure hen ad dagen (han ville sagtens kunne sove en time, på en helt almindelig aktiv dag, så søvn midt på dagen er forholdsvis normalt for ham i forvejen)
Han har også lige været en tur ovre gårdspladsen, for at besøge Olde, på eget initiativ, og Været kort udenfor. Så egentlig er han "frisk"nok, men dog febersløv....
Nu til det egentlige spørgsmål. Han spiser ikke, faktisk slet ikke.
Det vil sige han har spist en halv rundom rugbrød til morgen, og op ad dagen 2 "tykke" skiver agurk. Det kom op igen, her sidst på eftermiddagen....
Derefter har han spist endnu 2 skiver "tyk" agurk, som er blevet nede....
Han drikker vand, både på opfordring og på eget initiativ.
Han forsøgte sig med en ærtebælg, men han havde desværre fået fat i en overmoden bitter en, så den røg selvfølgelig ikke ned alligevel. Kiks vil han ikke, heller ikke franskbrød, eller noget som helst andet... Bare en skive agurk i ny og næ.... Der er jo trods alt også væske i, men jo ikke megen føde...
Er det okay, at han ikke spiser? Så længe han drikker hele dagen, og holder væsken i sig?
Hvor længe må han gå sådan? Såfremt at han altså er "sig selv" hele tiden, trods alm. febersløvhed...
Som du nok kan forestille dig, kan der jo i min store familie, både ude og hjemme, være voldsomt stor uenighed om sagerne, og det er farmands weekend igen fra imorgen.
Jeg føler ikke vi har behov for et lægebesøg. Han har stadig feber, og er febersløv, men er ellers helt sig selv, bare, mest liggende. Han er vågen det meste af tiden, og tager korte lure hist og pist. Og
almindelig nattesøvn, lidt afbrudt af lysten til en tår vand, hvorpå han lægger sig igen straks.
Han har diarré, sådan at det faktisk er farveløst. Nu er der jo så heller ikke andet end væske tilbage, at give farve til, så nu er det stort set rent vand der kommer, og i ny og næ, hvis der er andet end væske med, er det så lidt slimet.
Vi bruger dog ikke flere bleer end vi plejer, så det er ikke fordi der er så meget af det...
Er det okay, at sige at han skal ikke presses til at spise, blot han drikker, hvis han fortsætter med feber weekenden over, men stadig er "sig selv"...
Jeg ville sige det var okay, jeg selv er nemlig præcis lige sådan når jeg er syg, og har altid været sådan. jeg vil helst være i fred, skal bare kunne høre folk i huset, og vide at hvis jeg beder om en mad er der en der laver den straks. Og så have fri adgang til væske (det vil sige, have det tæt på mig hele tiden).
Felix er ikke ked af det, og siger hele tiden at han ikke er sulten, men han vil gerne drikker...
Så jeg tænker at et par dage er okay på den måde? Så længe han ikke bliver passiv?
Lisbeths svar
Hej Maria!Sikke da en omgang med den lille mand.
Ørerne først: Derer så stor uenighed om man skal behandle mellemørebetændelse med penicillin. alligevel undrer det mig at hun ikke gav når nu den ene trommehinde var sprunget. Godt i kom til en ørelæge.
Og han har forklaret hvad mellemørebetændelse er.Deter jo når snotten er der, at trykket stiger og der er risiko for infektion.
næste symptom: Feber, opkastninger og diarrhoe.
Når du skrive rhan er febersløv så han han vel over 40 i tp?
Han skal ikke have 39-40 i dagevis uden at blive tilset af en læge. Selvom han godt kan klare sig kun med drikke nogle døgn, så kan der være en årsag til hans symptomer.
Du kan lave en blanding af: Til 1 liter vand. 55 gr sukker og 9 gram salt.
( 1 tskf er ca 5 gr)bland det op med saftevand op lad ham drikke det.Det erstatter noget AF DET DER KOMMER UD.
lav lidt havresuppe til ham så hans lille mave får lidt at arbejde med.
Når han ligger ned, hvordan er hans mave, er den helt flad og kan du trykke på den uden han ømmer sig, hvis det gør ondt er det så omkring navlen?
Hvis han ømmer sig, så skal han ses af en læge nu.
Kan han hoppe uden det gør ondt?
Håber du kan bruge dette her. du kan kontakte mig på anden vis også..
God bedring med ham
Kærlig hilsen
Lisbeth
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk