132319 skriver:
Endnu en gang så sker der ikke noget ved at et barn bliver ignoreret af og til, hvis man som pædagog eller forældre ikke kan stille andet op.
Jeg er bare ikke enig med dig, ingen burde blive ignoreret når de står der og græder. Vi som voksne burde vide bedre.
Du vil tydeligvis gerne lyde meget belærende i dine skrevne ord men du glemmer at ingen børn er ens og ingen situationer tackles ens. Selvfølgelig skal børn som hovedregel ikke have den kolde skulder men nogle børn har et så iltert temperament at de af og til kan have brug for at gasse af alene.
Igen, du ved intet om min baggrund, hvad jeg har lavet eller hvilke jeg har arbejdet med. Iltert temperament bliver styret igennem at vise barnet at der er andre udveje end at flyve i flint omgående. Den indstilling hører til i 50'ernes støvede skoler, ikke i en moderne institution.
Nej, ingen børn er ens, men der er principper at gå efter. Ingen her forventer en fuldstændig strømlinet indflydelse på vores unger, men ideen i at "lade dem gasse af alene" skaber kun frustrede børn der ingen ventil har for de følelser der er mere end legitime (Vi kan alle have en dårlig dag)
Mht våben og det du kalder en lad holdning, så lad være at ligge så meget i de skrevne ord. Men jo gu fanden kan børn være besværlige -også selvom man efter bedst pædagoiske evner prøver at tale med barnet og finde en løsning.
Her snakkede vi om at børn bruger det iltre temperament til at få deres vilje. Våben bruger børn ikke, våben i en krig er et meget voksent fønomen. Er barnet skubbet så langt ud at det ikke har andre muligheder end at stille sig på tværs, er det ikke en medfødt brist, det er noget vi lærer mens vi lever (Får jeg ikke kontakt af at være sød, får jeg det ved at være vred)
Jeg synes at du maler et meget rosenrødt billede af at børn kun reagerer negativt hvis de voksne ikke ser dem og det er jo langt fra sandt. Børn kan få alt hvad de pejer på, få al opmærksomhed i verden og så netop vokse op og blive så forvente at det bliver krævende. Det handler om at finde en gylden mellemvej mellem kun at please og kun at vise barnet at hele verden ikke handler om dem.
Det ved du simpelthen intet om. Børnepædagogik har rykket sig mile bare på de 30 år jeg har været her. De sande konsekvenser af den måde at opdrage vbores børn på, ser vi først om 20 års tid - når de er voksne.
En gylden mellemvej for hvem? Pædagogen så hun kunne gå tilbage til at snakke med sine kolleger? Burde den gyldne mellemvej ikke være på barnets vilkår? Igen er vi tilbage til at vise og guide børn ind i det besværlige at være social og indordne sig under flokken. Men det får du ikke ved den indstilling "Alt handler bare om ham"
Mht klippet, så ser jeg på ingen måde en pædagog der ikke magter sit job. Hun sidder med et andet barn og bliver angiveligt afbrudt af noget derfør at hun rejser sig op.
Hun burde have været afbrudt af Frode der prøvede at vise hende bussen. Det var en direkte henvendelse til hende og hun overså ham fuldstændigt.
Hvem siger at drengen på klippet ikke er blevet sådan fordi han derhjemme oplever svigt? Det ved man jo intet om. -Og igen, det kunne jo være at han rent faktisk bare har mistet interessen for den bus.
Stadig pædagogens ansvar. Jeg ved sådan set ikke hvilken en af dem er værst: Enten lærer hun 14-måneder gamle Frode at her i livet kan alt blive taget fra dig af en der er større og stærkere. Eller også overser hun svigt i familien? Igen: Ikke Frodes skyld.
Har svaret dig i citatet.