Rystende forhold i danske vuggestuer

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

29. april 2012

Tulle28

132319 skriver:

Og det er vi heldigvis rigtig mange, der har børn der gør

Men har to tæt inde på livet, hvor det desværre ikke er tilfældet:-( Begge steder er det ledelsen den er gal med, men desværre er det jo i sidste ende børnene det går ud over, når der er meget sygdom, udskiftning af personale og generelt meget fnidder blandt de voksne i dagligdagen... Og det kan jeg godt blive harm over, for når man arbejder med børn, så må man sætte sig ud over alt det (selvom det da selvfølgelig er svært). Så synes det er godt, der bliver skabt lidt fokus på det her.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. april 2012

An&Jo

Uanset om det er 9 tilfældige vuggestuer der er valgt, og hvordan han har fået sine resultater, så har han stadig kun valgt at lave analyse over KBH's vuggestuer, og det synes jeg faktisk er det der er mest forkert her..

Vi ved hver især selv hvad vi foretrækker, og hvordan vores børn har det hvor de er.. Så om den ene hader DP og den anden hader VG så er faktum at der findes ligeså ringe dagplejere (hvis ikek værre) som der findes vuggestuer..

Jeg har prøvet begge dele, og ja det der bliver skrevet kan jeg overhovedet ikke genkende fra min drengs vuggestue.. Det var en privat vuggestue, hvor der kun var 3 børn pr voksen, der var aldrig uro når man kom der, der var tid til at sidde og tegne og male med børnene, der var en ugentlig maddag, hvor børnene hjalp med at tilberede tingene, de var tit ude at gå ture, og kigge på tingene de fandt på vejen..

Jeg har så også haft en dagplejer der var elendig, hun kunne ikke se hans behov, han blev indelukket, hans sprog udviklede sig slet ikke, de var aldrig udenfor, hun var altid syg så han blev kastet rundt omkring ved gæstedp..

Nu er han ved en ny dagplejer, som er ligeså fantastisk som vores vuggestue var..

Så helt ærligt, så synes jeg vi skal stoppe mudderkastningen om hvad der er bedst, og se på hvor gode hans resultater kan være når de kun er lavet udfra 9 vuggestuer i hele landet, prøv at spred undersøgelsen ud til alle landets vuggestuer, og så tror jeg helt ærligt at der vil komme et helt andet resultat frem..

Anmeld

29. april 2012

132319

Jeg synes, det er useriøst at affærdige en ph.d. Stipendiats forskning  med, at han "ikke har noget at tage sig til". Han belyser et område, som er væsentligt både for den enkelte og samfundsmæssigt, og med 8000 timers observationer er der jo ikke tale om nogen overfladisk arbejdsindsats. 

Det er kun glædeligt, at mange oplever noget helt andet i deres børns vuggestuer, men hans empiriske grundlag kan man vel ikke betvivle. At fokus i denne tråd så er misforstået, eftersom dagplejere slet ikke er en del af undersøgelsen, er beklageligt. 

Jeg ser ingen empati og ingen fyldstgørende grund til han sidder og generaliserer på den måde.

Jeg synes ikke hans såkaldte forskning kan bruges til noget som helst. Endnu en gang, så beskriver han ikke situationerne hvor tingene opstår.

Jeg ser en mand der lige synes han skal prikke lidt til en "problemstilling" der ikke er der LANGT de fleste steder.

Anmeld

29. april 2012

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
132319 skriver:

Jeg ser ingen empati og ingen fyldstgørende grund til han sidder og generaliserer på den måde.

Jeg synes ikke hans såkaldte forskning kan bruges til noget som helst. Endnu en gang, så beskriver han ikke situationerne hvor tingene opstår.

Jeg ser en mand der lige synes han skal prikke lidt til en "problemstilling" der ikke er der LANGT de fleste steder.

Empati? For hvem?

Jeg synes godt nok, du er hurtig til at dømme hans forskning fuldstændig værdiløs.

Anmeld

29. april 2012

Jonatansmor

132319 skriver:

Narj, for det eneste jeg skriver er at jeg ikke vil overlade mine børn til en voksen der alene også har ansvar for 3 andre børn.

Jeg skriver ikke alle mulige fordømmende ord om dagplejere, som jeg slet ikke er i tvivl om yder et fantastisk stykke arbejde. -Som du gør om vuggestuer.

Men ja, jeg synes at den pædagogiske uddannelse er vigtig i arbejdet med børn men det er ikke det samme som at sige at en dagplejer ikke kan opfylde børnenes basale behov.

Hvor har jeg skrevet at der er én voksen pr. barn i en vuggestue?

Nej, der er en voksen pr. 3-4 børn, præcis som i en dagpleje. Forskellen og den afgørende faktor for mig, er blot at der er flere øjne på børnene og at der (stortset altid) er en voksen børnene kan gå til hvis de har brug for det. En dagplejer er helt alene og det er ikke noget jeg ville føle mig tryg ved.

Der må jo være en konstatering i din antydelse om uuddannede dagplejere og evnen til at se efter 4 børn ialt...

Mit syn på de danske vuggestuer er som beskrevet før, må indrømme jeg har meget svært ved at putte den under snævertsynethed, du aner jo intet om hvor jeg har mine erfaringer fra.

Det at der en gruppe af voksne kan medføre en del fælder, blandt andet at den stærkeste i gruppen styrer dagligdagen på en sådan måde at de andre ikke tør sige fra. At de er flere garanterer ikke at dit barn det ses i en presset situation.

Jeg er ikke naiv, der er brodne kar i alle brancher. Jeg har fravalgt vuggestuerne fordi jeg finder det miljø alt for ustabilt. En dagplejer kommer du under huden på omgående.

Hvis det kan hjælpe lidt, så har jeg samme kvalmende fornemmelse i mit indre når jeg tænker på at sende min dreng i børnehave. Synes ikke de danske institutioner, fra vuggestue til universitet, er bare noget sted i nærheden af det de burde være med det skattetryk vi har i landet. Der er bare et eller andet der slet, slet ikke stemmer.

Anmeld

29. april 2012

132319

Mor og meget mere skriver:

Empati? For hvem?

Jeg synes godt nok, du er hurtig til at dømme hans forskning fuldstændig værdiløs.

Haha, shit jeg er træt -Jeg læste det som epatiske -Ikke emperistiske  -Jeg kunne heller ikke helt forstå hvad vedkommende mente

Det er klart jeg ser den som værdiløs når manden har forsket i 9 københavnske vuggestuer og derefter sidder og generaliserer for hele landet! Om han så havde brugt 8 millioner timer på sin såkaldte forskning, så ændrer det ikke på at vuggestuer fungerer rigtig godt langt de fleste steder!

København er stærkt presset af overbelægning og så er der ikke noget at sige til at pædagogerne (DESVÆRRE) ikke har helt den samme tid. Nu er der jo så bevilliget ekstra penge og det burde være glædeligt men nej nej, han får det ligefrem fysisk dårligt 

Det er helt tydeligt at han på ingen måde vil se noget godt ved vuggestuer, om der så var en voksen pr. barn og det er der jeg står af overfor hans såkaldte forskning. Havde han undersøgt sagerne grundigere og forsket mere bredspektret, var der måske grund til at tage hans resultater seriøst.

Vi forældre er jo ikke onde mennesker og jeg kender ingen der sender deres barn et sted hen, hvor de ikke har det godt.

Anmeld

29. april 2012

AndreasMor84

AnjaB skriver:

Sådan er det heldigvis heller ikke ikke i den vuggestue min søn skal i, og det var heller ikke sådan i den vuggestue min datter gik i, det var heller ikke sådan i de vuggestuer jeg har arbejdet i, og det er heller ikke sådan i de mange mange vuggestuer jeg kender til og kender heller ingen der siger sådan om deres børns vuggestuer. Jeg ELSKER mit barn skal i vuggestue.

Og er egentlig lidt stødt over denne debat, for ja selfølgelig er der dårlige vuggestuer men der findes ihvertfald også dårlige dp. Og jeg synes vuggestuer har en masse fantastiske ting at tilbyde vores børn.

Anja, som sidder og færdiggør en bunke ansøgninger som vuggestue pædagog, og jeg glæder mig sindsygt meget til at komme ud og modbevise denne undersøgelse...

Ja og JEG var glad for at være en del af din datters vuggestuetid

Anmeld

29. april 2012

Jonatansmor

Rødhætte skriver:

Hold nu op det er tydeligt at høre du ikke ved en pind om hvad det vil sige at være pædagog.. Bløde mennesker som ikke magter opgaven - synes det er dybt usmageligt at dømme os pædagoger på den måde!! Jeg er pædagog i en vuggestue og elsker mit job. Vi er ikke mange rent personale mæssigt, men vi er meget omsorgsfulde og kan rumme børnene. Både i konflikter og i de situationer hvor barnet har brugt for en autoritets person så er vi der også..

Og husk nu som du selv beskriver  - artiklen stemmer overens med dit billede af hvad en vuggestue er" Jeg VED hvad en vuggestue er..

Hilsen PÆDAGOGEN som er stolt af sit arbejde!

Du aner jo intet om hvor jeg har mine erfaringer fra?

Der er intet personligt rettet mod dig, eller dine kolleger. Jeg finder bare pædagog-typen for at være blød, meget eftergivende, men derfor synes jeg jo ikke at DUer dum?!

Håber du så tv2 nyhederne. For der var der da nogen af dine kolleger der ikke magtede opgaven, eller var det kun mit hjerte der blev knust af den afvisning den lille 14-måneder gamle dreng skulle opleve?

Sagt igen, der er brodne kar i alle brancher. Og som altid er det jer, de gode, der føler jer ramt. Det er jo ikke jer der giver alt det vi efterlyser som vi reagerer på - det er altså alle de andre.

Anmeld

29. april 2012

132319

Jonatansmor skriver:

Der må jo være en konstatering i din antydelse om uuddannede dagplejere og evnen til at se efter 4 børn ialt...

Mit syn på de danske vuggestuer er som beskrevet før, må indrømme jeg har meget svært ved at putte den under snævertsynethed, du aner jo intet om hvor jeg har mine erfaringer fra.

Det at der en gruppe af voksne kan medføre en del fælder, blandt andet at den stærkeste i gruppen styrer dagligdagen på en sådan måde at de andre ikke tør sige fra. At de er flere garanterer ikke at dit barn det ses i en presset situation.

Jeg er ikke naiv, der er brodne kar i alle brancher. Jeg har fravalgt vuggestuerne fordi jeg finder det miljø alt for ustabilt. En dagplejer kommer du under huden på omgående.

Hvis det kan hjælpe lidt, så har jeg samme kvalmende fornemmelse i mit indre når jeg tænker på at sende min dreng i børnehave. Synes ikke de danske institutioner, fra vuggestue til universitet, er bare noget sted i nærheden af det de burde være med det skattetryk vi har i landet. Der er bare et eller andet der slet, slet ikke stemmer.

Endnu en gang må jeg understregne at der ikke skal fokuseres på at jeg skrev at en dagplejer var uuddannet men det faktum at jeg ikke føler mig tryg ved at skulle efterlade mit barn sammen med tre andre til én voksen alene. Tak.

Jeg vælger stadig at være dybt uenig med dig, udfra de erfaringer jeg har med vuggestue.

Jeg har også har en del erfaring, har bla. selv arbejdet et sted og vi lod ikke nogle stærkere børn end andre styre showet -Tværtimod lærte børnene i høj grad at være sociale og vente på at det blev deres tur, netop fordi de var mange samlet.

Lad os blot konstatere at vi er uenige, omend jeg synes dine udmeldninger er for hårde og generaliserende og så være glade for at deres findes forskellige valg når det gælder pasningen af vores børn.

Anmeld

29. april 2012

Jonatansmor

132319 skriver:

Endnu en gang må jeg understregne at der ikke skal fokuseres på at jeg skrev at en dagplejer var uuddannet men det faktum at jeg ikke føler mig tryg ved at skulle efterlade mit barn sammen med tre andre til én voksen alene. Tak.

Jeg vælger stadig at være dybt uenig med dig, udfra de erfaringer jeg har med vuggestue.

Jeg har også har en del erfaring, har bla. selv arbejdet et sted og vi lod ikke nogle stærkere børn end andre styre showet -Tværtimod lærte børnene i høj grad at være sociale og vente på at det blev deres tur, netop fordi de var mange samlet.

Lad os blot konstatere at vi er uenige, omend jeg synes dine udmeldninger er for hårde og generaliserende og så være glade for at deres findes forskellige valg når det gælder pasningen af vores børn.

Altså i bund og grund er det jo netop det du gør. Hvis normeringen siger 4 børn pr voksen.

Du får det til at lyde som om jeg er faret i blækhuset, lad mig minde dig om at jeg blot gav mit besyv med i en tråd der faktisk kun indeholdte lovpriser og nikken. Mine, andres, undersøgelsen, rygterne, historierne er ikke fabrikerede løgne, lavet således alle pædagoger bliver kastet i samme hus. Men vi har et problem med vores institutioner.  Om du vil det eller ej.

Jeg er skam også tilhænger af det frie valg. Synes livet ville være kedeligt uden forskelligheder.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.