Rystende forhold i danske vuggestuer

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

29. april 2012

132319

Dit er da ligeså snævertsynet?!

Uddannelse er ikke lig børneforståelse, evnen til at overskue situationer, krisehåndtering, nærvær. Kunne blive ved med at liste ting, du ikke automatisk bliver udstyrret med bare fordi du kan gennemføre den 4-årige pædagog-uddannelse.

Så det vil sige at i dine børns institutioner har de 1 voksen pr barn? Må du længere ud på landet med.

Er det i realiteten ikke en 8-10 børn pr voksen? Hvad så hvis der er 4 børn der har særlige behov i den kreds? Og 4 til i den anden og så fremdeles? Hvem skal ignoreres?

Narj, for det eneste jeg skriver er at jeg ikke vil overlade mine børn til en voksen der alene også har ansvar for 3 andre børn.

Jeg skriver ikke alle mulige fordømmende ord om dagplejere, som jeg slet ikke er i tvivl om yder et fantastisk stykke arbejde. -Som du gør om vuggestuer.

Men ja, jeg synes at den pædagogiske uddannelse er vigtig i arbejdet med børn men det er ikke det samme som at sige at en dagplejer ikke kan opfylde børnenes basale behov.

Hvor har jeg skrevet at der er én voksen pr. barn i en vuggestue?

Nej, der er en voksen pr. 3-4 børn, præcis som i en dagpleje. Forskellen og den afgørende faktor for mig, er blot at der er flere øjne på børnene og at der (stortset altid) er en voksen børnene kan gå til hvis de har brug for det. En dagplejer er helt alene og det er ikke noget jeg ville føle mig tryg ved.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. april 2012

Tulle28

Puha, så er man ekstra glad for at ens barn går i en rigtig god vuggestue, hvor der altid er tid til kys og kram!

Anmeld

29. april 2012

132319

Tulle28 skriver:

Puha, så er man ekstra glad for at ens barn går i en rigtig god vuggestue, hvor der altid er tid til kys og kram!

Og det er vi heldigvis rigtig mange, der har børn der gør

Anmeld

29. april 2012

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
132319 skriver:

Helt ærligt, så hører jeg kun bla bla bla bla i det klip der.

han får vuggestuepædagoger til at lyde som hjerteløse robotter og det er i dén grad ikke fair!!

Klippet han henviser til, fortæller intet om "lille Frode" måske har skabt sig helt vildt og derfor bliver ignoreret fordi pædagogen har fået nok. Der står INTET om situationen det udspiller sig af.

Jeg er sikker på at en dagplejemors børn også kan føle sig tilsidesat og ignoreret af og til, hun er trods alt kun én person og der er ikke andre voksne barnet kan gå til hvis hun er travlt optaget -Se dét synes jeg personligt ikke er betryggende og det er derfor mine børn ikke har gået i dagpleje.

Der er brådne kar alle steder og jeg er virkelig træt af at læse om forskere der langer ud efter vuggestuer. Måske har han ikke noget at tage sig til, siden han vil sidde og generalisere på den måde -Jeg synes det er usmageligt!

Jeg synes, det er useriøst at affærdige en ph.d. Stipendiats forskning  med, at han "ikke har noget at tage sig til". Han belyser et område, som er væsentligt både for den enkelte og samfundsmæssigt, og med 8000 timers observationer er der jo ikke tale om nogen overfladisk arbejdsindsats. 

Det er kun glædeligt, at mange oplever noget helt andet i deres børns vuggestuer, men hans empiriske grundlag kan man vel ikke betvivle. At fokus i denne tråd så er misforstået, eftersom dagplejere slet ikke er en del af undersøgelsen, er beklageligt. 

Anmeld

29. april 2012

Ellie79

Sådan er det heldigvis heller ikke ikke i den vuggestue min søn skal i, og det var heller ikke sådan i den vuggestue min datter gik i, det var heller ikke sådan i de vuggestuer jeg har arbejdet i, og det er heller ikke sådan i de mange mange vuggestuer jeg kender til og kender heller ingen der siger sådan om deres børns vuggestuer. Jeg ELSKER mit barn skal i vuggestue.

Og er egentlig lidt stødt over denne debat, for ja selfølgelig er der dårlige vuggestuer men der findes ihvertfald også dårlige dp. Og jeg synes vuggestuer har en masse fantastiske ting at tilbyde vores børn.

Anja, som sidder og færdiggør en bunke ansøgninger som vuggestue pædagog, og jeg glæder mig sindsygt meget til at komme ud og modbevise denne undersøgelse...

Anmeld

29. april 2012

Zeus

Mor og meget mere skriver:

Jeg synes, det er useriøst at affærdige en ph.d. Stipendiats forskning  med, at han "ikke har noget at tage sig til". Han belyser et område, som er væsentligt både for den enkelte og samfundsmæssigt, og med 8000 timers observationer er der jo ikke tale om nogen overfladisk arbejdsindsats. 

Det er kun glædeligt, at mange oplever noget helt andet i deres børns vuggestuer, men hans empiriske grundlag kan man vel ikke betvivle. At fokus i denne tråd så er misforstået, eftersom dagplejere slet ikke er en del af undersøgelsen, er beklageligt. 

Synes også det kører lidt af sporet når man blander dp'er ind i det, da det udelukkende er vuggestuer der snakkes om her.. Og tror ikke han har valgt de værste af de værste, for at lave et skræmmebillede, men tror derimod han har valgt 9 tilfældige. Det er ikke nye nyheder, at der er underbemanding, og at det mange steder er opbevaring og ikke børnepasning.... Det har været i nyhederne i mange år, og nu er der en der lavet en undersøgelse over det, også bliver det pure afvist, fordi sådan ser det heldigvis ikke ud i min dreng/piges vuggestue, og bestemt ikke på MIN arbejdsplads, der er vi nemlig gode til vores job!

Hvorfor afvise det så kategorisk? Ja, det er kun 9 vuggestuer, og ja, det er kun fra Kbh, men derfor skal det da ikke afvises som noget pjat! Det ér åbenbart virkeligheden for nogen børn!

Anmeld

29. april 2012

Rødhætte

Jonatansmor skriver:

Det stemmer meget godt overens med det billede jeg har af de danske vuggestuer. Stressende miljøer, højt lydniveau, meget få stillesiddende aktiviteter. Voksne mennesker der på ingen måde magter opgaven at styre alle de børn, som oftest er det "bløde" mennesker der vælger pædagogik-vejen, men der mangler en autoritet. Og så så jeg ikke skyggen af fysisk kontakt, ingen knus, intet. Det var nok det der skræmte mig mest - at min dreng ikke kan få lov til at udvise den sociale interesse han har, han er en kærlig dreng der elsker at give knus og det skal dyrkes.

Sanseløse "pingviner" er meget godt beskrevet.

Hold nu op det er tydeligt at høre du ikke ved en pind om hvad det vil sige at være pædagog.. Bløde mennesker som ikke magter opgaven - synes det er dybt usmageligt at dømme os pædagoger på den måde!! Jeg er pædagog i en vuggestue og elsker mit job. Vi er ikke mange rent personale mæssigt, men vi er meget omsorgsfulde og kan rumme børnene. Både i konflikter og i de situationer hvor barnet har brugt for en autoritets person så er vi der også..

Og husk nu som du selv beskriver  - artiklen stemmer overens med dit billede af hvad en vuggestue er" Jeg VED hvad en vuggestue er..

Hilsen PÆDAGOGEN som er stolt af sit arbejde!

Anmeld

29. april 2012

Linea

Zeus skriver:

Synes også det kører lidt af sporet når man blander dp'er ind i det, da det udelukkende er vuggestuer der snakkes om her.. Og tror ikke han har valgt de værste af de værste, for at lave et skræmmebillede, men tror derimod han har valgt 9 tilfældige. Det er ikke nye nyheder, at der er underbemanding, og at det mange steder er opbevaring og ikke børnepasning.... Det har været i nyhederne i mange år, og nu er der en der lavet en undersøgelse over det, også bliver det pure afvist, fordi sådan ser det heldigvis ikke ud i min dreng/piges vuggestue, og bestemt ikke på MIN arbejdsplads, der er vi nemlig gode til vores job!

Hvorfor afvise det så kategorisk? Ja, det er kun 9 vuggestuer, og ja, det er kun fra Kbh, men derfor skal det da ikke afvises som noget pjat! Det ér åbenbart virkeligheden for nogen børn!

Meget enig i det, du siger i det ovenstående!!

Anmeld

29. april 2012

isabellasmor

Jonatansmor skriver:

Det stemmer meget godt overens med det billede jeg har af de danske vuggestuer. Stressende miljøer, højt lydniveau, meget få stillesiddende aktiviteter. Voksne mennesker der på ingen måde magter opgaven at styre alle de børn, som oftest er det "bløde" mennesker der vælger pædagogik-vejen, men der mangler en autoritet. Og så så jeg ikke skyggen af fysisk kontakt, ingen knus, intet. Det var nok det der skræmte mig mest - at min dreng ikke kan få lov til at udvise den sociale interesse han har, han er en kærlig dreng der elsker at give knus og det skal dyrkes.

Sanseløse "pingviner" er meget godt beskrevet.

Har selv rimelig erfarring med vuggestuer, og jeg har præcis samme billede af vuggestuerne. Derfor har vi valgt vores datter skulle i DP.

Det er trist at det er sådan :/

Anmeld

29. april 2012

isabellasmor

Rødhætte skriver:

Hold nu op det er tydeligt at høre du ikke ved en pind om hvad det vil sige at være pædagog.. Bløde mennesker som ikke magter opgaven - synes det er dybt usmageligt at dømme os pædagoger på den måde!! Jeg er pædagog i en vuggestue og elsker mit job. Vi er ikke mange rent personale mæssigt, men vi er meget omsorgsfulde og kan rumme børnene. Både i konflikter og i de situationer hvor barnet har brugt for en autoritets person så er vi der også..

Og husk nu som du selv beskriver  - artiklen stemmer overens med dit billede af hvad en vuggestue er" Jeg VED hvad en vuggestue er..

Hilsen PÆDAGOGEN som er stolt af sit arbejde!

Fordi det kører godt i "DIN" vuggestue, behøver det ikke kører godt i vuggestuen ved siden af . 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.